×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
از ایجاد پویش «رهایی» و «توانمندسازی» بانوان زندانی تا همراهی مدیریت شهری برای انتقال زندان مشهد

به گزارش «چشم شهر»،‌ فاطمه سلیمی در چهارمین جلسه کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی مشهد که با حضور جمعی از مدیران شهری و استانی، مدیر کل زندان‌های خراسان رضوی و مددجویان و بانوان هنرمند مستقر در زندان برگزار شده بود، اظهار کرد: هتک حرمت به حرم مطهر رضوی و شهادت حجت الاسلام اصلانی، روحانی پیگیر، دلسوز و مردمی که در بازدید از مساجد پای کار بودند، ضایعه‌ای بسیار دردناک بود.

 

وی افزود: خواسته و مقصد نیروهای فرهنگی و جهادی این است که خدماتی ارائه دهند و در نهایت از مسیر شهادت، به دیدار حق بشتابند.

 

سلیمی بیان کرد: در این جلسه که با حضور فعالان حوزه توانمند سازی بانوان زندانی و رها شده از بند برگزار شده است، امیدواریم موجبات رهایی و دستگیری از این اقشار آسیب دیده و بازگشت موثر آنان به جامعه فراهم آید.

 

سعید سرباز جان‌فدا، مدیر کل زندان های خراسان رضوی نیز در این نشست با اعلام گزارشی از مجموعه اقداماتی که در حوزه توانمند سازی بانوان زندانی صورت پذیرفته است، اظهار کرد: تلاش است بتوانیم اقدامات ماندگار، هدف گذاری شده و اثرگذار انجام گیرد تا بتوانیم نتایج ملموس آن را در سطح جامعه شاهد باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه افراد آسیب دیده نیازمند یاری و دستگیری هستند تا جامعه به سوی تعالی و رشد حرکت کند، افزود: تلاش است این افراد با بازیابی و بازآفرینی اجتماعی، سعادتمندانه به جامعه بازگردند و در چرخه تولید و بهره وری نیروی انسانی قرار گیرند.

 

سلیمی در ادامه بیان کرد: پویش آزاد سازی و اشتغال زندانیان موضوعی قابل توجه است که می‌توان در راستای آن با هماهنگی میان بخشی اقدامات ارزشمندی را انجام داد؛ بازار عرضه میوه توسط زندانیان مرد رها شده از بند در شب یلدا ایجاد شده است و امیدواریم در راستای اشتغال بانوان نیز اقدام موثری صورت پذیرد.

 

حسن کریمدادی، عضو کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی مشهد نیز بیان کرد: بایستی ظرفیت‌ها معرفی گردد تا بتوانیم با حمایت از اقدامات صورت پذیرفته به رشد و نمو جامعه و افراد آسیب دیده یاری رسانیم؛ مشکل و معضل کلی در کشور نبود شبکه درست توزیع محصولات و صنایع است، از این رو می‌توان بسترهایی در مجموعه شهرداری ایجاد کرد تا روز بازارها، شب بازارها، میادین و معابر در برنامه دقیق و کارشناسی مورد استفاده قرار گیرد و بستر عرضه محصولات افراد آسیب دیده باشد و شبکه سازی ایجاد شود تا تولیدات با کیفیت بلاتکلیف باقی نمانند.

 

مهدی ناصحی، عضو کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی مشهد مقدس بیان کرد: مباحث مرتبط با مسائل اجتماعی چند وجهی بوده و باید در شبکه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی افزود: شورای ششم پیشنهاد تشکیل قرارگاه اجتماعی در مشهد را ارائه داده و حمایت از افراد آسیب دیده در دستور کار قرار گرفته است؛ شهرداری مشهد یکی از نهادهای دارای مسئولیت اجتماعی بوده و در این راستا حرکت نموده تا اقدام مثبتی برای برگرداندن افراد آسیب دیده و بازگشت به زندگی عادی و طبیعی صورت پذیرد.

 

نایب رئیس شورای اسلامی مشهد مقدس گفت: بایستی در حوزه برنامه‌ها و اقدامات ترمیمی حرکت موثری صورت پذیرد تا از بازگشت مجدد افراد آسیب دیده به خطا ممانعت نماید.

 

ناصحی افزود: پشتیبانی مالی، اعطای بسته معیشتی و برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله اقداماتی است که می‌تواند مانعی برای بازگشت فرد آسیب دیده به خطا شود.

 

سلیمی تاکید کرد: بازار میوه و تره بار شهر ترمیمی در زمینی به مساحت ۶۰۰ متر در حال ساخت بوده و بستری برای اشتغال زندانیان رها شده از بند است که طی ماه‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی با اشاره به اینکه شایسته است در راستای طرح اداره کل زندان‌ها مبنی بر آزادی ۶ زندانی خانم اقدام مثبتی صورت پذیرد تا در ماه مبارک رمضان بتوانند از بند رها شده و به خانه خود بازگردند، گفت: در صورتی که کار مشترکی با اولویت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد پیرامون پویش آزاد سازی زنان زندانی صورت پذیرد، شاهد آن خواهیم بود که اقدام نیکوکارانه آزادی زنان زندانی با سرآغاز آزادسازی ۶ بانوی آسیب دیده تا پایان ماه رمضان صورت پذیرد و این افراد به آغوش خانواده بازگردند.

 

سلیمی پیرامون پویش آزاد سازی زندانیان اذعان کرد: این اقدام به صورت مستمر توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری صورت پذیرد.

 

ناصحی در ادامه با اشاره به موضوع آغاز ساخت زندان جدید مشهد در سال جاری با گذشت ۲۰ سال و انتقال آن به خارج از محدوده شهری بیان کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اداری، حقوقی، پشتیبانی و فنی به کمک سازمان زندان‌ها بیاییم تا این موضوع با کمترین هزینه انجام شود و خدمتی موثر ارائه گردد.

 

سلیمی نیز در پایان تاکید کرد: بایستی پیرامون اشتغال بانوان زندانی و رها شده از زندان اقدام اجرایی انجام گردد؛ در این خصوص با بهره‌گیری از تباصر ۲۱ و ۲۳ بودجه سال ۱۴۰۱ آیین نامه، ایجاد بستر اشتغال و کارآفرینی توسط سازمان فرهنگی اجتماعی و سازمان بازآفرینی با مشارکت سایر حوزه‌های مربوطه تدوین خواهد شد.

 

شایان ذکر است که در حاشیه برگزاری جلسه کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد، نمایشگاهی از صنایع دستی و هنر ساخت دستان بانوان زندانی برگزار شد، همچنین از دو بانوی هنرمند که در جایگاه مربی به آموزش و توانمندسازی سایر بانوان در زندان می پردازند، تقدیر به عمل آمد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true