×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مدیریت جابه‌جایی‌های آینده با اشتراک داده‌های امروز

به گزارش «چشم شهر» امروزه پویایی در شهرها نه‌تنها با چالش‌های قدیمی مانند ترافیک و ازدحام مواجه است، بلکه مستلزم اعمال اقدامات ویژه‌ای جهت پایدارسازی هرچه بیشتر ترافیک است تا بتواند به بهترین شکل ممکن، شیوه‌های نوین جابه‌جایی مانند اشتراک خودرو، اسکوترهای الکتریکی و خودروهای برقی را نیز در شهرها پیاده کند. بدون شک، مدیریت پویایی چندمنظوره و حل چالش‌های پیش روی مدیران شهری در زمینه حمل‌ونقل، جمع‌آوری گسترده داده‌ها و آگاهی از چگونگی تبدیل آن‌ها به اطلاعات مفید را می‌طلبد.

بنابراین برنامه‌ریزان شهری به منظور مدیریت موفق جابه‌جایی در شهرها باید به منابع مهم و گسترده‌ای از داده‌ها و ابزارهای ضروری برای بهینه‌سازی بهره‌گیری از این داده‌ها دسترسی داشته باشند و مدل‌های رفتاری موفقی به وجود بیاورند که تصمیم‌گیری را برای مدیران و شهروندان تسهیل می‌کند.

در محیطی با کاربری چندمنظوره و مجهز به ابزارهای هوشمند پیشرفته، تمام اجزای سیستم حمل‌ونقل می‌تواند در ارتباط با یکدیگر عمل کند و به بهترین شکل ممکن، چالش‌های پیش روی مدیران و شهروندان را در زمینه پویایی از میان بردارد. به عنوان مثال، دوچرخه‌سواران، عابران پیاده، رانندگان خودروهای شخصی و عمومی، دوربین‌های ترافیک، سنسورهای دیجیتالی نصب شده روی اتوبوس‌ها و قطارها یا سنسورهای زیست‌محیطی که میزان آلودگی هوا و سطح صوت را در مناطق مختلف یک شهر اندازه‌گیری می‌کند، می‌تواند از طریق پیوند با یکدیگر و اشتراک داده‌های خود به بهترین شکل ممکن، حمل‌ونقل شهری را پایدار و سبز کند. در این اکوسیستم، نقش خودروهای هوشمند و متصل به شبکه‌های اینترنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا می‌تواند داده‌های زمان واقعی مهم بسیاری را در مورد خود وسایل نقلیه و زیرساخت‌های اطراف آن‌ها در اختیار برنامه‌ریزان قرار دهد و آن‌ها را در مدیریت هرچه بهتر و بیشتر چالش‌های حمل‌ونقل شهری یاری کند.

مدیریت پویایی آینده از طریق اشتراک داده‌های امروز

در این راستا، بهره‌گیری از داده‌های حاصل از فناوری بسیار قدرتمند هوش مصنوعی و همچنین افزایش همکاری بین ارائه‌دهندگان داده‌ها و مراکز مربوط به پردازش داده‌های جابه‌جایی بسیار حائز اهمیت است. در واقع، فناوری هوش مصنوعی نه‌تنها مجموعه‌ای از داده‌های بسیار مهم را در زمینه تردد فراهم می‌آورد، بلکه در تسهیل تجزیه و تحلیل آن‌ها و همچنین طبقه‌بندی این داده‌ها از طریق تکنیک‌های یادگیری ماشینی نقش مهمی ایفا می‌کند.

اهمیت وجود مراکز پردازش داده‌های تردد در شهرها

مراکز پردازش داده‌های تردد، بسترهایی مطمئن برای افزایش قابلیت دسترسی نهادهای دولتی و کمپانی‌های حمل‌ونقل و فناوری به داده‌ها و اطلاعات به شمار می‌رود که اغلب داده‌ها را در زمان واقعی فراهم می‌آورد. این مراکز نه‌تنها منابعی برای ذخیره و افزایش قابلیت دسترسی به تمام داده‌های ضروری شهری محسوب می‌شود، بلکه امکان اشتراک داده‌ها را به طور مطمئن فراهم می‌آورد و از این طریق می‌تواند در بهبود پویایی شهری امروز و آینده نقش مهمی ایفا کند. در واقع، اشتراک داده‌ها می‌تواند به ایجاد تدابیری هوشمند برای کمک به طراحی سفرهایی با شتاب بیشتر منجر شود، ضمن این‌که در تأمین رفت‌وآمدهای کارآمد و زیرساخت‌های باکیفیت در تمام شهرهای سراسر دنیا نقش مهم ایفا می‌کند.

از دیگر مزایای ترکیب و اشتراک داده‌ها می‌توان به اثربخشی آن‌ها در کاهش انتشار گازهای آلاینده از طریق حمل‌ونقل شهری اشاره کرد، ضمن این‌که اطلاعات دقیقی در مورد مسیرهای تردد شهری فراهم می‌آورد و از این طریق می‌تواند چالش‌های پیش روی تردد در مناطق مختلف را به حداقل برساند.

مدیریت پویایی آینده از طریق اشتراک داده‌های امروز

البته مدیران شهری برای اثربخشی هرچه بیشتر اشتراک داده‌ها در بهبود حمل‌ونقل شهری و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی، باید داده‌هایی با کیفیت بالا با سایر مدیران شهری دنیا به اشتراک بگذارند و از ارائه داده‌های بی‌ارزش به آن‌ها خودداری کنند.

احداث مراکز پیشرفته برای پردازش، تجزیه و تحلیل و ارزیابی این داده‌ها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند اثربخشی اشتراک آن‌ها را برای مدیریت بهتر ترافیک و بهبود کیفیت زندگی دوچندان کند.

توجه به این‌که داده‌های نهایی از آن چه کسانی خواهد بود و چه کسانی می‌توانند آن‌ها را به اشتراک بگذارند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آن‌جا که این داده‌ها به وسیله نهادها و اپراتورهای خصوصی و دولتی متعددی تولید می‌شود، در نتیجه اشتراک آن‌ها مستلزم یک چهارچوب قانونی است که البته در نوامبر سال ۲۰۲۰، قوانین مهمی در این زمینه منتشر شد که در آن‌ها، ضرورت توجه به ساختارها و فرایندهای ضروری جهت بهینه‌سازی فضاهای مربوط به پردازش داده‌ها مورد توجه قرار گرفت.

کمیسیون اروپا در مارس ۲۰۲۲، قوانین را به‌روز کرد و موارد بیشتری به آن‌ها افزود که امروزه در دسترس تمام مدیران شهری است و به آن‌ها امکان اشتراک داده‌های حمل‌ونقل خود را با سایر برنامه‌ریزان جهت بهبود هرچه بیشتر و بهتر عبور و مرور را می‌دهد.

مدیریت پویایی آینده از طریق اشتراک داده‌های امروز

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true