×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چگونه با فردی که به فکر خودکشی است، باید رفتار کرد؟

به گزارش «چشم شهر»، علی شیخ الاسلامی اظهار کرد: عوامل بسیاری در زمینه رسیدن افراد به مرحله خودکشی می‌توانند دخیل باشند از جمله احساس بیهودگی، ضعف بسیار و ناتوانی در حل مشکلات باعث ایجاد احساس پوچی در افراد شده و در نتیجه حس مرگ را در درون آنها پرورش می‌دهد و این افراد سعی می‌کنند از طریق خودکشی، خود را از تمام مشکلات پیش‌رو خلاص کنند.

 

وی در پاسخ به سوالی در این مورد که چگونه باید با افرادی که به مرحله خودکشی می رسند، رفتار کرد، افزود: بهترین راه برای حل این مشکل، برطرف کردن عوامل ایجاد خودکشی است که با توجه به اینکه برخی از خودکشی‌ها بر اثر عوامل اقتصادی و بیشتر در افراد جوان مشاهده می‌شود، مسئولان می‌تواند با ایجاد اشتغال و رفاه اقتصادی، حل مشکل مسکن و ازدواج جوانان و غیره شور و شوق زندگی کردن را در افراد افزایش داده و از بروز خودکشی‌ها جلوگیری کنند.

 

شیخ الاسلامی با بیان اینکه فقر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند دارای اثرات روانشناختی بر افراد فقیر باشد، ادامه داد: به‌طور مشخص می‌توان گفت فقر باعث ایجاد استرس و هیجانات منفی شده و احتمال ابتلاء به افسردگی، اضطراب، اعتیاد به مواد مخدر و غیره را افزایش می‌دهد. عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: پژوهش‌ها نشان داده‌اند نوجوانانی که در پس ذهن‌شان فقر را درک کرده‌اند، دچار تغییراتی در سیستم مغزی می‌شوند که با افزایش فعالیت ناحیۀ آمیگدال، افسردگی را تشدید می‌کند.

 

وی با بیان اینکه علائم افسردگی از فردی به فر دیگر متفاوت است، ادامه داد: برخی از علائم و نشانه‌های افسردگی بین تمام افراد مشترک می‌باشد که از جمله آنها می توان به احساس ناامیدی، عدم علاقه به انجام فعالیت‌های روزانه، تغییرات اشتهایی و وزنی، تغییرات خلق و خو، خشم و تحریک‌پذیری، فقدان انرژی، احساس از خودبیزاری، بیزاری از قبول مسئولیت، مشکلات تمرکز، دردها و رنج‌های ناشناخته اشاره کرد.

 

شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه خانواده و جامعه قبل از هر کاری باید بدانند که افسردگی یک نوع بیماری است و همانطور که باید با بیماران رفتار کنند، با او نیز آنچنان باید رفتار کنند، تصریح کرد: خانواده نباید از رفتار فرد افسرده ناراحت شوند و به دل بگیرند و از طرف دیگر خانواده به تنهایی قادر به رفع افسردگی فرد افسرده نیست و تا خود فرد افسرده اراده‌ای از خود برای درمان نشان ندهد، خانواده کمک آنچنانی نمی‌تواند انجام دهد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: ابتدا باید علّت افسردگی مشخص شود تا راه درمان مشخصی برای آن یافت و جامعه با برداشتن موانع اقتصادی می‌تواند نقش مهمی در بهبود افراد افسرده که دلیل افسردگی‌شان فقر است، داشته باشد.

انتهای پیام

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true