×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
دست‌نوشته «نیوتن» بیش از ۲ میلیون دلار چوب حراج خورد

به گزارش «چشم شهر» به نقل از نیو اطلس، یک دست نوشته از «آیزاک نیوتن» که نسخه بازنگری و اصلاح شده از سه بخش از نسخه اول کتاب مشهور وی به نام «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» (Philosophiae Naturalis Principia Mathematica) است و یکی از با ارزش‌ترین اسناد تاریخ علم محسوب می‌شود، با قیمت دو میلیون و ۳۵۰ هزار دلار در حراج کریستی لندن چوب حراج خورد.

کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» مسلماً تأثیرگذارترین کتاب تاریخ است. «آلبرت اینشتین» این کتاب و شخص «نیوتن» را با عنوان «شاید بزرگترین پیشرفت فکری که تاکنون برای هر شخصی انجام شده است» تحسین کرده است.

 

«نیوتن» این کتاب را در سال ۱۶۸۷ منتشر کرد و با طرح نظریه جاذبه و معادلات نوین ریاضی که فیزیک مدرن را پایه‌ریزی کرد، بینش جدیدی نسبت به جهان ایجاد کرد.

 

این اثر شامل یک و نیم صفحه متن دست‌نویس با ابعاد ۲۲۰ در ۱۹ میلی‌متر به زبان لاتین است که بین ماه‌های مه تا ژوئیه سال ۱۶۹۴ به تحریر درآمده است. ۳۹ خط از این دست نوشته، دست خط «نیوتن» است و ۲۱ خط آن را نیز «دیوید گریگوری» ریاضیدان و ستاره‌شناس اسکاتلندی که برای آماده کردن چاپ دوم کتاب مذکور با «نیوتن» همکاری می‌کرد، نوشته است.

دست‌نوشته «نیوتن»

گفتنی است که برآورد رسمی حراج کریستی نسبت به قیمت این اثر از ۸۳۳ هزار تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بود، زیرا گران‌ترین نسخه از نسخه اول این کتاب با قیمت ۳ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شده بود، در حالی که یک نسخه ارائه شده با چرم منبت کاری شده مراکشی بود. اما قیمت نهایی این اثر جدید فراتر از حد انتظار بود. در واقع این نسخه خطی تقریباً هم قیمت با دومین نسخه ارزشمند از چاپ اول آن کتاب به فروش رسید که در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۲ میلیون و ۵۱۷ هزار دلار در حراج کریستی در نیویورک فروخته شد.

 

در هر حال به نظر می‌رسد که دست‌خط «نیوتن» و رابطه این اثر با مهم‌ترین کتاب تاریخ علم بوده است که قیمت آن را بسیار بالا برده است.

 

«آیزاک نیوتن» ریاضیدان، فیزیکدان، اخترشناس، متخصص الهیات و نویسنده اهل انگلیس بود که به عنوان یکی از مؤثرترین دانشمندان کل تاریخ و یک شخصیت کلیدی در انقلاب علمی شناخته می‌شود. کتاب وی شاهکار اصول ریاضی فلسفه طبیعی که برای اولین بار در سال ۱۶۸۷ منتشر شد، مبانی مکانیک کلاسیک را بنا نهاد. همچنین او سهم بزرگی در نورشناسی ایفا کرد. او و «گوتفرید لایبنیتس» به‌طور همزمان و مستقل، حساب دیفرانسیل و انتگرال را ایجاد کردند.

دست‌نوشته «نیوتن»

«نیوتن» فرمولی برای قوانین حرکت و گرانش جهان وضع کرد که دیدگاه غالب علمی را تا پیش از ارائه نظریه نسبیت تشکیل می‌داد. نیوتن از برهان‌های ریاضی پیرامون گرانش برای اثبات قوانین حرکت سیاره‌ای کپلر استفاده کرد. او با بررسی و تشریح جزر و مد، مسیر پرواز دنباله‌دارها، پیش‌روی محوری و سایر پدیده‌ها، تردید در مورد درستی خورشیدمرکزی بودن منظومه شمسی را از بین برد. او نشان داد که حرکت اشیاء روی زمین و اجرام آسمانی می‌تواند با اصول مشابهی محاسبه شود. استنباط «نیوتن» مبنی بر اینکه زمین کروی با حالت تخت (شعاع قطبی کمتر از شعاع استوایی) است، با اندازه‌گیری‌های هندسی توسط «موپرتوئی»، «لا کانداماین» و سایرین تأیید شد و اکثر دانشمندان اروپایی را بر برتری مکانیک نیوتنی بر سیستم‌های قدیمی متقاعد ساخت.

 

«نیوتن» همچنین اولین تلسکوپ بازتابی کاربردی را ساخت و نظریه پیشرفته‌ای از نور مبنی بر مشاهده تجزیه نور سفید در منشور به طیف‌های مرئی، ایجاد کرد. وی همچنین قانون تجربی سرد شدن را فرمول‌بندی کرد، نخستین محاسبه نظری سرعت صوت را انجام داد و مفهوم سیال نیوتنی را تعریف کرد.

 

وی به عنوان یک ریاضیدان نیز در مطالعه سری توانی، تعمیم دادن بسط دوجمله‌ای به توان‌های غیر عدد صحیح و ایجاد کردن روشی برای تقریب زدن ریشه‌های یک تابع نقشی قابل توجه در پیشبرد ریاضی ایفا کرد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true