×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مشهد در یک قدمی اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی

به گزارش «چشم شهر»؛ بالغ بر ۴ ماه است كه كشورمان خود را مواجه با ميهمان ناخوانده‌اي مي‌بيند كه يا رخت عزا بر تن مردمانش كشيده و يا آن‌ها را در گوشه بيمارستان يا خانه پژمرده است؛ با وجود گذر زمان نه تنها درمان قطعي بيماري حاصل نيامده بلكه رعب و وحشت مردم نيز از اين بيماري كاهش يافته است؛ بلاي خانمان سوز اين روزها، ويروس كوئيد ۱۹٫
همه گيري اين بيماري از ابتداي اسفند سال گذشته در كشور بود و مشهد نيز به عنوان شهري زائر پذير، خود را مواجه با سيل عظيمي از بيماران مشهدي و زائراني دید كه از اقصي نقاط ايران به اين شهر سفر كرده بودند.
تيم پزشكي و درماني در زمان اوج اين بيماري همچون گذشته رشادت‌هاي بسياري از خود به منصه ظهور كشاند تا بدان جا كه چندين نفر از پزشكان مشهدي به مقام شهادت در دفاع از جبهه سلامت نائل آمدند.

 

زنگ خطر در مشهد
ماسك، دستكش و ژل ضدعفوني همراهان جدايي ناپذير زندگي روزمره مردم شده بود و باتوجه به پيشگيري‌هاي همه جانبه در مسير كنترل ويروس كرونا، تعداد مبتلايان در ارديبهشت ماه رو به كاهش گذاشت و به نوبت مراكزي كه پيش از اين به جهت پيشگیري از تجمع و ازدحام جمعيت بسته بود، باز شد؛ زنگ خطر مشهد به صدا درآمد.
با آغاز فعاليت ادارات، بازارها، آرايشگاه‌ها و … ماسك به عنوان محافظ بيني و دهان كاربرد خود را از دست داد و به عنوان محافظ چانه جايگاهي جديد پيدا كرد؛ ترددها افزايش يافت و ديگر خبري از دستكش و مايع ضدعفوني در ميان مردم نبود.
باوجود هشدارهاي مسئولين و تيم پزشكي مبني بر رعايت همه جانبه مسائل بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي، كرونا جان تازه‌اي پيدا و به پيكره مردم شهرمان رخنه كرد؛ امروز بايد از گذر وضعيت مشهد از حالت قرمز به هشدار بسيار بالا بگوييم، حتي بالاتر از خانه نخست!
دكتر حميدرضا رحيمي، مدیر روابط عمومی علوم پزشکی مشهد ضمن گلايه از برخي همشهريان گفت: مردم در ترددهای روزمره خود بسیاری از مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همین امر سبب افزایش صعودی آمار مبتلایان به کرونا شده است، در حیطه علوم پزشکی مشهد روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر که مشکوک هستند بستری می‌شوند.
وي اعلام داشت: با این وضعیت امکان بازگشت برخی محدودیت‌ها در صورت تائید ستاد استانی کرونا وجود دارد.

 

ابتلا به کرونا بیشتر از ابتدای شیوع
بنا به گفته دکتر علی اصغر انجیدنی، دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد امروز به بالاترین حد خود از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون رسیده است؛ تعداد بستری شدگان بر اثر ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی هم اکنون بیش از ۶۰۰ مورد در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش شده است.
چندي پيش معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام كرد ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های استان گلستان بستری هستند اذعان دارند که پس از شرکت در مراسم عروسی به کرونا مبتلا شده‌اند.
با وجود اينكه تمامي بيمارستان‌ها آمادگي پذيرش از بيماران را دارند ولي شيب مبتلايان صعودي بوده و افراد احتمال ناقل بودن به اين بيماري را نداده و در جمع‌هاي خانوادگي، اجتماعات و … حاضر شده و هيچ گونه فاصله گذاري اجتماعي را رعايت نمي‌كنند.
برخی بر این عقیده هستند که مقاومت بدنی داشته و در صورت ابتلا به کرونا اتفاقی برای آنها رخ نمی‌دهد، این در حالی است که هم اکنون آمار مرگ و میر و تعداد بستری‌ها افزایش یافته و گرمای هوا تاثیری در کاهش شدت بیماری نداشته است؛ محققان هشدار می‌دهند فاقد علامت بودن این بیماری ممکن است در گسترش خاموش ویروس نقش داشته باشد، چرا كه هر فرد مبتلا و فاقد علامت بیماری ممکن است مشکلات تنفسی بلندمدتی را تجربه کند.
در اواخر خردادماه سال جاري در نامه مشترک رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی، رییس کل و رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی به رئيس جمهور از نگرانی اوج‌گیری مجدد بیماری و افزایش مناطق قرمز در کشور که علاوه بر آسیب جانی و سلامت مردم، موجب هدر رفتن زحمات ارزشمند جامعه پزشکی کشور و فرسودگی کادر درمان خواهد شد، اشاره گرديد؛ با اين وجود تا طي شدن پروسه‌هاي تصميم گيري و اجرايي سازي، در حال حاظر تنها خود مردم هستند كه مي‌توانند با پيشگيري، خود را از كرونا مصون سازند.

 

با توجه به افزایش تعداد مبتلایان بستری و سرپایی در مشهد و استان خراسان‌رضوی روز چهارشنبه جلسه‌ای با حضور استاندار خراسان رضوی، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سایر دست‌اندرکاران مرتبط با کرونا در استانداری خراسان‌رضوی برگزار خواهد شد.

 

مشهد امروز بیش از پیش نیاز به اعمال محدودیت‌ها و خود مراقبتی ساکنانش دارد، چرا که با شیوع هرچه بیشتر این بیماری، مرگ و بیماری دامن تمامی خانواده‌ها را می‌گیرد؛ در حال حاضر کمپین‌هایی با هشتک «من هم ماسک میزنم» در فضای مجازی ایجاد شده که حس همدلی و همراهی میان مردم را تقویت می‌کند؛ برای حفظ جان مدافعان سلامت و سلامتی خود، ماسک بزنیم.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true