×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کشور آمادگی جهش در عرصه‌های مختلف را دارد/ با درد و دل کردن مشکلات حل نمی‌شود، باید حرکت کرد

به گزارش «چشم شهر»، سعید جلیلی شامگاه گذشته بمناسبت سالروز ۹ دی ماه روز بصیرت و میثاق با ولایت در جمع عوامل نظارتی شورای نگهبان در استان خراسان رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت و از دو خانواده شهید مدافع حرم نیز تقدیر به عمل آورد.

متن سخنرانی به شرح زیر می‌باشد:

خدای را سپاس میگویم توفیق پیدا کردم امروز در جوار مضجع شریف رضوی در جمع شما عزیزان باشم. دیماه ماه حماسه هاست انقلاب اسلامی این افتخار را با خودش دارد که که حرکتی مبتنی بود بر انتخاب مردم، مردمی که قیام کردند و اسلام را انتخاب کنند. این یک توفیق بزرگ است «استجیبو لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» دعوت خدا پیامبر را اجابت کنید بعد یک حیات پیدا میکنید.

 

آموزه های دینی ما آنچه را از قران و اهل بیت علیهم السلام در طول سالها و بلکه قرن ها یاد داده شده بود ملتی آنها را با همه وجود قبول کرد این خطبه بلند بالای حضرت فاطمه سلام الله علیها مخاطبش جمع محدودی در یک زمان مشخص نبود و خود حضرت در ابتدا بیان میفرمایند عبادالله، همه شما مخاطب هستید. شما باید آنچه را از آموزه های دینی می آموزید، به دیگران برسانید شما باید ناظر بر آن باشید بر خودتان و بر دیگران.

 

عرضم این است که ملت ما یک انتخاب بزرگ انجام داد انتخاب اسلام و حماسه در همین جا ایجاد شد در دنیا انتخاب زیاد می شود در یکی از این گفتگوها با کشورهای غربی آقای سولانا از من پرسید این عنوانی که شما روی انتخاب خود میگذارید و میگویید مردمسالاری دینی فرقش با دیگران چیست؟ آنجا گفتم که فرقش این است که این انتخاب یک انتخاب معمولی نیست در خیلی جاها مردم می آیند و یک انتخاب را انجام میدهند ولی این انتخاب یک انتخاب آزادانه است اما، نه تنها آزادانه یک انتخاب مشتاقانه است یک انتخاب عاشقانه است.

 

خیلی جاها طرف انتخاب را انجام میدهد اما اگر مالیات یک درصد بالا یا کم بشود از انتخابش پشیمان میشود اینجا انتخاب انجام میدهد اما برای این انتخاب با همه وجود ۴ فرزندش را هم تقدیم میکند و به این افتخار میکند.

 

وی با اشاره به توفیق حضور در جمع خانواده معظم شهدا محمدی و هریری در این همایش گفت: من در اربعین سال ۹۵ در کربلا کلیپی از لحظه خبر شهادت فرزند را به پدر شهید هریری دادند دیدم که هم پدر و هم مادر چگونه برخورد میکنند آنهم نه در سالهای اول انقلاب که بگویند یک فضایی است و احساسی است و تمام می شود و من همانجا با همه وجود احساس کوچکی کردم در برابر اینهمه عظمت پدر ومادری فرزندشان میرود در دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام به شهادت میرسد عاشقانه و داوطلبانه و بعد پدر و مادر چگونه با این برخورد میکنند.

 

بیش از ۴۰ سال است دشمن همه تلاشش این بود که اگر چنین انتخابی صورت گرفته است ملتی را از این انتخاب پشیمان کند و منصرف کند. خب اگر بتوانند در قدم اول با سخت افزار و جنگ افزار و زور انجام بدهند برایشان خیلی بصرفه تر است و همین کار را هم کردند و هنوز ابتدای انقلاب بود ۸ سال جنگ را تحمیل کردند.

 

همین کسانیکه برای چند عدد سانتریفیوژ که زیر نظر آژانس کار میکنند قطعنامه های پی در پی صادر میکنند به کشوری حمله نظامی میکنند چند استانش را اشغال میکنند خبری از قطعنامه نیست و فقط قطعنامه ای کلی می دهند و قطعنامه بعد ۲۰ ماه بعد که دیدند ملت میتواند خرمشهر را آزاد کند تازه باز هم احتیاط میکنند و تمام تلاش خود را انجام دادن تا ملی را از یک انتخاب منصرف و پشیمان کنند.

