×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کارهای نمایشی در خصوص معتادان متجاهر را متوقف کنید/ قصد تغییر پست ندارم

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر»، سید عبدالله ارجائی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برای احقاق حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد، اگر قرار بود کوتاه بیاییم وضعیتمان این نبود؛ بسیاری از مسائلی که در چند ماه گذشته گریبان‌گیر مدیریت شهری شده است، به دلیل این است که از حقوق مردم کوتاه نیامده‌ایم. اگر مردم همراهی کنند مدیریت شهری به صورت کلی بر روی احقاق حقوق مردم ایستاده است.

کارهای نمایشی در خصوص معتادان متجاهر متوقف شود

شهردار مشهد درخصوص معتادان متجاهر بیان کرد: دستگاه‌های متولی باید توجه بیشتری داشته باشند تا متوجه شویم چه تعداد معتاد متجاهر در شهر وجود دارد. در حال حاضر تعدادی از معتادین متجاهر مشهدی نیستند، چرا باید مردم مشهد هزینه آنان را بدهند؟ چرا آنها به استان و شهر خود برگردانده نمی‌شوند؟ چرا هزینه آنان را از عوارض و مالیات مشهد باید بدهیم؟ باید کارهای تزئینی و نمایشی در خصوص معتادان متجاهر متوقف شود. ما قبول داریم باید توانمندسازی کنیم اما برخی از کارها تزئینی است و ما می‌خواهیم کار واقعی انجام دهیم. باید این چرخه معیوب را بشکنیم. دستگاه متولی باید به میدان بیاید و ما هم کمک خواهیم کرد. ما تابع قوانین هستیم. در حال حاضر در تهران تقسیم کار اتفاق افتاده است و ما هم به آن معتقدیم.

افزایش چشمگیر بودجه فرهنگی اجتماعی

وی با بیان اینکه به شدت به دنبال خودکفا کردن سازمان‌هایی هستیم که امکان فعالیت اقتصادی دارند، تصریح کرد: این سازمان‌ها باید بتوانند به سمت خودکفا شدن حرکت کنند، برخی از سازمان‌ها امروز هزینه‌بر هستند درحالی‌که می‌توانیم آنها را اقتصادی کنیم تا به بودجه عمومی شهر کمک کنند. بودجه فرهنگی اجتماعی  شهرداری برای سال آینده افزایش چشمگیری پیدا کرده و این وجه تمایز بودجه با سال گذشته است.

ارجائی ادامه داد: بودجه سال آینده شهرداری مشهد ۲۶ هزار میلیارد تومان است و باید مطالبات پیمانکاران را هم پرداخت کنیم این مطالبات مربوط به دوره ما نیست اما باید پرداخت شود، به همین دلیل نیاز است در بودجه دیده شود.در صورت لحاظ نشدن پرداخت آن قانونی نیست. همین مسئله و مطالبات معوق باعث شده بودجه شهر متورم شود. حقوق سال گذشته پیمانکاران را امسال پرداخت می‌کنیم.

اختصاص ۳۶ درصد از بودجه شهرداری به پروژه‌های مناطق کمتر توسعه‌یافته/درآمدهای پایدار را به ۴۶ درصد می‌رسانیم

ارجائی گفت: سهم عمران و آبادانی شهر از بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد است و ۳۶ درصد از بودجه به پروژه‌های مناطق کمتر توسعه‌یافته اختصاص یافته است که این مسئله برای اولین بار رخ داده و نسبت به سال گذشته رشد چند برابری داشته است. همچنین سعی داریم درآمدهای پایدار شهر را به ۴۶ درصد برسانیم.

شهردار مشهد درخصوص تعامل صحیح مدیریت شهری با سایر ارگان‌ها بیان کرد: تعامل با سایر ارگان‌ها به این معنی نیست که شهرداری صرفا کیف پول باشد. باید رفتار سلیقه‌ای حذف کنیم و قانون را ملاک عمل قرار دهیم. تعامل به چه معنا است؟ آیا تعامل مسیری یک طرفه است یا دوطرفه؟ آیا می‌توان با سایر ارگان‌ها در جمع کردن زباله‌های مردم تعامل کنیم؟ اگر یک روز زباله جمع نشود چه اتفاقی در شهر می‌افتد؟

وی تصریح کرد: معنی تعامل این است که فقط مدیریت شهری هزینه بدهد و مدیریت شهری به چشم کیسه پول دیده شود؟ باید بدانیم که این پول مردم است، این شورا نیز منتخب مردم است و مدیریت شهری کاملا تابع سیاست‌های شورا است، شورای شهر در این زمینه لایحه تصویب کند، ما انجام خواهیم داد.

