×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
«بایدن» رسما پیروز انتخابات جنجالی آمریکا شد/ ترامپ وزیر دادگستری را برکنار کرد

به گزارش «چشم شهر» به نقل از رویترز، مجمع گزینندگان انتخابات آمریکا یا الکترال کالج ( Electoral college)، جو بایدن نامزد حزب دموکرات را رسما به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا انتخاب کرد.

 

اعضای مجمع گزینندگان (کالج) انتخاباتی ایالات متحده آمریکا پس از پایان رای‌گیری روز دوشنبه مصادف با ۱۴ دسامبر (۲۴ آذرماه)، بایدن را به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا برگزیدند.

 

منابع خبری آمریکا گزارش دادند که با اعلام آرای اعضای کالج الکترال در  ایالت کالیفرنیا، جو بایدن به عنوان پیروز قطعی انتخابات جنجالی و چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد.

 

بنا به این گزارش، نامزد حزب دموکرات در نهایت، ۳۰۲ رأی الکترال از حد نصاب ۲۷۰ رأی لازم برای ریاست جمهوری را به دست آورد و برنده نهایی انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ آمریکا شد.

 

همزمان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا «ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل این کشور را برکنار و معاون او را به عنوان به سرپرست وزارت دادگستری انتخاب کرد.

 

ترامپ در این باره در صفحه توئیتر خود نوشت: «ویلیام بار قبل از کریسمس، سمتش‌ را ترک خواهد کرد و “جف روسن” معاونش سرپرستی وزارت دادگستری آمریکا را بر عهده خواهد گرفت».

 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه توئیت خود، عملکرد ویلیام بار را «شاخص» خواند و روابط خود با او را «بسیار خوب» توصیف کرد.

 

نشست گزینشگران موسوم به «الکترال کالج» روز دوشنبه ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی از ایالت «ورمونت» آغاز شد و سپس ایالت‌های مختلف آمریکا هم نشست مشابه را در پایتخت ایالتی برگزار کردند.

 

اعضای منتخب ایالت‌های «ورمونت»، «نیوهمپشایر»، «ایندیانا» و «تنسی» در کالج از جمله نمایندگان نخستین ایالت‌هایی بودند که روز دوشنبه گرد هم آمده و و به طور رسمی رأی خود را به صندوق انداختند.

 

پس از آن، گزینندگان ایالت کالیفرنیا که بیشترین عضو را در کالج انتخاباتی دارد، روز دوشنبه راس ساعت ۵ عصر به وقت شرق آمریکا رأی خود را به صندوق انداختند و بایدن را رسما به عنوان برنده نهایی انتخابات برگزیدند.

 

اکنون فقط آرای چهار گزیننده باقی مانده است که طبق پیش‌بینی‌ کارشناسان، آنها نیز به احتمال قوی جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا انتخاب خواهند کرد.

 

بدین ترتیب، کنگره آمریکا نیز باید در تاریخ ششم ژانویه، به طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در بیستم ژانویه نیز قدرت اجرایی را به او واگذار کند، هر چند دونالد ترامپ هنوز به شکست خود در برابر بایدن اعتراف نکرده است.

 

ترامپ هفتم آذرماه در سخنانی به‌مناسبت عید شکرگزاری با تأکید بر اینکه کل دنیا در حال خندیدن به روند انتخابات آمریکا هستند، عنوان کرد که اگر مجمع گزینندگان هم به بایدن رأی دهند، مرتکب اشتباه خواهند شد که در این‌صورت کاخ سفید را ترک خواهد کرد.

انتهای پیام

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true