 

طبیعی و در طول تاریخ هم این بحث را داشته ایم که او اگر همه توان خودش را بکار میبرد برای اینکه یک حرکت الهی یک حرکت حق وقتی شروع می شود شیطان همه جنود خود را بکار میبرد تا اون به هدفش نرسد و انقلاب اسلامی هم مستثنی نبود و تمام توانشان را بکار گرفتند برای اینکه این انتخاب که آزادانه و آگاهانه و عاشقانه است و چنین دستاوردهایی را میتواند داشته باشد نگذارند ادامه پیدا کند و زور هم بکار بردند و از هیچیک از کارهایی که میتوانستند بکند دریغ نکردند.

 

همین رییس جمهور فعلی آمریکا زمانیکه معاون اول اوباما بود در جلسه ای با خاخام های صهیونست که از او خواسته بودند چرا بیشتر ورود نمیکنید گفته بود، ما آنچه که میتوانستیم انجام دادیم و اگر شما چیزی به ذهنتان میرسد که انجام ندادیم او رادیگر نتوانستیم که انجام دهیم!

 

بله در این شرایط وقتی آنها چنین حرکتی را انجام میدهند ملتی که انتحاب میکند و هوشیار است باطل السحر آنهاست ملتی که انتخابش از سر یک احساس نیست و از سر یک ایمان عمیق است و او میبیند این ایمان وقتی که با یک آرمان جمع میشود چه خروجی هایی دارد.

 

در دل کویر در استان کویر روستایی به اسم گُنجان هست که زمان جنگ با زن و بچه و پیر و جوان کلا ۷۰۰ نفر جمعیت داشت و صدها کیلومتر دور تر از نقاط درگیر جنگ ۷۰ شهید تقدیم میکند و این در محاسبات آنها گنجانده نشده است اصلا نمیفهمند یعنی چی یک روستاییبیش از ۱۰۰۰ کیلومتر آن طرف تر از مرزهای درگیر جنگ مردم آن روستا ایمانشان هدایتشان میکند به چنین حماسه آفرینی هایی و چند کیلومتر آنطرف تر روستای قنات ملک است روستایی که فرزند آن روستا به حماسه آفرینی رسید که تمام دنیا با همه توانشان در بربر او احساس عجز میکنند فرزند یک روستای قنات ملک حماسه ای ایجاد میکند که آن کشوری که خود را ابر قدرت دنیا میداند آنهم رییس جمهورش وارد میشود و رسما میگوید من خودم وارد شدم عملیات کنم که این را به شهادت رسید.

 

این چه فرهنگی است چه عظمتی است و روستای قنات ملک چه دارد که تولید مکتب مبکند مکتب سلیمانی. این چه مکتبی است و چه حرکتی است که چنین حماسه آفرینی میکند و منشا حماسه میشود. این چه مکتبی است که وقتی ایمان را با عدالت میکند تولید امنیت میکند نه برای خودش و نه برای شهرش و نه برای کشورش بلکه برای یک منطقه. این چه مکتبی است که وقتی مردمش ایمانشان را با تقوی همراه میکنند موفقیتهای بزرگ را رقم میزنند در عرصه های مختلف، پیشرفتهای بزرگ را می آورند شاید برای برخی این پیشرفتها تعریف شده نباشد اما دشمنی که تمام تون خودش را گذاشته که مانع این پیشرفت بشود این را می فهمد.

 

دشمنی که تمام توانش را بگذارد سیم خاردار از یک کشوری دریغ کنی و او برشد به جایی که موشک نقطه زن با بُرد ۲۰۰۰ کیلومتر داشته باشد و این را دشمن خوب میفهمد یعنی چه؟ اینکه می بینید حاضر است هزینه کند بیاید در بالاترین سطح بگوید خودما برای یک فرزند روستای قنات ملک تصمیم گرفتیم که این کار را بکنیم چون میفهمد چه قدرتی تولید شده و باید در این سطح بیاید وسط، چون این در میدان آمده است وسط .

 

عرض من این است که عزیزان اگر دشمن شما با همه توان می آید تا ملتی را از انتخاب خودش منصرف کند حرکتش همیشه مبتنی بر زور نیست و دشمن هرگاه در زور کم آورده است متوسل به تزویر میشود. به پشت خیمه دشمن که میرسی قرآن ها عَلَم میشود و وقتی که کار دارد تمام می شود شیطان جنود خودش را در عرصه های دیگر هم فعال میکند.