درخواست‌ انصراف سازندگان پس از ابلاغ طرح تفصیلی جنوب غرب چند برابر شده است

ارجائی با انتقاد از وضعیت ساخت‌وسازها پس از ابلاغ طرح تفصیلی، گفت: تعداد درخواست‌های انصراف سازندگان پس از ابلاغ طرح تفصیلی جنوب غرب چند برابر شده است، تا چه زمان بدهی ایجاد کنیم و راه‌های درآمدی را ببندیم؟ شهر این گونه اداره نمی‌شود.

وی در واکنش به این سوال که چرا انتصاب معاون شهرسازی هنوز انجام نشده است، ادامه داد: مقدمات و مراحل انتصاب معاون شهرسازی در حال انجام کارهای اداری است. رفتن آقای حسین‌نژاد به خراسان شمالی اتفاقی بود و ما برنامه‌ای برای آن نداشتیم. بعد از رفتن ایشان ابتدا با فرد دیگری به توافق اولیه رسیدیم که به دلیل مشکلات خانوادگی نتوانستند به مشهد بیایند، اما روی گزینه دیگری تمرکز کردیم و نامه ماموریت ایشان صادر شده و اگر دستگاه مبدأ پاسخ دهد روند سریع‌تر خواهد شد.

چرا مازوت فقط باید در مشهد بسوزد؟

شهردار مشهد در ادامه با بیان اینکه ۲۰ درصد آلودگی هوای شهر مربوط به نیروگاه مشهد است، گفت: چرا با نیروگاه‌ها رفتار دوگانه می‌شود. اگر مازوت می‌سوزد برای همه کشور باید بسوزد، چرا فقط باید در مشهد مازوت بسوزد؟ تولید این برق کثیف را متوقف کنید. اگر قرار است گاز به نیروگاه‌ها تخصیص داده شود باید به نیروگاه مشهد هم داده شود.

مشهد به شهر فرودگاهی نیاز دارد

ارجائی با اشاره به اینکه مشهد نیاز به شهر فرودگاهی دارد، افزود: فرودگاه مشهد در موقعیت مناسبی نیست؛ زیرا همه در کشور قبول دارند که آلودگی صوتی و زیست محیطی ایجاد می‌کند و همچنین تمام لندینگ‌ها از روی شهر است.

شهردار مشهد تاکید کرد: مصوباتی برای تغییر فرودگاه داشتیم که به زودی اعلام خواهیم کرد. مطالبه مدیران شهری انتقال فرودگاه است ما در این زمینه مطالبه‌گری و کمک خواهیم کرد و اینکه چه چیزی جایگزین فرودگاه شود نیازمند مطالعه است.

قصد تغییر پست ندارم و به دنبال رفتن به فدراسیون هم نیستم

شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که آیا قصد تغییر پست دارد، گفت: قصد تغییر پست ندارم. اگر کسی در حال خدمت است و حواسش را کامل به خدمت نمی‌دهد، در ساحت مردم و خداوند مدیون می‌شود. یا نباید خدمت کنیم یا اگرخدمت می‌کنیم باید تمام توان خود را صرف انجام صحیح آن کنیم. مطمئن باشید قصدی برای تغییر پست ندارم و به دنبال رفتن به فدراسیون هم نیستم.

آمادگی شهرداری مشهد برای افزایش تعداد زائران در نوروز ۱۴۰۱

ارجائی تاکید کرد: پیش‌بینی ما برای نوروز ۱۴۰۱ افزایش چشمگیر تعداد زائران در مشهد است، لذا از تمامی دستگاه‌های همکار می‌خواهیم تا بالاترین میزان آمادگی را داشته باشند. ما نیز در زیبایی شهر نهایت تلاش خود را خواهیم کرد. امیدوارم سایه کرونا کم شود تا مشهد دوباره برای زائران و مجاوران مهیا شود

اجرای سه پروژه ترافیکی در مشهد در سال آینده

وی در خصوص برنامه‌های شهرداری در حوزه انضباط ترافیکی گفت: در این زمینه برنامه‌هایی وجود دارد که شامل انضباط ترافیکی، راه‌های اصلی و اصلاح هندسی است. در زمینه انضباط ترافیکی موضع خود را رسماً اعلام کرده‌ام و محکم پای آن ایستاده‌ایم.

شهردار مشهد ادامه داد: متاسفانه هرسال نزدیک به ۲۳۰ کشته در سوانح رانندگی در درون شهر و بالغ بر ۲۰ هزار تصادف جرحی اتفاق می‌افتد که قابل قبول نیست. به زودی با ایجاد یک مثلث متشکل از شهرداری، نیروی انتظامی و گروه‌های مردم نهاد در حوزه انضباط ترافیکی فعالیت‌های خود را تشدید خواهیم کرد. این اقدامات با محوریت فرهنگسرای ترافیک انجام خواهد شد.

