×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
قیمت هر اتوبوس ۴.۵ میلیارد تومان برای شهرداری آب می‌خورد

به گزارش «چشم شهر»، ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد پیرامون اقدامات و برنامه ریزی‌های شورای اسلامی شهر مشهد در حوزه کنترل آلودگی‌های سطح شهر گفت: یکی از تبعات سیستم حمل و نقل ایجاد آلودگی هوا است، یک سوم آلودگی هوای شهر از خودرو‌های شخصی و بیش از ۷۰ درصد از حوزه حمل و نقل و ترافیک به وجود می‌آید.

او با اعلام اینکه در مواجهه با بیماری کرونا، آلودگی هوا مشکلات را تشدید کرده است، افزود: ۱۳ درصد آلودگی هوا از کامیون‌ها، بیش از ۵ درصد از موتور سیکلت‌ها و بیش از ۵ درصد از جایگاه‌های سوخت نشات می‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک ادامه داد: ناوگان اتوبوسرانی یک و نیم درصد از آلودگی هوا را ایجاد می‌کند، ولی به جهت تمرکزی که از آن ایجاد می‌شود، مورد توجه است؛ برنامه‌هایی در شورای اسلامی شهر مشهد پیش گرفته‌ایم که موجب کاهش سطح آلودگی هوای شهر می‌شود.

فرهمندی با اعلام اینکه در بحث تامین ناوگان حمل و نقل عمومی، تبدیل سوخت ناوگان و نوسازی و بهسازی برنامه‌هایی مدنظر داریم، بیان کرد: سن فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی ۱۰ سال بوده و میانگن سن ناوگان اتوبوسرانی ما بیش از ۹ سال است که به تعبیری فرسوده به شمار می‌آیند، این در حالی است که وضعیت ما نسبت به سایر شهر‌ها بد نیست.

او تصریح کرد: طی چند سال گذشته نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی انجام شده و همچنین در چند مرحله ناوگان جدید تامین شده است، ولی با تمام این موارد، وضعیت مطلوب نیست؛ تامین ۲۰۰ دستگاه ناوگان جدید را مد نظر داریم و در بحث تامین ناوگان برقی نیز اقداماتی انجام شده است.

 

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک با اعلام اینکه اولین اتوبوس برقی کشور در مشهد رونمایی شد، اظهار کرد: در حال پیگیر خرید تعدادی اتوبوس برقی هستیم.

فرهمندی در مورد قیمت خرید ناوگان اتوبوسرانی تاکید کرد: قیمت هر اتوبوس افزایش یافته و این مسئله محدودیت‌هایی برای ما ایجاد کرده است، در حال حاضر شرکت‌های خودروساز مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را اعلام کرده‌اند؛ درخواست ما این است که دولت به شهرداری‌های کلان شهر‌ها کمک کند تا یکی از نیاز‌های مهم مردم رفع شود.

او افزود: در بحث تامین ناوگان تمامی هزینه را خودمان متقبل شده‌ایم، ولی در هزینه بهره‌برداری عرف اینگونه است که یک سوم بهای خدمات را شهرداری، یک سوم را دولت و یک سوم باقی مانده را همهشریان پرداخت کنند؛ این در حالی است که دولت طی سالیان گذشته اعتقادی به پرداخت سهم خود نداشته است، از همین رو شهرداری سهم دولت را نیز متقبل شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک ادامه داد: طی دو سال اخیر با بالا رفتن قیمت‌ها، سهم شهرداری از پرداخت بهای تمام شده به بیش از ۷۰ درصد رسیده است، این در شرایطی است که سهم پرداختی مسافران کمتر از یک سوم است.

سیاست شورای ششم، سیاست توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

فرهمندی بیان کرد: شورای اسلامی شهر مشهد سیاست توسعه استفاده از حمل و نقل عمومی داشته و معتقد است با تقویت این حوزه، مردم کمتر از وسایل شخصی خود استفاده کرده و بیشتر به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی سوق پیدا می‌کنند.

