×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نحوه فعالیت مشاغل و تردد در شهر‌های زرد و آبی کرونا

به گزارش «چشم شهر»، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پنجاه و یکمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، محدودیت ها و وضعیت تهیه واکسن توضیحاتی ارائه کرد.

او با اشاره به کاهش ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران گفت: “در مجموع آمار امروز نشان می‌دهد تلاش انجام گرفته در آذر ماه شرایط مناسب‌تری به وجود آورد و ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد فوتی‌ها کاهش یافته است. این رقم بسیار ارزشمندی است. اگرچه به آن نقطه مطلوب نرسیدیم و برای رسیدن به نتیجه هنوز باید تلاش خود را ادامه دهیم، اما شرایط بسیار بهتر شد.”

روحانی با اشاره به مصوبات جدید ستاد کرونا گفت: “شهرهای آبی برای مناطق زردی بود که تعداد کرونای مثبت آن، ۲ در صد هزار خواهد بود و شرایط نزولی دارند. در این مناطق آبی تقریبا همه کسب و کارها فعالیت می‌کنند و در مناطق زرد هم با مراعات پروتکل‌های شدید کسب و کارها فعالیت خود را ادامه خواهند داد.”

 

او افزود: «برای موفق شدن در برابر این ویروس باید مجموعه کارهایی انجام دهیم که هریک از این مجموعه‌ها آسیب ببیند، ما را با خطر مواجه می‌کند. همانطور که ماسک زدن ضروری است، رعایت فاصله‌گذاری و دورهمی و اجتماعات هم به همان نسبت ضروری است. بنابراین باید مراقبت کنیم که اجتماعاتی تشکیل نشود که همه اینها حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند که مانع گسترش این ویروس شوندو هریک از این حلقه ها ضعیف شود، کل مدیریت را از بین می‌برد.»

 

روحانی با اشاره به مطالبه واکسن کرونا از سوی مردم، گفت: “به دنبال این هستیم که در داخل هرچه سریعتر واکسن را به نتیجه برسانیم که البته اقدامات خوبی انجام گرفته است. در خارج هم علیرغم همه محدودیت‌ها و همه مشکلات دنبال این هستیم که بتوانیم واکسن مطمئنی را خریداری و وارد کشور کنیم.”

 

روحانی افزود: «برای خرید واکسن بیش از ۴۰ روز ما گرفتار نقل و انتقال پول بودیم. یکی از موارد و مثال‌های بسیار روشن جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داد، در تهیه واکسن کرونا بود. برای جابه جایی پول به حساب شرکتی که بتوانیم در زمانی که نوبت ما می‌شود واکسن‌ها را خریداری و وارد کشور کنیم مشکلات زیادی ایجاد کردند اما دولت با همه این مشکلات اقدامات لازم را انجام داد. یعنی چه آنجایی که واکسن مشترک می‌خواهیم بسازیم چه واکسن بخواهیم بخریم و چه در داخل تولید کنیم، هر جا ارز و ریال نیاز بوده دولت بدون هیچ مضایقه‌ای علیرغم همه سختی‌ها در این زمینه با دست باز وارد شده است.»

 

رییس جمهوری تاکید کرد: “برای ساخت واکسن یا برای خرید واکسن هر ارزی و هر ریالی نیاز باشد بلافاصله به هر قیمتی علیرغم مشکلات تأمین خواهیم کرد. اما زمانی که واکسن در اختیار ما قرار میگیرد و میخواهیم از آن استفاده کنیم، نیاز به یک سند و مقرراتی داشتیم که چگونه از آن استفاده کنیم.”

 

رییس دولت دوازدهم با اشاره به سندی که در این زمینه تدوین و در حال تکمیل است، ‌گفت: «در این سند چهار فاز مدنظر قرار گرفته است؛ وقتی واکسن در اختیار ما قرار بگیرد در فاز اول اجرای این واکسیناسیون برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد بود که متشکل از کادر درمان که در خط مقدم هستند و افرادپرخطر هستند که در سرای سالمندان بوده یا جزو معلولین و جانبازان هستند. بنابراین افراد پرریسک و کادر درمانی جزو فاز اول و گروه اول خواهند بود.»

 

او با بیان اینکه فاز دوم جمعیت بالاتری را در برمیگیرد، گفت: “در فاز دوم حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت که سن آنها بالاست و یا بیماری زمینه‌ای دارند و یا هر دو در اولویت خواهند بود.”

 

روحانی با بیان اینکه فاز سوم و چهارم حدود ۱۹ میلیون نفر را در بر می‌گیرد، یادآور شد: “تلاش ما این است که فازها کوتاه شود و در حداکثر زمان آن را اجرا کنیم و امیدواریم امسال و سال آینده این کار انجام شود.”

