×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ترک «جهان‌آرا» به روایت مولاوردی

به گزارش «چشم شهر» به نقل از اعتماد، «جهان‌آرا» البته از برنامه‌های چالشی تلویزیون است، اما این واقعیت غیرقابل انکار که این برنامه تلویزیونی، برنامه‌ای چالشی متعلق به طیفی خاص از جناح راست است، در عمل باعث شده که مباحثی در این برنامه مطرح شود که سلیقه‌ای خاص و بنا بر شواهد و قرائن، در اقلیت را راضی می‌کنند و اکثریت جامعه، احتمالا جز اینکه ببینند و بگذرند یا همچون اغلب اوقات، ندیده، از کنارش عبور کنند، واکنشی به آن نخواهند داشت.

پرده اول؛ اتهام‌زنی در افق

اما آنچه ساعت ۲۲ شنبه ۲ بهمن‌ماه روی آنتن شبکه افق رفت، به دلیل اتهام‌زنی‌های عجیب یکی از دو میهمان برنامه علیه چند نفر از زنانی که در دولت‌های پیشین به خصوص دولت‌های اعتدال، اصلاحات و سازندگی فعالیت داشتند، بلافاصله به موضوع بحث طیف‌های مختلف شهروندان تبدیل شد و مشخصا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نمود یافت.

این، اما تازه ابتدای ماجرا بود و در ادامه وقتی شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و زهرا شجاعی به عنوان ۳ نفر از زنانی که در دولت‌های اعتدال و اصلاحات مسوولیت معاونت ریاست‌جمهوری در حوزه زنان یا سمت‌های مشابه را برعهده داشتند، در بیانیه‌ای مشترک به آنچه از سوی یکی از میهمانان برنامه دوم بهمن‌ماه مطرح شد، واکنش نشان دادند، بحث‌ها داغ‌تر و داغ‌تر شد.

پرده دوم؛ یک صحنه‌آرایی خطرناک

ماجرا، اما باز هم فروکش نکرد و با آغاز هفته جدید، در حالی که «جهان‌آرا» دو نوبت در هفته و در روز‌های شنبه و دوشنبه روی آنتن می‌رود، شامگاه دوشنبه قسمت جدید این برنامه با حضور دو چهره متفاوت به نمایش درآمد.

چهره‌هایی که البته حضورشان در این برنامه سیاسی تلویزیون، به دلیل مسوولیت‌های مهمی که در ادوار گوناگون در دولت‌های مختلف برعهده داشتند، دور از انتظار نیست، اما از آنجا که به جناح محبوب «جهان‌آرا» و سازندگانش نزدیکی ندارند، نه فقط در این برنامه، بلکه حتی همین که به یک برنامه تلویزیونی دعوت شوند، دور از انتظار است. اما این‌بار اوضاع متفاوت بود.

شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی به عنوان دو نفر از زنان شاخص در جریان اصلاحات به «جهان‌آرا» آمده بودند تا دست‌کم پاسخی بدهند به آن «اتهام‌زنی‌ها» و «دروغ‌پراکنی‌هایی» که پیش‌تر از سوی میهمان یکی از قسمت‌های قبلی این برنامه مطرح شده بود. آنچه، اما در ادامه رقم خورد، بهت ناظران و اعتراض حاضران را برانگیخت.

پرده سوم؛ ترک صحنه‌آرایی خطرناک

«جهان‌آرا» در حالی از مولاوردی و شجاعی برای پاسخگویی به اتهام‌زنی‌هایی که حدود ۱۰ روز پیش از آن، ازسوی یک میهمان به نسبت ناشناس این برنامه صورت گرفته بود، دعوت کرده بود که هنوز دقایقی از برنامه و چند کلامی از اظهارات میهمانان برنامه نگذشته بود که ناگهان یک میهمان تلفنی هم به برنامه اضافه شد.

میهمانی که پیش‌تر به‌طور حضوری و در غیاب مولاوردی و شجاعی، به آنان اتهام زده بود و حال که مولاوردی و شجاعی برای دفاع از خود و پاسخ به آن اتهامات با ۱۰ روز تاخیر بالاخره به تلویزیون آمده بودند، باز او نیز این‌بار روی خط آمده و همان اتهامات و مواردی جز آن را مطرح کرد.

همین هم باعث شد که مولاوردی و شجاعی دست به اقدامی بزنند که اگرچه کم‌سابقه و جنجالی بود، اما برای بیان اعتراض‌شان، وقتی عملا امکان پاسخگویی به اتهامات را از کف داده‌اند، تنها راه‌حل بود.

