×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
عمیق‌تر شدن شکاف در جامعه صهیونیستی؛ آغاز شمارش معکوس برای رفتن نتانیاهو پس از سقوط ترامپ

به گزارش «چشم شهر»، «یوفال نوح هراری» تحلیلگر برجسته صیونیست در یادداشتی در روزنامه یدیعوت احارانوت که در وب سایت آن هم منتشر شده اعلام کرد ، نتانیاهو که طی سالیان دراز حضورش در راس هرم قدرت ، عدم اعتماد به رسانه های گروهی ، شبکه های اجتماعی ، کارشناسان دانشگاهی، دستگاه قضایی ، پلیس ، دادستانی و وزارت دارایی را تبلیغ می کرد امروز خود نیز گرفتار این بلا شده است در حالی که با بحرانی بزرگی به نام بی اعتمادی جامعه به ساختار حاکم هم روبرو است.

 

وی در بخشی از این یادداشت اعتراف می کند : بدبختانه امروز بسیاری از اعضای جامعه اعتماد کافی به مسئولین ندارند ، این امر مقصرانی در میان مسئولین دارد،  اما مسئول اصلی آن شخصی است که طی چند سال گذشته اعتماد بین جامعه اسرائیل را به طور سازمان یافته ای از بین برده است.

 

 

وی معتقد است بنیامین نتانیاهو نقاط ضعف مختلفی دارد، اما نقطه ضعف بزرگ او در ناکارامدی در مدیریت ویروس کرونا نیست بلکه ضربات مهلکی است که به چارچوب ارتباط و همبستگی جامعه اسرائیلی زده است به نحوی که امروزی آحاد جامعه اعتمادی به ساختار حاکم ندارند.

 

 

این تحلیلگر صهیونیست تاکید می کند نتانیاهو (برای قدرت گرفتن هرچه بیشتر) سالهای متمادی آحاد جامعه را در مقابل یکدیگر قرار داد و اعتماد متقابل را بین آنها از بین برد امروز حاصل این سیاست ها تفرقه و نفرتی است که بین راستگرا و چپ گرا ، دیندار و لائیک ، مزراحی و اشکنازی و… به وجود آمده است .نتانیاهو جزو جریان جهانی است که این روزها به شدت مورد توجه قرار گرفته است ، چون واقعیت آن است که ما در تمام جهان شاهد فروپاشی این نوع رویکردهای ناسیونالیستی هستیم رویکردی که بیشتر دشمنی قبیله ای را سرلوحه رفتارهای خود قرار داده و دیگر ستیزی جزو برنامه های آنهاست.‎

 

 

این تحلیلگر  با استناد به اوضاع آمریکا و مقایسه آن با رژیم صهیونیستی نوشت : امروز عداوت و دشمنی در جامعه آمریکا به سطح نگران کننده ای رسیده است ، در حال حاضر ترس شهروندان آمریکایی از یکدیگر بیشتر از ترس آنها از چینی ها یا روس ها است. پنجاه سال پیش دموکرات ها و جمهوریخواهان نگران آن بودند که روس ها کشورشان را تسخیر و نظامی دیکتاتوری را در آن برپا کنند، اما امروز دموکرات ها و جمهوریخواهان هر یک از دیگری در هراس است و نگران آن است که زندگی اش را از بین ببرد.

 

 

این تحلیلگر صهیونیست افزود : نتانیاهو فقط به فکر تقویت وفاداری به جریان خویش است و نتیجه آن هم به نحوی رقم خورده است که دیگر بسیاری از اسرائیلی ها هیچ اعتقادی به همسایه دیوار به دیوار خود ندارند چه رسد به این که به رسانه های گروهی   یا ساختار حاکم اعتماد کنند.

 

 

در این میان یک دو قطبی هم در جامعه اسرائیلی به وجود آمده است برخی اکنون چنان کورکورانه به نتانیاهو اعتقاد پیدا کرده اند که اگر روزی بیاید و بگوید خورشید از غرب طلوع می کند آنها باور خواهند کرد.

 

 

در حالی که در قطب دوم جامعه کسانی قرار دارند که دیگر به هیچ چیز اعتماد ندارند به ویژه چیزی که از دهان نخست وزیر خارجه شود اگر او بیاید و بگوید یک بعلاوه یک می شود  دو آنها باور نخواهند کرد و آن را هم زیر سئوال خواهند برد ، وقتی وزیر جنگ ما سخنان نخست وزیر را باور نمی کند چه انتظاری از دیگران داریم؟

 

 

امروز معضل بی اعتمادی همچون بمبی در حال منفجر شدن در مقابل صورت ما است ، امروز بی اعتمادی به یک معضل برای ما تبدیل شده است.

 

 

نویسنده در آخرین پارگراف یادداشت خود آورده است : از بد شانسی ما بسیار دشوار است که باور کنیم نتانیاهو به شکل داوطلبانه ای از قدرت کناره گیری خواهد کرد ، چون ظاهرا چیزی به نام ناسیونالیستی را فراموش کرده است ، او خود را کل حاکمیت می داند از این رو قادر نیست بین منافع شخصی و منافع اسرائیل تفاوتی ببیند.

 

 

این امری است که به طور مثال می تواند بیانگر چرایی پافشاری اش برای دریافت معافیت های مالیاتی نیم میلیون شیکلی باشد ، معافیتی که در میان بحران شدید مالی صدها هزار نفر از مردم و بیکاری گسترده در حال انجام است.

 

 

این در حالی است که بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی جانشین نخست وزیر و رهبر حزب آبی سفید اعلام کرد انتخابات زودهنگام گزینه ناگزیر رژیمش است.‎

 

 

روزنامه یدیعوت احارانوت صبح امروز به نقل از متحد اصلی نتانیاهو نوشت : به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تمام فرصت های جهان را دادم بارها با او گفتگو  کردم شخصا به دیدارش رفتم تا او را متقاعد کنم لایحه بودجه را تقدیم کند  اما من کلمه ای برای توصیف این رسوایی که کشور ۳ سال است در گروگان وی قرار دارد نمی یابم.

 

 

گانتس افزود در یک جمله و به طور مختصر باید گفت ما به سوی انتخابات جدیدی پیش می رویم .

 

 

این ژنرال سابق رژیم صهیونیستی قول داد در چارچوب نظر سنجی های انجام شده حزبش در انتخابات آتی قدرتمند از حال حاضر در صحنه سیاسی حضور پیدا خواهد کرد.‎

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true