×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نشانه‌های احتمالیِ «زوال عقل جوانی»

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» به نقل از ایسنا، زوال‌عقل زودهنگام یا به اصطلاح «زوال عقل جوانی»، زمانی رخ می‌دهد که فرد زیر ۶۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شود و عملکرد سالم حافظه‌اش را از دست می‌دهد.

زوال عقل اصطلاحی کلی برای مجموعه‌ای از اختلالاتی است که به از دست دادن حافظه می‌انجامد و می‌تواند به حدی شدید شود که بر توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزانه تاثیر بگذارد. به گفته متخصصان، آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال‌عقل به شمار می‌رود.

به گزارش این مرکز، تخمین زده می‌شود که تا ۲۰۶۰ میلادی این تعداد تا ۱۴ میلیون نفر افزایش یابد.

بنابر این مطالعه که در JAMA Neurology منتشر شده، متخصصان برای درک عوامل خطر ابتلا به زوال‌عقل، داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار فرد زیر ۶۵ سال را با توجه به اطلاعات پایگاه داده بزرگ زیست‌پزشکی بیوبانک انگلیس دنبال کردند.

بنابر گزارش «پیریونشن»، برخی از عوامل مرتبط با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل زودهنگام (زوال عقل جوانی) که در این مطالعه نام برده شده عبارتند از تنوع ژنتیکی، کاهش قدرت دست در گرفتن اجسام، سطح پایین‌تر آموزش رسمی، شرایط اجتماعی – اقتصادی نامطلوب، انزوای اجتماعی، کمبود ویتامین D، افسردگی، سکته، اختلال شنوایی و بیماری قلبی.

پزشکان تاکید دارند که برای پیشگیری از زوال عقل از نظر فیزیکی، اجتماعی و فکری فعال باشید.

ورزش کردن، مطالعه کتاب، ارتباط با دوستان و اعضای خانواده و چکاپ سلامت گوش‌ها و شنوایی از اقدامات مهم در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل هستند و از همه مهمتر رعایت بهداشت خواب است و این درحالیست که بسیاری از افراد با افزایش سن به دلایل مختلف از خواب باکیفیت بی‌بهره هستند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true