 

از شواهد زیاد تاریخ هم بگذریم در همین چنددهه دیده اید که فقط با تفنگ و توپ و جنگ افزار به جنگ شما نیامده است. اینکه بیش از ۲۵۰ شبکه ماهواره ای فقط برای مخاطب ایران راه اندازی میکند برای این نیست که اوقات فراغت مردم ایران پُر بشود برای این است که میفهمند در آن نرم افزاری که چنین قدرتی را ایجاد کرده اختلال ایجاد کند مانع شود که چنین نرم افزاری بشود الگو و نرم افزار انقلاب اسلامی الگوی جهان معاصر نشود و برخلاف گذشته نمیتوانند قدرت این نرم افزار را انکار کنند و بر عکس به صراحت هم اعلام میکنند هرچه داشتند بکار بردند اما نتوانستند و لذا با همه توان میخواهند این نرم افزار را بپوشانند که با سخت افزار نمیتوانند و تلاش میکنند نقاط قوت دیده نشود از فضای مجازی و ماهواره ای تا فضای روانی که انجام میدهند.

 

اینجا وظیفه نیروی مومن انقلابی و بصیرت در این دوره و در دهه آینده مشخص میشود و باید آنچه را که دشمن میخواهد بپوشاند نگذاریم و اتفاقا باید آن ها را نشان داد که چه موفقیتهایی میتواند شکل بگیرد. همه توان را برای فشار حداکثری در عرصه اقتصاد هم بکار گرفتند تا جاییکه حتی یک شهروند در فلان گوشه دنیا با یک شهروند در ایران نتواند ارتباط بانکی داشته باشد و این چیزی بود که هم اعلام کردند و هم اعمال کردند و آنچنان سرمست بودند که می گفتند ایران چهل سالگی خود را نخواهد دید و کاملا محاسبه کرده بودند چرا موفق نشدند خودشان میگویند این سیاستشان غلط بود چرا طرف غربی الان مدام میگوید زمان دارد از دست میرود و اگر در فلان مدت احیا نشود دیگر خراب میشود!! خب چطور همین توافق که یک هفته آن هم برایتان مهم شده چرا ۳ سال یکرطفه خارج شدید و آنجا نمی گفتید زمان از دست میرود؟!؟ چون آنها فهمیده اند که عقربه فشار اقتصادی او کُند و بلکه متوقف شده است و با ملتی که چنین رویکردی دارد این ابزارها نتوانسته است جواب دهد.

 

او در این دهه ۸ سال وقت گذاشت که در سوریه و عراق به شکل دیگری همان نقشه های شوم خودش را دنبال کند ولی باطل السحر تمام این نقشه همین اندیشه و همین جوانان شهید حججی ها و شهید هریری ها شدند. الان هم به تعبیری میخواهد روغن ریخته را نذر کند و مثلا امتیازی بده که فلان کار را بکنم ؟!؟ امتیازی که خودمان داریم و رد شدیم از آن. لذا وقتی به پشت خیمه تحریم ها رسیدیم باید مواظب باشیم ایندفعه چه پرچمی را بلند خواهد کرد؟ ایندفعه چه تزویری را بکار خواهد برد ؟ ایندفعه چه فضایی را ایجاد خواهد کرد ؟

 

بصیرت اینجاست. اون نگاه همراه با بصیرت باید ناظر به آینده باشد و موفقیتهایی را که دارد شکل میگیرد نگذاریم بپوشانند و نادیده بگیرند و اینجاست که یک نظارت جدی و حرکت مستمر میخواهد عزیزانی مثل شما بزرگواران که برای دفاع از انتخاب مردم این انتخاب تاریخی که ملت ما با انقلاب اسلامی انجام داد در انتخابات مختلف که نشان میدهد نظامش را دوست دارد و شما با همه توان زحمت میکشید که از انتخاب مردم، جمهوریت نظام و رای مردم دفاع کنید و امین مردم باشید امروز امانت بزرگ خود جمهوری اسلامی است.