آن‌ها از صندلی‌های‌شان برخاستند و در حالی که میهمان تلفنی همچنان به اتهام‌زنی مشغول بود و البته در عین حال مشغول گپ و گفت گرم و صمیمی با مجری جوان، ابتدا مولاوردی و بلافاصله شجاعی صحنه را ترک کردند تا بدین ترتیب گفته باشند که اسیر صحنه‌سازی‌های خطرناک نخواهند شد!

پرده چهارم؛ شکایت از روسای جام‌جم و افق

این در حالی بود که ساعتی بعد نیز ایلنا از شکایت شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و زهرا شجاعی از رییس صداوسیما، مدیر شبکه افق و یک نفر دیگر، به دلیل مسائلی که در «جهان‌آرا» گذشت، خبر داد.

شکایتی که علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری درباره آن توضیحاتی داده و گفته است: «برنامه شب گذشته جهان‌آرا به یک کارشناس به نام خانم فاطمه شجاعی که من نمی‌دانم سوابق ایشان چیست، تریبون داد که حرف‌های غیرواقعی و واجد عناوین مجرمانه از قبیل افترا و نشر اکاذیب مطرح کنند.»

او ادامه داد: «شکایت‌مان از رییس سازمان صداوسیما، مدیر شبکه افق و کارشناس برنامه است. شب گذشته آقایان آمدند اجازه پاسخگویی به خانم‌ها مولاوردی و شجاعی بدهند، اما در اواسط کار، دوباره به این خانم که اظهارات نادرستی داشت، تریبون دادند که موکلین ما خانم‌ها ملاوردی و شجاعی جلسه را ترک کردند.

او که در عین حال گفته «منتظرم متن کامل حرف‌های کارشناس دوم هم منتشر شود تا بعدا از او هم شکایت کنم»، تاکید کرده است: «باید بگویم صدا و سیما با این رفتار نه فقط اجازه پاسخگویی نداد، بلکه اتهام‌زنی‌ها را تشدید کرد.»

مجتهدزاده همچنین درحالی خواسته موکلانش را «رسیدگی قضایی به این اتهامات در چارچوب قوه قضاییه و بدون اغماض» عنوان کرده که شهیندخت مولاوردی نیز در توضیحاتی که در این رابطه به دست داده، از ابعاد دیگر این غائله پرده برداشته است.

پرده ششم؛ ترک «جهان‌آرا» به روایت مولاوردی

شهیندخت مولاوردی که در این رابطه توضیحاتی را در اختیارمان قرار داده، از جمله گفته که او و زهرا شجاعی به هیچ عنوان قصد این را نداشتند که استودیو را ترک کنند، بلکه پس از آنکه می‌بینند تنها پاسخ به حدود ۵ دقیقه اعتراض آنها، قطع کردن میکروفن‌های‌شان از سوی تهیه‌کننده برنامه و سکوت و طفره از پاسخگوی مجری برنامه است، به نشان اعتراض استودیو را ترک می‌کنند.

او همچنین گفته است: «خانم شجاعی تاکید کرد که این حق‌الناس است و نباید اجازه دهید که از وقت ما کم شود و من هم این نکته را متذکر شدم. به هر حال نمی‌شود بخشی از فرصتی را که برای پاسخگویی به اتهامات در اختیارمان قرار داده‌اند، از ما سلب و در اختیار همان کسی قرار دهند که اتهامات را مطرح کرده است.»

او همچنین تاکید کرده که در گفتگو با تهیه‌کنندگان «جهان‌آرا» پیش از پذیرش دعوت، آن‌ها تاکید کرده‌اند که بنا بر مناظره نیست و صرفا قرار است برنامه به شکل مصاحبه تهیه شود.»

مولاوردی همچنین می‌گوید: «این درست نیست و نمی‌شود کسی که به ما در یک برنامه کامل اتهاماتی را مطرح کرده، حین پاسخگویی ما به اتهامات، بار دیگر از همین فرصت اندک پاسخگویی ما هم استفاده کند و همان رفتار و همان اتهام‌زنی را تکرار کند. همان‌طور که از ما در برنامه قبلی دعوت نشده بود، منطقا در برنامه جدید باید فقط ما حاضر می‌شدیم.

اگر ما در آن برنامه قبلی از طریق تماس تلفنی در برنامه شرکت می‌کردیم، می‌شد این را پذیرفت که میهمان قبلی هم در این برنامه از طریق تماس تلفنی حاضر شود، اما از ما برای آن برنامه دعوت نشده بود.»

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true