×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
انجام موفق نخستین عمل حذف تومور فک تحتانی در مشهد

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهدی غلامی دانشیار گروه جراحی فک و صورت این دانشگاه به عنوان یکی از جراحان این عمل در این خصوص اظهار داشت: در این عمل تومور فک پایین در ناحیه خلف برداشته شد و به جای آن، عروق و استخوان و بافت برداشت شده از ناحیه لگن بیمار در محل حذف ضایعه با موفقیت پیوند شد تا بازسازی کامل استخوانی بیمار انجام شود.

غلامی با بیان این که این عمل برای نخستین بار در سطح استان خراسان رضوی انجام شده است افزود: تا پیش از این، به جای ضایعه و ناحیه حذف شده از پلاک تیتانیومی استفاده می‌شد و در مواردی هم اگر پیوند استخوان بدون عروق صورت می‌گرفت به دلیل عدم خون‌رسانی، نتیجه مطلوبی را به همراه نداشت.

وی ادامه داد: برای این بیمار، پس از بهبودی، می‌توان به روش کاشت ایمپلنت دندانی نسبت به بازسازی دندان‌های از دست رفته ناحیه تومور نیز اقدام کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که با توجه به فراهم شدن تجهیزات و نیروی انسانی امکان انجام این عمل برای سایر بیماران میسر خواهد بود اظهارکرد: بیمار پس از چهار تا پنج روز بستری از بیمارستان مرخص خواهد شد و پس از چهار ماه می‌توان نسبت به کاشت دندان او نیز اقدام کرد.

یک فلوشیپ انکولوژی گروه جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جراح دیگر این عمل نیز در این خصوص گفت: عمل موفقیت آمیز بازسازی و پیوند استخوان فک بیمار جوانی که دچار تومور وسیع فک تحتانی شده بود برای نخستین بار در این دانشگاه و پس از کسب دانش اعضای هیات علمی گروه در دوره های تکمیلی داخل و خارج از کشور میسر شده است.

علی آقایی با بیان این که این عمل حدود ۱۲ ساعت به طول انجامید افزود: در این عمل به طور همزمان، تعدادی از پزشکان مسئول برداشت تومور، تعدادی مسئول برداشت استخوان و عروق ناحیه لگن و در پایان گروهی نیز مسئول پیوند استخوان و عروق به ناحیه ضایعه بودند که این همکاری تیمی موجب موفقیت بالا در عمل جراحی و کاهش مدت زمان بازسازی فک بیمار شد.

وی ادامه داد: جراحی فری فلپ برای بازسازی نقایص فک و صورت، استاندارد طلایی درمان تومورهای ناحیه فک و صورت محسوب می‌شود که امید است با حمایت مسئولان دانشگاه و تامین تجهیزات مورد نیاز بتوانیم به طور گسترده به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی خدمت رسانی کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو، حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و همچنین ۵۰ مرکز تحقیقات پزشکی در رشته های مختلف به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true