ارجائی گفت: برخی خیابان‌ها و کوچه‌های شهر سهم بیشتری از تصادفات دارند که باید این موضوع را حل کنیم. براین اساس در سال ۱۴۰۱ سه پروژه ترافیکی را اجرا خواهیم کرد.

اگر روند توسعه غرب مشهد ادامه پیدا کند یک تهران و شهر ری دیگر خواهیم داشت

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه مشهد نیاز به توسعه دارد، گفت: بهتر است این توسعه به سمت شرق پیش رود. در حال حاضر حرم مطهر رضوی به عنوان نقطه کانونی در مرکز شهر  قرار نگرفته است و اگر روند توسعه غرب مشهد ادامه پیدا کند یک تهران و شهر ری دیگر در مشهد خواهیم داشت.

وی افزود: برخی از نقاط شهر مشهد روی نقشه بیش از بیست کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد. اولویت ما  توسعه شهر به سمت شرق است و ما از این مسئله استقبال می‌کنیم.

کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های نگهداری شهر در بودجه ۱۴۰۱

شهردار مشهد پاسخ به سوال ایسنا در خصوص بالا بودن هزینه اداره شهر، بیان کرد: با توجه به بالا بودن هزینه‌های نگهداری شهر، راهی جز بردن شهر به سمت افزایش درآمدهای پایدار نداریم. ایرادی ندارد هزینه نگهداشت شهر زیاد باشد به شرطی که هزینه‌ها ناظر بر خدمات باشد نه نیروی انسانی.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌ها در پی گسترش شهر، ادامه داد: نیازی به پایین آوردن هزینه نداریم اما نباید اسراف کنیم. با این رویکرد در بودجه ۱۴۰۱ تلاش داریم تا هزینه‌ها را ۱۵ درصد کاهش دهیم.

 تولید برق کثیف را متوقف کنید

شهردار مشهد در خصوص سوخت مازوت توسط نیروگاه مشهد تصریح کرد: ۲۰ درصد آلودگی هوای شهر مربوط به نیروگاه مشهد است. چرا با نیروگاه‌ها رفتار دوگانه می‌شود. اگر مازوت می‌سوزد برای همه کشور باید بسوزد، چرا فقط باید در مشهد مازوت بسوزد؟

وی با بیان اینکه در این زمینه مطالبه داریم، گفت: تولید این برق کثیف را متوقف کنید. اگر قرار است گاز به نیروگاه‌ها تخصیص داده شود باید به نیروگاه مشهد هم داده شود.

ارجائی در پاسخ به پرسشی در خصوص حفظ هویت شهر مشهد تصریح کرد: اصل هویت مشهد به حضور مضجع منور امام هشتم (ع) است که باید دال مرکزی تمام کارها باشد. همچنین واقعه گوهرشاد یکی از مسائل هویتی دیگر شهر است و باید در کنار سایر مسائل هویتی در راس امور قرار بگیرد.

وی به نقش شهرداری در دیپلماسی شهری اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر مشهد با چند شهر خواهرخوانده است و پیشنهاداتی برای ارتباطات بیشتر با کشورهای دیگر نیز وجود دارد که در حال بررسی آن‌ها هستیم و ارتباط بسیار خوبی با دستگاه دیپلماسی کشور در این حوزه داریم. کار در حوزه دیپلماسی زمان‌بر اما موثر است.

شهردار مشهد در پاسخ به پرسشی در خصوص لزوم گسترش نشاط در شهر مشهد، گفت: افزایش نشاط در جامعه باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. باید در جامعه به دنبال راهکارهایی برای ایجاد امید و نشاط باشیم و بستر این کار را فراهم کنیم به خصوص اینکه مردم بعد از کرونا ارتباطات بیشتری با یکدیگر دارند و زمینه‌ساز این کار شهرداری است. رسانه نیز می‌تواند نقش زیادی داشته باشد.

اجازه تغییر کاربری کوهستان پارک را نمی‌دهیم

ارجائی در خصوص آخرین وضعیت کوهستان پارک شادی، گفت: اگر بانک دی بخواهد کوهستان پارک مجددا راه‌اندازی خواهد شد.به هیچ عنوان اجازه تغییر کاربری کوهستان پارک را نخواهیم داد.

وی در خصوص اقدامات مدیریت شهری در حوزه ورزش همگانی و حمایت از تیم‌های ورزشی مشهد گفت: در حوزه ورزش همگانی بانوان و معلولین ورود جدی خواهیم داشت، اما مبنا این است که به‌هیچ‌عنوان تیم‌داری نکنیم. هرچند تابع سیاست‌های شورای اسلامی شهر در این حوزه هستم.

انتهای پیام

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true