×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
خیز برای افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو

اسد الله جوشنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «چشم شهر» پیرامون کمبود لاستیک در بازار اظهار کرد: بازار لاستیک تا اسفند ماه سال گذشته روال طبیعی خود را داشت و به دلیل کافی بودن کالا در سطح نماینده‌ها، تفاوت قیمت لاستیک بین بازار و نماینده‌های فروش بسیار ناچیز بود.

 

وی افزود: از اسفند ماه سال گذشته به دلیل مشکلات متعدد از جمله بحث تشدید تحریم‌ها و مسائل مدیریتی، کارخانه‌های عرضه کننده لاستیک تحویل کالا به نماینده‌ها را منوط به اخذ ودیعه یا سپرده کردند که امری غیر قانونی است؛ به تعبیری کارخانه‌جات به ازای ۱۰۰ میلیون جنس که به نماینده خود اعطا می‌کنند، ۵۰ میلیون تومان پول ودیعه می‌گیرند.

 

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی لاستیک فروشان خراسان رضوی ادامه داد: به جهت اینکه لاستیک از منابع داخلی تامین می‌شود و نماینده‌ها چاره‌ای جز تامین کالا از منابع داخلی ندارند، غالب نماینده‌ها با وجود رایزنی‌های متعدد با سازمان صنعت و معدن، مجبور به واریز ودیعه شدند.

 

جوشنی خاطر نشان کرد: کارخانه‌ها در اسفند ماه سال گذشته اقدام به توزیع کالا به صورت قطره چکانی کردند، به طور مثال شرکت تعاونی لاستیک خراسان در گذشته طی یک ماه از یکی از کارخانه‌جات ۳۵۰ میلیون تومان لاستیک خریداری کرد ولی پس از مدتی سهم تعاونی و سایر نمایندگان به یک سوم کاهش یافت؛ این اقدام باعث شد رابطه عرضه و تقاضا برهم خورده و تقاضا پیشی بگیرد.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه با این اقدام فاصله میان قیمت مصوب و بازار افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: عده‌ای از مصرف کنندگان اقدام به سود جویی کردند، برخی افراد از چندین نمایندگی لاستیک سواری دریافت کرده و در بازار آزاد با قیمت بالاتر به فروش می‌رساندند.

 

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی لاستیک فروشان خراسان رضوی با گلایه از اینکه متاسفانه در هیچ سامانه‌ای تعداد عرضه لاستیک به مشتری ثبت نمی‌شود، اعلام کرد: سازمان صنعت و معدن از ما خواسته بود لاستیک به مصرف کننده ارائه دهیم ولی با بازار سیاه توسط برخی متقاضیان مواجه شدیم.

 

جوشنی گفت: تا این لحظه شرکت کویر تایر سبد فروردین را اعلام نکرده و سهمیه سبد اردیبهشت را به نصف کاهش داده است، این در عین حالی است که وجه سبد‌های کالا پیش این واریز شده است.

 

وی اظهار کرد: در بحث افزایش قیمت لاستیک باید اعلام کرد که گفته کارخانه‌ها منطقی و قانونی است، چرا که از ابتدای سال هزینه‌هایشان افزایش پیدا کرده است، قیمت لاستیک پراید ۲۸۵ هزار تومان برای مصرف کننده بود در حالی که سال ۹۶ به قیمت ۲۱۵ هزار تومان عرضه می‌شد، طی چند سال اخیر قیمت لاستیک پراید ۳۰ درصد افزایش داشته، این در حالی است که قیمت پراید سه برابر شده است.

 

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی لاستیک فروشان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه کارخانه‌جات مدعی هستند که قیمت تمام شده لاستیک هزینه‌های ما را تامین نمی‌کند از همین رو اقدام به فروش قطره چکانی و انقباضی می‌کنند، گفت: تلاش‌هایی از جانب کارخانه‌جات صورت گرفته که از ابتدای خرداد ماه قیمت لاستیک ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته باشد تا محصول را به صورت طبیعی به نماینده‌ها ارائه دهند.

 

وی تذکر داد: لابی و احتکار در سطح فروشندگان لاستیک نیست بلکه مشکل مربوط به تولید کننده و سوء استفاده برخی مصرف کنندگان باز می‌گردد.

 

جوشنی در مورد واردات لاستیک بیان کرد: لاستیک خارجی با نرخ ارز در ارتباط است و اکثر وارد کنندگان همت خود را به بحث واردات لاستیک سنگین گذاشتند چرا که اهمیت بسیاری در حوزه حمل و نقل دارد؛ در حال حاضر لاستیک سنگین با حواله توزیع می‌شود و تا حدی توانسته از بحران لاستیک سنگین بکاهد.

 

عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی لاستیک فروشان خراسان رضوی در پایان اعلام کرد: واردات لاستیک پراید با ارز نیمایی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شود، طبق اطلاعات واصله لاستیک با قیمت مصوب به ندرت وجود دارد، این در شرایطی است که بیشتر افراد آزاد فروش هستند، دلیل این ادعا پیشنهادهایی است که از تهران برای خرید لاستیک آزاد انجام می‌شود.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true