 

باید نظارت مستمر در دفاع از جمهوری اسلامی داشت که فقط با شعار هم نمیتواند باشد انقلاب ارزشها و اصول و آرمانهایی دارد که باید به آن نقاط برسد و نباید اجازه داد کسانی اخلال ایجاد کنند در رسیدن به آن آرمانها اگر موفقیتی این نظام داشته است به دلیل ملت در تمام این سالها پا به پای نظام و دولتها در صحنه حاضر بوده و سعی میکرده نقش آفرینی کند.

 

امروز هم اگر مشکلاتی در کشور داریم وظیفه همگان است و نظارت مردم بر روند امور باید سایه به سایه دنبال شود و این نقش همه ماست و فقط نقش یک مسئول تنها نیست این نقش را در همه عرصه ها باید جدی بگیریم و در حد وُسع خودمان تلاش کنیم. اگر حرکت خوبی در کشور در اداره یا دستگاهی شکل میگیرد باید کمک کنیم که آن با سرعت و با قدرت پیش برود همچنان که کمک دیگر ما این است که اگر خدای نکرده میبینیم یک روند خطایی در یک جایی دارد صورت میگیرد باید کمک کنیم تا آن خطا رفع و تصحیح شود یا اگر کار ناقصی دارد انجام میشود باید کمک کنیم که آن کار تکمیل بشود آن کار به بهترین شکل انجام بشود و اینها کارهای مستمری است که برعهده همه ماست هر کس در حد وُسع خودش از یک محله و شهر گرفته تا بیشتر یا در موضوعات خاص اقتصادی و فرهنگی و هر کس در هر جایی که میتواند نقش داشته باشد و جدی بگیرد.

 

مهم این است که همه ما اگر گفتیم چنین انتخابی کرده ایم و لبیک گفتیم به این ندای قرانی که استجیبوا لله و للرسول این تمام نمی‌شود و فرمایش حضرت زهرا سلام الله علیها که همه شما مسئولید و باید در نظر داشته باشید که چگونه نقش خودتان را در هر عرصه ای ایفا کنید و این یک کار همگانی و یک جبهه است و یک حرکت جبهه ای و جهادی میطلبد و در این عرصه تببین میدان و صحنه از مسایلی است که بسیار اهمیت دارد که صحنه را وارونه نشان ندهند.

 

بجای اینکه نقطه ضعف را که موجب نارسایی شده نشان دهند برعکس نابسامانی را ناشی از یک نقطه قوت نشان میدهند این میشود غبار آلود کردن صحنه و بجای اینکه برویم نقطه ضعف را برطرف کنیم همه متوجه نقطه قوت میشوند! اینجاست بصیرت و آن کار مهم روشنگری و تبیین مسائل و شبهه ها جوان وقتی نابسامانی را میبیند طبیعی است ناراحت میشود و حتما میخواهد برطرف شود و یک خواسته کاملا به حق و مشروع است و اگر علتش کاملا برایش وارونه نشان داده شود میشود شبهه، فتنه و غبار آلود شددن و موضوع را آنگونه که هست ندید و اینجاست که یک حرکت جدی میخواهد.

 

دولت اگر بخواهد موفق بشود احتیاج دارد به اینکه آحاد مردم در عرصه های مختلف به او کمک کنند حتی خطاها و نقص هایی را که وجود دارد دلسوزانه ، آگاهانه و بموقع بیان کنند و اگر حرکت خوبی دولت دنبال میکند و عده ای میخواهند آن حرکت را که می بینند منافعشان از آن به خطر می افتد زیر سئوال ببرند این را باید تبیین کنیم که نه! این حرکت خیلی حرکت خوبی است و اتفاقا باید پشتیبانی و تقویت بشود.

 

درجاییکه لازم است باید تایید بشود درجایی که لازم است باید کارهای خطاست تصحیح بشود و اگر جایی لازم است یک کاری که ناقص است تکمیل بشود این میشود یک حرکت و نظارت مستمر در دفاع از جمهوری اسلامیان شاالله همه ما بتوانیم در آن عرصه هایی امکان داریم خداوند به ما وُسعی داده است حق آن وُسعی را که در اختیار ماست ادا کنیم و ان شاالله بگونه ای عمل کنیم که اگر فردا از ما سئوال شد درباره وسع ما بتوانیم پاسخی داشته باشیم که این دعایی است که همه ما از خداوند میخواهیم درباره این نعمت انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف نصیب نسل و ملت ما شده است از ما سئوال خواهد شد که چقدر در این خحرکت تلاش داشته ایم و چقدر سعی کرده ایم که آن را ان شااله حفظ کنیم و با قدرت و با قوت پیش ببریم تا ان شااالله به صاحب اصلی آن امام زمان عجل االله تعالی فرجه الشریف تقدیم کنیم.

