×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
سواری بر «موج چهارم کرونا» در شب عید

به گزارش «چشم شهر»، یک سال از رخنه ویروس کرونا بر پیکره مردم جهان می‌گذرد، ویروسی پایدار که روزها و شب‌ها، فصل‌ها و مرزها را درنوردید و یک سال میهمان ناخوانده شده است.

 

سال گذشته در همین ایام مردم ایران از طرفی خود را با عید نوروز مواجه می‌دیدند و از طرفی دیگر در صف خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده از هم پیشی می‌گرفتند؛ جدال میان مرگ و زندگی سالی سخت را از نظر ما گذراند، عزیزانی را داغ دار و عده‌ای را نیز بر تخت بیمارستان و یا خانه، بیمار و گوشه نشین کرد.

 

موج‌های بسیاری از کرونا را پشت سر نهادیم، گاهی بر موج غلبه کرده و بر روی آن سوار شدیم و گاه موج ما به قعر دریای بیماری برد؛ آغاز عملیات واکسیناسیون در ایران و قرار گرفتن در آستانه نوروز باستانی موجب شده است که شهر به هیاهوی طبیعت برای آغاز فصل بهار لبیک بگوید و مردم خود را فارغ از رعایت بهداشت و پرتکل‌های بهداشتی ببینند.

 

شاید دیگر بسته شدن شهرها، محدودیت‌های تردد، جریمه عدم رعایت فاصله اجتماعی و التماس برای در خانه ماندن و ماسک زدن برای افرادی که نان آور خانواده هستند و کرونا شکست اقتصادی برایشان به بار آورده است، اولویت دوم یا سوم باشد.

 

در گپ و گفت با مردم، هر فردی هدف خاصی برای حضور در سطح شهر اعلام می‌کند که شاید دلایل آن‌ها پس از گذشت یک سال از شیوع بیماری، قابل قبول باشد؛ این بیماری در کمین، در سایه غفلت ما بسیاری از هموطنان را روزانه به آزمایشگاه‌ها برای گرفتن تست کرونا می‌کشاند، راهی بیمارستان می‌کند و در کمال ناباوری، راهی سینه قبرستان.

 

امروز صحبت از قدرت گیری موج چهارم کرونا در کشور است که هم زمان با عید نوروز است، خیابان‌های مملو از جمعیت، صف‌های طولانی خرید مایحتاج ضروری گواهی بر این است که کرونا هم زیستی غیر مسالمت آمیزی با مردم ما پیدا کرده است و این موضوع برایمان عادی شده است.

 

ضربه اقتصادی کرونا بر پیکره اقتصاد ما، ضربه‌ای کاری بود چرا که تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران نیز مردم را به تنگ آورده بود. حال در چنین شرایطی قدرت خرید مردم در آستانه سال نو چگونه خواهد بود؟

در گفت‌و‌گو با تعدادی از بازاریان اعلام شد که قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته کاهش یافته و برای پدر و مادر خرید مایحتاج اولیه فرزندان در اولویت قرار دارد، مغازه‌ها پر از مشتریانی است که می‌آینده قیمت می‌گیرند و می‌روند.

 

به گفته فعالین این صنف، سال گذشته در ایام نوروز بازار کساد بود ولی همه تلاش ما این است که به هر نحوی این روزهای طلایی را غنیمت بشمریم تا شاید زیان‌های مالی خود را جبران نماییم.

 

اگرچه طی یک سال اخیر خرید مایحتاج عموما به صورت اینترنتی انجام می‌شد ولی متاسفانه حال و هوای عید قدرت فوق العاده‌ای در بیرون کشاندن مردم از منازلشان داشته است.

 

سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک و نساجی اعلام کرد: سال گذشته برای فعالان حوزه پوشاکی سال خوبی نبود؛ افزایش قیمت و نرخ ارز با توجه به اینکه متریال و مواد اولیه ماشین آلات صنایع نساجی متاثر از نرخ ارز است، موجب افزایش قیمت در بحث پوشاک و منسوجات شد، این در عین حالی است که متاسفانه به این نسبت درآمد مردم افزایش پیدا نکرد.

 

وی با بیان اینکه شب عید سال گذشته محدودیت کرونایی موجب شد که فروش اجناس با مشکل جدی مواجه شود، گفت: در سال ۹۲ طبق آمار بانک جهانی سرانه مصرف پوشاک هر ایرانی ۱۵۰ دلار بوده و با توجه به جمعیت ایران حجم بازار پوشاک ما ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار بوده است که این حجم تا اواخر ۹۷ باقی بود ولی پس از تحولات سال ۹۷ که با تحریم های شدید و افزایش نرخ ارز مواجه شدیم، حجم بازار پوشاک ما با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی به ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

 

دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک و نساجی تصریح کرد: زمانی که حجم پول مشخص در دست افراد است، طبعا مصرف پوشاک را کاهش می‌دهد و موارد ضروری جای خود را به پوشاک می‌دهد.

 

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران: پوشاک در سبد خانوار هست ولی جزو مایحتاج ضروری نیست، در پایان سال جاری با توجه به رصد میدانی صورت گرفته، تهیه پوشاک نسبت به دو سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ درصدی کاهش پیدا کرده و تنها با اقبال ۲۰ درصدی برای تهیه پوشاک مردم مواجه هستیم.

 

وی با بیان اینکه این مهم علت مهمی همچون کرونا دارد و کاهش قدرت خرید مردم دارد، گفت: در سال گذشته ۹۰ درصد کالاهای تولید شده روی دست فعالان عرصه پوشاک ماند؛ سال گذشته دست فروشی بسیار گسترده شده و کالاهایی فروش نرفته بین۶۰ تا ۷۰ درصد زیر قیمت تمام شده به بساطی‌ها و دست فروش‌ها عرضه شد.

 

رئیس اتحادیه پوشاک تهران ادامه داد: امسال در آستانه شب عید شاهد شور و هیجان در کسب و کار نیستیم، از دولت و مسئولین درخواست کمک داریم.

 

بحران اقتصادی و قوت گرفتن موج چهارم کرونا جدالی سخت و نفس گیر است که تنها پیکارجویان آن را همطنانمان هستند را درمانده و مستاصل می‌کند؛ می‌شود نوروز را در کنار خانواده خود جشن گرفت، بدون آنکه به هم نزدیک شویم و یا ماسک‌ از چهربرداریم؛ در این شرایط سخت هم می‌شود خاطره‌های زیبا ساخت.

 

برای آنکه عزیزانمان را در کنار خود داشته باشیم، ماسک بزنیم.

گزارش: مریم غزل باش

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true