×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
همه شهر باید برای همه شهروندان مناسب باشد

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر»، ایمان فرهمندی در نشست صمیمی جمعی از اعضای شورای شهر و شهردار با نابینایان شهر مشهد مقدس ضمن گرامیداشت و تبریک روز عصای سفید، اظهار کرد: مسلم است که باید توجه بیشتری به مساله «عصای سفید» و نیازهای ویژه نابینایان داشته باشیم.

وی با اشاره به جلسه سال گذشته شهردار با جمعی از نابینایان شهر مشهد گفت: برخی مسائل و مشکلات مطرح شده در نشست امروز، تکرار مسائل مطرح شده در جلسه سال گذشته است؛ این تکرار نشان می‌دهد که بعضی از انتظارات و خواسته‌های نابینایان محقق نشده و یا حتی برخی از امکانات و ظرفیت‌هایی که سابق در شهر وجود داشته، در حال حاضر کاهش پیدا کرده که شایسته توجه و دقت نظر بیشتر است.

یکی از نیازهای مطرح شده از سوی نابینایان در این جلسه، سیستم صوتی در اتوبوس‌های درونشهری بود و فرهمندی در این خصوص تصریح کرد: سیستم صوتی اتوبوس‌ها بیش از ۱۰ سال است که فعال شده ولی متاسفانه در حال حاضر این ویژگی برای ۵۰ درصد ایستگاه‌ها فعال نیست.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه خیلی از نقاط شهر خوانا نیستند و بدون پرسش نمی‌توان به سهولت به مقصد رسید، گفت: حال اگر نابینا باشیم، قطعاً شرایط دشوارتر می‌شود و این امر معضلی اساسی است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

فرهمندی افزود: همین مشکل را در شبکه حمل‌ونقل درونشهری نیز شاهد هستیم؛ متاسفانه مسیریابی نقشه همراه شهر مشهد اعلام صوتی ندارد؛ برنامه موبایلی «شهر من» هم که خیلی از خدمات شهرداری در این بستر ارائه می‌شود، هیچ ابزار صوتی ندارد و برای نابینایان عزیز مناسب‌سازی نشده است.

وی اظهار کرد: این ظرفیت‌ها اگر فعال شوند، قطعاً کمک‌کار نابینایان برای تسهیل تردد در شهر و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های شهری می‌شوند و می‌توان گام اساسی در جهت تحقق شعار «همه شهر برای همه شهروندان» برداشت.

فرهمندی با اشاره به مصوبه شورای شهر مبنی بر تخصیص ۱۰۰ سفر ماهانه رایگان برای معلولان و توانیابان، گفت: حسب قانون، دولت باید هزینه این یارانه و خدمات را ارائه دهد ولی این امر محقق نمی‌شود؛ اما ما ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی رایگان به این جامعه هدف را وظیفه خود می‌دانیم و این رسالت را بخاطر عدم پایبندی دولت به قانون، تعطیل نخواهیم کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: پیشتر آموزش‌هایی ویژه رانندگان اتوبوس و تاکسی برای نحوه برخورد و ارائه خدمات به نابینایان و توانیابان برگزار کردیم و بازخورد خوبی نیز گرفتیم که متاسفانه بخاطر کرونا تعطیل شد؛ این رویه نیاز به بازآموزی و برگزاری مجدد دارد.

فرهمندی با اشاره به مناسب‌سازی تعدادی از ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی برای نابینایان و توانیابان، گفت: مثل برخی شهرهای دیگر می‌توان فرآیندی برای رزرو این ناوگان تعریف کرد.

وی افزود: امیدواریم برگزاری این جلسات منشاء خیر برای نابینایان باشد تا مسائل و مشکلات آنها هر چه زودتر برطرف شود و در نشست‌های آتی به ارائه گزارش کار بپردازیم و مسائل جدی‌تر و اساسی‌تر شهر را دنبال کنیم.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true