 

ایشان در پاسخ به سئوالی که چرا در فرهنگ و اقتصاد مشکلاتی داریم گفتند: فقط با درد دل کردن و دلسوزی صِرف کردن مشکلات حل نمیشود و هر کدام ما یک وسعی داریم و باید همه دنبال کنیم و کمک کنیم یک بخش عمده ای را ماها باید فعال شویم،خطاها کجاست؟ نقص ها کجاست؟ پیشنهاد ما چیست؟ در حد وُسعمان.

 

با مطالعه و دقیق عرض میکنم امروز کشور ما با یک برنامه ریزی دقیق ان شاالله آمادگی دارد که بتواند یک جهش خوب در عرصه های مختلف داشته باشد این جهش فقط یک انتخاب نیست و یک الزام است و اگر بخواهیم به روز مرگی و به باری جهت اکتفا کنیم حتی در همان مسائل روزمره هم دچار مشکل خواهد شد. باید چنین افقی را در نظر داشته باشیم باید تلاش جدی انجام دهیم اینجا جبهه ای نیست که یکی بگوید خب! من اینجا هستم بقیه را فقط بگویم چرا ضعیف عمل کردی باید اگر این نگاه جبهه ای را داریم سعی کنیم ان شاالله با قوت کارها انجام شود.

 

وی در پاسخ به تعلل تغییر مدیران میانی دولت قبل و ارزیابی تیم اقتصادی امروز دولت گفت: الان دیگر گفتن خوب یا بد معنی ندارد و همه باید دست به دست هم بدهیم و الان که الحمدالله همه نگاه مشترکی بین دولت، مجلس، قوه قضائیه، صدا و سیما و نیروهای مسلح وجود دارد دیگر بهانه ای برای اینکه یکی بنشیدند و دیگری را متهم کند وجود ندارد باید آن علتها را پیدا کردو توانمندیها را در صحنه آورد با همه قوت کمک کرد که جلو برود حالا اگر در جایی ضعف در یک مدیر است چه از قبل باسشد چه الان با نگاهی دلسوزانه بیان شود و باید آن حرکت ایجابی برای رسیدن به نقاط مطلوب را داشته باشیم.

 

ایشان در خصوص سئوالی مبنی بر علت عدم تمیکن برخی افرادی که تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان نشده اند و در صورتیکه قبلا عملکرد شورای نگهبان را تایید میکرده اند گفت: این به آن افراد و دلایلشان برمیگردد و حتما در دفاع از خودشان نگاه هایی دارند ولی به هرحال ما امروز یک نظام انتخاباتی داریم که قابل افتخار است و مراحل مختلف را مردم دیده اند و امروز همزمان حماسه ۹ دی است و نظام از جمهوریت دفاع کرد از آراء مردم همچنانکه در ۹۲ و ۹۶ و ۱۴۰۰ و … این کار را کرد و امروز دیگر کسی نمیتواند نظام ما را متهم کند و دیده اند که نکاه های کاملا متفاوت در مقاطع مختلف آده اند خودشان را عرضه کرده اند و آن چیزی که تعیین کننده بوده صندوق های رای . آرا مردم بوده چه در ۸۸ و ۹۲ و ۹۶ و ۱۴۰۰ و چه در قبل و سالهای مختلف مهم این است بعد از انتخابات ملت ما در ۹ دی پیام بزرگش این بود شما دیدید در ۹ دی کسانی بودند که به کاندیدایی که رای هم نیاروده بود رای داده بودند واما آمدن دوسط میدان و گفتند ما در چارچوب ای نظام حرکت کردیم. آن چیزی که برای مهم است این است که انتخابات در یک مقطعی است و باید از آراء مردم حفظ شود که کار بزرگی است که شما در ایام انتخابات امین مردم هستید و انجام داید بعد دیگر باید وارد عرصه کار شویم بالاخره یکنفر انتخاب و منتخب ملت واقع میشود حالا هرکسی بگوید نه چرا او انتخابات شد! این هیچ جا نه شرعاً نه عقلا معقول نیست همه باید همه هر توانی دارند کمک کنند در این جهت که موفقیتها بیشتر رقم بخورد.»

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true