 

رییس جمهوری ادامه داد: «البته حتی اگر واکسن در اختیار قرار بگیرد واکسیناسیون و اجرای آن این گونه نیست که در یک لحظه یا در یک روز انجام شود. اگر بخواهیم به ۶۰ میلیون نفر واکسن بزنیم؛ یعنی در دو نوبت ۱۲۰ میلیون بار باید این واکسن تزریق شود. با توجه به مکان‌های مختلف و با شیوه‌هایی که داریم این تزریق زمان‌بر است. اگر روزی هزار نفر هم کار واکسن را انجام دهند با توجه به ۶۰ میلیون نفر حدود چند ماه زمان می برد که این موضوعات در سند امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

 

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرایند واکسیناسیون گفت: “اگر در روز به ۵۰۰ هزار نفر واکسن تزریق و این عدد ضرب در ۶۰ میلیون شود، تزریق واکسن ۳ ماه زمان می‌برد و اگر بخواهد دوبرابر شود، زمان انجام آن هم دوبرابر خواهد شد. بنابراین تزریق واکسن و اجرای آن زمان‌بر است که همه این موارد در سند امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.”

 

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه زودتر از این هم می‌توانستیم واکسن وارد کنیم، ‌ تصریح کرد: «واکسن‌هایی در اختیار ما بود، اما شرکت‌هایی بودند که می‌خواستند آن را روی مردم ما آزمایش کنند. به مردم ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت درمان به حق نپذیرفت و قبول نکرد.»

 

وی افزود: “البته برخی کشورها قبول کردند که کاری به آنها نداریم؛ بنابراین مردم ما مطمئن باشند آنها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.”

 

روز گذشته رهبر معظم انقلاب خرید واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا را ممنوع اعلام کردند.

جزییات مصوبات ستاد کرونا

در همین حال علی رضا رییسی سخنگوی ستاد کرونا درباره جزییات جلسه امروز گفت: “در حال حاضر به جز استان‌های شمالی، همه استان‌ها وضعیت مناسبی دارند و امیدواریم این وضعیت مناسب ادامه پیدا کند. استان مازندران بیشترین موارد ابتلا به بیماری را در حال حاضر دارد. استان گلستان و گیلان نیز نیازمند مراقبت بیشتری هستند.”

 

او ادامه داد: «هفت شهر در سطح کشور در وضعیت قرمز، ۳۰ شهر نارنجی و ۴۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. از این هفت شهر، پنج شهر آمل، ساری، فریدون کنار، قائم شهر و نکا در مازندران، دو شهر بندر گز و کردکوی در استان گلستان قرار دارند که نیازمند مراقبت بیشتری هستند و محدودیت‌های مناطق قرمز را باید رعایت کنند.»

 

رییسی افزود: «برخی شهرها نیازمند مراقبت بیشتری هستند. شهرهای نور، نکا، قائمشهر، فریدون کنار، ساری، رامسر، جویبار، تنکابن، آمل در مازندران نیازمند مراقبت بیشتر هستند. شهرهای ماسال، لنگرود، رودسر در گیلان و کردکوی و بندرگز در استان گلستان نیاز به مراقبت بیشتری دارند.»

 

سخنگوی ستاد کرونا تاکید “در شهرهای آبی همه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اعلام می‌شود، می‌توانند فعالیت کنند. در شهرهای زرد و آبی از این به بعد منع تردد بین شهری وجود ندارد، اما منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ برقرار است.”

 

تصویب سند واکسیناسیون کرونا

رییسی درباره تصویب کلیات سند واکسیناسیون کرونا گفت: “در فاز اول، کادر بهداشت و درمان خواهند بود که به طور مستقیم با بیماری کرونا سر و کار دارند. مثل افرادی که در آی سی یو و بخش بستری کرونا کار می‌کنند و افرادی که در سرای سالمندان هستند، جانبازان، جانبازان شیمیایی و تنفسی و بالای ۵۰ درصد شامل این گروه می‌شوند که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهند بود.”

 

او افزود: «در فاز دوم سایر گروه‌های پر خطر مثل سالمندان بالای ۶۵ سال واکسینه می‌شوند که به ترتیب سنی از ۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال و ۶۵ تا ۷۰ سال اولویت بندی می‌شوند. همچنین افرادی که دچار بیماری زمینه‌ای هستند و بین ۱۶ تا ۶۴ سال و دچار بیماری زمینه‌ای یا دیالیزی یا مبتلا به سرطان هستند. فاز سوم برای مراکز تجمعی و افرادی که ریسک کمتری نسبت به فاز دوم دارند. فاز چهارم نیز برای عموم مردم خواهد بود، واکسینه می‌شوند.»

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: «امروز پیشنهادی در زمینه فعالیت مشاغل فرهنگی و آموزشی در مناطق آبی ارائه شد که در دست بررسی است و به زودی به اطلاع می‌رسد.»

 

رییسی اظهار کرد: “استان تهران و البرز بعد از هفته‌ها در وضعیت زرد قرار گرفتند. ضمن این‌که مردم واقعا باید رعایت کنند، مشاغلی که در گروه نارنجی بودند، در وضعیت زرد می‌توانند فعال باشند. تردد بین شهری و استانی آزاد است، اما تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ ممنوع است.”

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true