او با بیان اینکه بحث تراکم ترافیک یکی از مباحث پیچیده در حوزه حمل و نقل است، تصریح کرد: چند راهکار برای حل این موضوع وجود دارد که یکی از موارد فراهم آوردن زیر ساخت‌های بیشتر، تعریض خیابان‌ها، تقاطع‌های چند طبقه، زیر گذر‌ها و روگذرهاست که با هزینه‌های سرسام آوری احداث می‌شوند، ولی در نهایت کارآرایی زیادی ندارند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: تقاطع غیر همسطح با هزینه ۱۰‌ها میلیارد تومان احداث می‌شود تا بخشی از ترافیک سطح شهر را رفع نماید، ولی در کمتر از ۶ ماه به علت جذابیت سفر، حجم ترافیک به منطقه بازمی‌گردد و آلودگی هوا را منجر می‌شود.

فرهمندی تاکید کرد: این گونه اقدامات در دراز مدت و در معابر شهری کمکی به حل معضل ترافیک نمی‌کند، ولی در کمربندی‌ها و مسیر‌هایی که رانندگان می‌توانند با سرعت بالا حرکت کنند، میسر است.

او افزود: الکترونیکی کردن امور، انتقال سفر به ساعت‌های غیر از اوج ترافیکی، حرکت در مسیر‌های جایگزین و بهره‌مندی از ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اقداماتی بوده که در کاهش بار ترافیکی شهر موثر است؛ هر اندازه بتوانیم محبوبیت و جذابیت سیستم اتوبوسرانی و قطار شهری را افزایش دهیم، سوق همشهریان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر می‌شود.

دسترسی قطار شهری مشهد به حرم رضوی تا دو سال آینده

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه خط یک و دو قطار شهری مشهد در حال خدمت رسانی به مردم است، ادامه داد: در حال حاضر خط دو قطار شهری ظرفیت پذیرش مسافر بیشتری دارد، همچنین در خط یک قطار شهری به دنبال تامین ناوگان بیشتری هستیم تا ظرفیت را به دو برابر میزان فعلی برسانیم.

فرهمندی بیان کرد: خط یک قطار شهری از انتهای بولوار وکیل آباد تا فرودگاه شهید هاشمی نژاد و خط دو از انتهای بولوار طبرسی تا میدان شهید کاوه همه روزه فعالیت دارد؛ اولویت بعدی ما تکمیل خط دو قطار شهری و احداث ایستگاه شهید جوان و برنامه ریزی برای ۶ کیلومتر میانی خط سه قطار شهری است؛ ظرف دو سال آینده محدوده میانی خط سه از میدان شهدا به حرم مطهر رضوی و سپس به سمت پایانه مسافربری امام رضا (ع) کامل می‌شود.

او تصریح کرد: با تکمیل این پروژه دسترسی تمامی مبادی ورودی مشهد با قطار به حرم مطهر رضوی برقرار می‌شود، که برای اولین‌بار صورت می‌پذیرد؛ امیدواریم بتوانیم تا پیش از نوروز ۱۴۰۲ دسترسی ریلی به حرم رضوی را برقرار نماییم.

۷۰ درصد توقف‌های حاشیه‌ای کمتر از نیم ساعت است

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک با اعلام اینکه مدیریت حاشیه‌ای از ابزار‌های مدیریت ترافیک است، اظهار کرد: حاشیه معابر برای ما ارزشمند بوده و اگر بخواهیم لاین عبوری جدیدی ایجاد کنیم برایمان گران تمام می‌شود؛ مدیریت پارک حاشیه‌ای بدین منظور در نظر گرفته شده که مسیر‌های عبور در خیابان‌ها و در مرکز شهر را در اختیار ترافیک عبوری قرار دهیم و بجای آن پارک خودرو‌ها را در پارکینگ‌های غیر حاشیه‌ای و مکان‌هایی که عبور کمتر است، تامین کنیم.

فرهمندی با اشاره به سیاست نرخ گذاری تاکید کرد: با این روش توانسته‌ایم بیش از ۷۰ درصد نیاز‌های مردم را برای پارک‌های کوتاه مدت فراهم نماییم؛ در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد توقف‌ها در حاشیه معابر اصلی کمتر از نیم ساعت بوده و رایگان است و تنها توقف‌های بیش از نیم ساعت بنا به تعرفه محاسبه می‌شود.

او افزود: هدف آن است که مردم به سمت ناوگان حمل و نقل عمومی بروند که علاوه بر صرفه جویی در هزینه، در اتلاف وقت همهشریان نیز اثر گذار است.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true