×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
اعمال پروتکل‌های بهداشتی عربستان برای حج تمتع

به گزارش «چشم شهر»، علیرضا رشیدیان در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره سرانجام برگزاری مراسم حج تمتع ۹۹، اظهار کرد: تا این زمان هنوز عربستان درباره برگزاری یا عدم برگزاری حج اعلام موضع رسمی نکرده است.

 

وی ادامه داد: لازم بود دولت عربستان در مسئله مهمی مانند حج که یک واجب شرعی به‌شمار می‌آید، نمایندگان کشورهای مختلف را دعوت و با آنها درباره تأمین سلامت، امنیت و آرامش زائران مشورت می‌کرد؛ اقدامی که متأسفانه انجام نشده و این یک گلایه اساسی است که به مسئولان عربستان وارد است.

 

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: متأسفانه دولت عربستان علی‌رغم تماس‌های مکرر دفتر نمایندگی با مسئولان عربستان، جز دعوت به صبر و شکیبایی و اینکه به‌زودی اعلام وضعیت خواهد کرد، پاسخی نداد؛ این در حالی است که ما به‌عنوان یک کشور مسلمان خود را مکلف می‌دانستیم با توجه به فراگیری بیماری کرونا پیشنهاداتی به وزارت حج عربستان ارائه دهیم تا اگر قرار است حج برگزار شود، پروتکلی به‌عنوان پروتکل سلامت برای غربالگری در بدو حرکت زائران از کشورها، حین استقرار زائران و همچنین هنگام خروج از عربستان مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا هم‌فکری و همکاری با این کشور را اعلام کردیم، ولی باز هم پاسخی ندادند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از یک سو برخی کشورها در حال اعلام انصراف هستند که این امر در صورت اعلام تعطیلی حج از سوی عربستان، موجب کاهش هزینه‌های صعودی‌ها می‌شود، ادامه داد: این درحالی است که چند روز پیش دستورالعملی از سوی مدیریت حرم‌های مکه و مدینه اعلام شد که دارای یک پروتکل سنگین بهداشتی بود و نشان می‌داد که به نوعی عربستان در حال آماده شدن برای برگزاری حج است؛ اما از سوی دیگر عدم پاسخگویی و وقت‌کشی آنها نشان می‌دهد عربستان توانایی و ظرفیت را برای ارائه خدمات لازم به حجاج ندارد.

به گفته رشیدیان، در قراردادی که با عربستان منعقد کرده‌‌ایم نخستین صفحه مربوط به این موضوع است که دولت عربستان خودش را مکلف دانسته امکانات لازم را برای سلامت، عزت و کرامت حجاج فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین موضوعی که امسال وقت زیادی از همکاران ما در هیئت پزشکی گرفت این بود که حدود ۱۵ دستورالعمل در معاینات قبل اعزام، آموزش‌، پرواز، اسکان و حتی مناسک لحاظ و علاوه بر این با استفتاء از ۱۲ نفر از مراجع، مجوزهایی برای وقوف اضطراری اخذ شد. همه این کارها و پیش‌بینی‌ها برای این بود که بتوانیم با توجه به تجاربی که در سال‌های گذشته و در زمان وقوع آنفلوانزای نوع A و آنفلوانزای خوکی به دست آوردیم، امور حج را به شکل مطلوب انجام دهیم؛ البته در زمان شیوع آن بیماری نیز سفر حج انجام شد و حتی یک مورد فوتی به دلیل آنفلوانزای خوکی نداشتیم.

رشیدیان همچنین درباره قرنطینه زائران هنگام بازگشت، گفت: ستاد کرونا حدود ۱۵۰ صفحه دستورالعمل برای مرحله به مرحله اعمال زائران حتی برای قربانگاه، رستوران‌ها و غیره تعیین کرد. علاوه بر این کادر درمانی در هتل‌ها مستقر خواهند بود تا حجاج رصد و کنترل شوند. علاوه بر این در هتل‌ها نیز اگر فردی دچار علائم شود پیش‌بینی‌های لازم برای قرنطینه آن فرد در هتل اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: برای بازگشت زائران نیز علاوه بر اینکه همه پزشکان موظف هستند برای همه افراد گزارشی بنویسند که مشخص شود زائر علائم کرونایی نداشته است، با تب‌سنجی و مشاهده فیزیکی وارد کشور خواهند شد؛ البته برنامه‌ای برای استقبال خانواد‌ه‌ها از زائران نخواهیم داشت و پیش‌بینی‌ کرده‌ایم افرادی که دارای علائم هستند، قرنطینه شوند و طی ۴۸ ساعت آزمایش‌های لازم روی آنها صورت گیرد و در صورت نداشتن مشکل ترخیص شوند؛ علاوه بر این تأکید کرده‌ایم که هرگونه دید و بازدید را به مدت دو هفته به تعویق بیندازند.

رشیدیان در پاسخ به اینکه آیا ایران درصورت تعلیق حج به دلیل قراردادهایی که با هتل‌ها منعقد کرده، باید هزینه‌ای بپردازد، گفت: ما برای هیچ‌کدام از آن قراردادها هزینه‌ای نمی‌پردازیم؛ زیرا بندی در قرارداد وجود دارد که چنانچه به هر علتی در شرایط خاص عربستان مانع ورود حجاج شود، ما هیچ تعهدی برای پرداخت به طرف‌های عربستانی نخواهیم داشت.

وی با بیان “ما موظف بودیم صرفه و صلاح زائران را درنظر بگیریم”، گفت: سال گذشته متوسط قیمت حج ۲۵میلیون تومان بود که این رقم در سال جاری به ۳۵میلیون تومان رسید. علاوه براین قیمت ارز  نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اما در تلاش هستیم تا نرخ ارز امسال را برای زائران حفظ کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به اینکه پول مرحله اول ثبت‌نام را از زائران اخذ کرده‌ایم، در تلاشیم ارز مصوب امسال را برای این دسته از زائران ذخیره کنیم تا با این نرخ در سال آینده مشرف شود؛ البته اگر عربستان ظرفیت مضاعفی برای حج سال آینده اعلام کند نرخ ارز برای افراد مازاد تابع شرایط روز خواهد بود.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true