×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کژتابی در انتقال مفاد یک مصوبه/ عوارض ساختمان ۴۰ درصد افزایش یافت؟

مجید دبیریان در گفت‌‌و‌گویی با «چشم شهر» پیرامون استدلال و منطق در مصوبه عوارض و بهای خدمات ساختمانی، اظهار کرد: بنا به قانون، کسی که در شهر ساخت و ساز انجام داده و مجموعه شهرداری و مدیریت شهری به آن خدمات می‌دهند، بایستی بابت دریافت این خدمات، هزینه‌ای را در قالب عوارض به شهرداری پرداخت کند.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه شهرداری چه میزان سود از ساختمانی که در شهر ساخته می‌شود را می‌تواند دریافت کند، گفت: طبق نظر سنجی‌های صورت پذیرفته از همشهریان، عدد ۱۰ تا ۳۰ درصد را اعلام کرده‌اند، ولی بر اساس استاندارد، تنها پنج درصد اخذ می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بیان کرد: این گفته بدان معناست که مجموع عوارض و پروانه ساختمانی که به شهرداری پرداخت می‌شود، حدود پنج درصد از ارزش آن ملک است.

دبیریان ادامه داد: بنا به اظهارات شواری اسلامی شهر و دفاع شهرداری از این مصوبه، افزایش ۲۶ درصدی در حوزه درآمدی ۵، افزایش ۲۶ درصدی در حوزه درآمدی ۴، افزایش ۳۳ درصدی در حوزه درآمدی ۳ و افزایش حداکثر ۴۰ درصدی در حوزه درآمدی یک و دو، پنج درصد بیشتر از ارزش ساختمان نمی‌شود.

وی تصریح کرد: افرادی که در شهر ساخت و ساز انجام داده و منتفع هستند، می‌بایست کمتر از پنج درصد از ارزش ملک خود را به عنوان عوارض پرداخت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: براساس تحقیقی که در مرکز پژوهش‌های شواری اسلامی شهر مشهد صورت پذیرفته است، قریب به ۸۰ درصد ساختمان سازی‌ها در شهر، توسط افرادی است که به صورت حرفه‌ای به این کار مشغول بوده و تنها ۲۰ درصد مردم عادی هستند که منازل خود را تخریب کرده و ساخت و ساز انجام می‌دهند.

دبیریان عنوان کرد: شهرداری مشهد از عایدات عوارض و بهای خدمات ساختمانی برای شهر هزینه می‌کند؛ این در حالی است که در دوره ششم شورای شهر و در بودجه سال ۱۴۰۱، حدود ۷۰ درصد از بودجه در حوزه عمرانی هزینه شده و بخش عمده آن به حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار اختصاص می‌یابد.

وی ضمن رد ادعای منتقدان، مبنی بر رشد مسکن با تصویب این طرح گفت: ادعا می‌شود که ۴۰ درصد بر عوارض ساختمانی افزوده شده و بایستی ۴۰ درصد بر قیمت خانه اضافه گردد، این در حالی است که افزایش ۴۰ درصدی عوارض تنها برابر با با پنج درصد از ارزش ملک است.

دبیریان افزود: در افزایش قیمت ساختمان، فاکتورها و عوامل مختلفی دخیل هستند که عوارض ساختمان بخشی جزئی از عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت ملک به شمار می‌آید.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اعلام اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم ۴۴ درصد بوده است، گفت: عوارض ساختمانی در حوزه درآمدی ۱و۲ که جزو مناطق برخوردار شهر بوده و افراد متمول ساخت‌و‌ساز انجام می‌دهند، ۴۰ درصد است، اما در حاشیه شهر و مناطق درآمدی ۳، ۴ و ۵، عوارض به میزان ۲۶ تا ۳۳ درصد افزایش یافته است.

وی در پایان با اعلام اینکه رفتارهای سیاسی و نقدهای غیر منصفانه، این اقدام را به حاشیه رانده است، بیان کرد: تلاش ما این بوده که در عملکرد خود تخصصی اقدام کرده و وارد حاشیه نشویم؛ بنا نداریم سیگنال منفی به مردم وارد کنیم، تلاش است در این شرایط سخت کار کرده و کسب درآمد کنیم و با عایدات آن به مردم خدمت کنیم.

انتهای پیام

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true