×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ماجرای اولین جلسه عمومی ناسا در مورد بشقاب‌پرنده‌ها چه بود؟

به گزارش پیگاه خبری «چشم شهر» به نقل از رویترز، اعضای یک گروه مستقل ناسا که “یوفوها” یا آنچه که دولت آمریکا اکنون به عنوان “پدیده‌های ناهنجار ناشناس” می‌شناسد را بررسی می‌کنند، در اولین نشست عمومی خود در روز ۳۱ مه (۱۰ خردادماه) اعلام کردند که داده‌های کم‌کیفیت، بزرگترین موانع برای کشف این اشیای اسرارآمیز هستند.

این هیات ۱۶ نفره که سال گذشته با حضور کارشناسان برجسته حوزه‌های علمی مختلف، از فیزیک گرفته تا اخترزیست‌شناسی تشکیل شد، یک جلسه چهار ساعته همراه با پخش اینترنتی ناسا برگزار کرد تا یافته‌های اولیه خود را پیش از ارائه گزارش در اواخر تابستان، بررسی کند.

دیوید اسپرگل (David Spergel)، اخترفیزیکدان و رییس این گروه گفت که نقش تیم وی، حل کردن ماهیت این رویداد‌ها نیست، بلکه ارائه نقشه راه به ناسا برای هدایت کردن تحلیل‌های آینده است.

مقامات ناسا اعلام کردند که چندین شرکت‌کننده در این پروژه، از زمان شروع کار خود در ژوئن سال گذشته، مورد سوءاستفاده آنلاین و آزار و اذیت از سوی منابع نامشخص قرار گرفته‌اند.

نیکولا فاکس (Nicola Fox) مدیر علوم ناسا، در سخنرانی افتتاحیه گفت: شنیدن در مورد آزار و اذیتی که اعضای میزگرد ما به صورت آنلاین با آن روبه‌رو شده‌اند، واقعا مایوس‌کننده است، زیرا آن‌ها در حال مطالعه این موضوع هستند. آزار و اذیت فقط به ایجاد موانع بیشتر منجر می‌شود.

با وجود این، بزرگترین چالشی که اعضای گروه به آن اشاره کردند، کمبود روش‌های علمی قابل اعتماد برای مستندسازی بشقاب‌پرنده‌ها بود که معمولا به شکل اجسام در حال حرکت دیده می‌شوند و محدودیت فناوری‌های شناخته‌شده و قوانین طبیعت را به چالش می‌کشند.

به گفته اعضای این گروه، مشکل اساسی این است که پدیده‌های مورد بحث عموما با دوربین‌ها، حسگر‌ها و سایر تجهیزاتی شناسایی و ثبت می‌شوند که برای مشاهده و اندازه‌گیری دقیق چنین ویژگی‌هایی طراحی یا تنظیم نشده‌اند.

اسپرگل، رییس این گروه تاکید کرد: اگر بخواهم آنچه را که احساس می‌کنم آموخته‌ایم در یک خط خلاصه کنم، این است که به داده‌های با کیفیت بالا نیاز داریم. داده‌های موجود و گزارش‌های شاهدان عینی، به تنهایی برای ارائه شواهد قطعی در مورد ماهیت و منشاء هر رویداد مرتبط به بشقاب‌پرنده‌ها کافی نیستند.

تابو‌های پیرامون این موضوع نیز همچنان باقی هستند. اسپرگل خاطرنشان کرد: اگرچه پنتاگون در سال‌های اخیر هوانوردان نظامی را تشویق کرده است تا رویداد‌ها را مستند کنند، اما بسیاری از خلبانان تجاری به دلیل انگ خوردن پیرامون ارائه چنین مشاهداتی، تمایلی به گزارش دادن در مورد آن‌ها ندارند.

پنل مشاوره ناسا، اولین پژوهش در مورد یوفو‌ها را نشان می‌دهد که تاکنون تحت نظارت آژانس فضایی آمریکا در مورد موضوعی انجام شده است که زمانی دولت در اختیار انحصاری و مخفیانه مقامات نظامی و امنیت ملی این کشور قرار داده بود.

پژوهش‌های تحت نظر پنتاگون

پژوهش ناسا به غیر از تحقیقات جدید رسمی‌شده تحت نظر پنتاگون، در مورد مشاهده‌هایی است که در سال‌های اخیر توسط هوانوردان نظامی گزارش شده و توسط مقامات دفاعی و اطلاعاتی آمریکا تجزیه و تحلیل شده‌اند.

شان کرکپاتریک (Sean Kirkpatrick)، مدیر دفتر تازه تأسیس پنتاگون موسوم به AARO گفت که ارتش آمریکا بیش از ۸۰۰ مورد مشاهده را در دو دهه گذشته ثبت کرده است، اما فقط چند درصد آن‌ها فراتر از توضیح نسبتا ساده در نظر گرفته می‌شوند و بقیه را می‌توان به منشأ‌های دنیوی مانند هواپیما، بالون، زباله یا دلایل جوی نسبت داد.

تلاش‌های موازی ناسا و پنتاگون، پس از دهه‌ها زمان سپری‌شده برای انحراف و بی‌اعتبار کردن گزارش‌های مربوط به اشیای پرنده ناشناس یا بشقاب‌پرنده‌ها که به دهه ۱۹۴۰ بازمی‌گردد، نقطه عطفی محسوب می‌شود؛ اما در نهایت، ناسا و پنتاگون در پرداختن به این موضوع، بر ضرورت حفاظت از حریم هوایی آمریکا، امنیت عمومی و امنیت طبیعی تاکید کردند.

هیات ناسا با خروج از پنتاگون، فقط گزارش‌های طبقه‌بندی‌نشده ناظران غیرنظامی را بررسی می‌کند. اسپرگل گفت که این کار اجازه می‌دهد اطلاعات به دست آمده، با نهاد‌های علمی، تجاری و بین‌المللی و همچنین عموم مردم در میان گذاشته شوند. بیشتر کار این گروه همچنان بر پدیده‌های هوایی متمرکز است.

اسپرگل افزود: ناسا و مقامات دفاعی-اطلاعاتی آمریکا تاکید کرده‌اند که اگرچه وجود حیات بیگانه هوشمند منتفی نیست، اما هیچ مدرکی را دال بر منشأ فرازمینی برای مشاهده یوفو‌ها پیدا نکرده‌اند. این ادعا که ما شواهدی از هوش غیرانسانی را می‌بینیم، به مدارک فوق‌العاده‌ای نیاز دارد و ما چنین مدارکی را ندیده‌ایم.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true