×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
تلاش ما ورود بلاک‌چین به کارهای عمرانی است/ من کارت حذف خواهد شد

به گزارش «چشم شهر»، بلاک دی با شعار فرصتی برای به روز ماندن در تاریخ های رند سال توسط شرکت توزیع فناور در شهرهای مختلف ایران برگزار می گردد که سومین رویداد بلاک دی این بار مورخ سوم خرداد ۱۴۰۱ در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.
در ادامه هم بنیان گذاران این شرکت آقایان دکتر دانیال احمدزاده، جناب آقای مهندس جواد محمدزاده و جناب آقای دکتر احمد جنتی فرد به عنوان هم بنیانگذاران شرکت توزیع فناور و اعضای کمیته علمی این رویداد به سوال خبرنگار ما در پاسخ به اینکه هدف از برگزاری این رویداد در سطح کشور چیست؟ اظهار داشتند بلاک دی با هدف جریان‌سازی، شناسایی، استعداد یابی و ایجاد ارتباط پایدار و موثر میان متخصصین حوزه بلاکچین در شهرهای ایران به جهت توسعه این فناوری نوپا و قدرتمند برگزار می‌شود، که با حمایت ویژه هلدینگ راه نو و شرکت توزیع فناور موفق به برگزاری دو رویداد موثر در شهرهای مشهد و اصفهان شده ایم و این بار نیز سومین رویداد را در شهر مشهد برگزار می کنیم که مورد استقبال بی نظیر مخاطبین قرار گرفته است.
سومین رویداد تخصصی بلاک چین با عنوان بلاک دی میزبان برخی از مسئولین کشوری و استانی بود که در حاشیه این رویداد گفتگویی با دبیریان عضو شورای شهر مشهد داشتیم.
دبیریان، عضو شورای شهر مشهد در حاشیه سومین رویداد تخصصی بلاکچین با عنوان بلاکی دی که در سالن کارخانه نوآوری مشهد که به همت شرکت توزیع فناور برگزار شد، اظهارداشت: بلاکچین وارد شهر مشهد شده اما اینکه ما یک وضعیت حمایتی داریم و چقدر می‌توانیم پای کار فن آوری باشبم و بخواهیم حمایت کنیم یک نکته دیگری است.
وی با بیان اینکه ما به ضرورت استفاده از فن آوری بلاکچین رسیده ایم، افزود: برخلاف حوزه‌های فن آور دیگر که ما متاسفانه پیشتاز نبودیم باید در این حوزه پیشتاز باشیم و ورود کنیم.
دبیران با اشاره به اینکه که نکته مهم قوانینی است که با ورود هر فناوری باید تصویب و اجر بشود تصریح کرد: متاسفانه ما خلاء قانونی در این زمینه داریم و اعتقاد داریم تشکیل یک سری انجمن‌ها، کانون ها و مجموعه های صنفی اگر در این زمینه به قانون گذار مشورت بدهند قوانین این حوزه سریعتر تصویب و اجرا می‌شود.
عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: در آن راستا ماهم باید نقش خود را داشته باشیم وقتی نهاد عمومی غیردولتی مثل انجمن بلاک چین استان خراسان و شرکت های خصوصی همانند شرکت توزیع فناور در این حوزه ورود پیدا می‌کنند و یک سری ظرفیت‌ها ایجاد می‌شود و خود به خود برای یک سری ظرفیت‌ها زیرساخت‌ها فراهم تر و محیا تر و قانون گذار سریعتر قوانین لازم را تصویب می‌کند.وی بیان کرد: من تلاش می‌کنم در دوران مسئولیتم این فناوری را برای پروژه‌های اجرایی و علمیاتی کنیم البته که بسیار سخت است زیر ساختش اصلا آماده نیست و بستر فراهم نیست اما تاجای امکان باشد قول می‌دهیم این اتفاق زودتر بی افتد.
عضو شورای شهر مشهد در باره هوشمند سازی شهر مشهد، اضافه کرد: مشهد در حال حاضر در بحث هوشمندسازی در رتبه بندی کشور اول قرار دارد ولی اعتقاد داریم خیلی جای کار دارد و خیلی عقب هستیم. انشالله این رتبه اولی را حفظ کنیم فاصله مان را با بقیه بیشتر کنیم البته امیدواریم بقیه شهرها هم به دنبال مال در زمینه هوشمند سازی پیشرفت کنند.
وی در باره پرداخت دیجیتال در یکی از خطوط اتوبوس‌های مشهد گفت: تلاش داریم من کارت‌ها از سیستم حذف بشوند ایجاد زیر ساخت‌ها در شهر هم هزینه بر است و هم باید با کسانی که در مقابل تغییرات بدنه مقاوم می‌کنند ایستاد ولی ما تلاش داریم زیرساخت‌ها و بستر فراهم کنیم تا زودتر این اتفاق بی افتد.مشخصه اصلی بلاک چین یک زیر ساخت دیجیتالی غیر متمرکز است.
یاشار راشدی، نایب رئیس سابق هیئت بلاکچین ایران در حاشیه سومین دورهمی تخصصی بلاکچین با عنوان بلاک دی که در سالن کارخانه نوآوری مشهد توسط دپارتمان آموزش شرکت توزیع فناور برگزار شد اظهارداشت: بلاکچین یک زیر ساختی دیجیتالی است و یکی از کاربردهای بلاکچین رمز ارزها است، که روی زیر ساخت رمز می تواند پیاده باشد بانکها غیر متمرکز شود مشخصه اصلی بلاک چین یک زیر ساخت دیجیتالی غیر متمرکز است.
راشدی که یکی از سخنرانان این رویداد بود ادامه داد: در بلاکچین هیچ نهاد مرکزی مدیریت این زیر ساخت را برعهد ندارد و این افراد عادی هستند که مدیریت این زیر ساخت را برعهد دارند و با مشارکت آنها برپا شده است.
وی اضافه کرد: در بلاکچین نرم افزارهایی که تولید می شود معمولا شرکتها نیستند که این کار را انجام می دهند بلکه افراد داوطلب هستند که در توسعه زیر ساختها و کد و نرم افزار ها و باعث می شوند شبکه ایجاد شود.
نایب رئیس سابق هیئت بلاکچین ایران عنوان کرد: اگر بخواهیم بلاکچین در فضای امروز تشبیه بکنیم شبیه این است که بانک ها در فضای حقیقی سرورهایش را خودشان نگه داری میکنه اما در بلاکچین این سروها پخش شده در سرورهای رایانه های مردم عادی در سراسر جهان و آدم های عادی سروهای نگه دارند.
راشدی درابطه با امنیت بلاک چین اظهار کرد: امنیت در بلاک چین نیاز به اعتماد دو طرفه دارد، اینکه اگر پولی در بلاک چین به صورت هک یا اشتباه از دست بدهید دیگر آن پول برگشت نمی یابد و یا اگر تراکنشی انجام شود مطمئیند این پول از حساب شما خارج نمی شود.بلاکچین موضوع یک جنبه دو طرفه دارد یعنی هم مزیت است و هم عیب است.
وی در خصوص حس نا امنی که به بحث بلاک چین و رمز ارزها وجود دارد گفت: این حس به خاطر دیدگاهی است که تا الان داشته ایم که همیشه واحدهای مرکزی وجود داشته اند مثل بانکهای بودن که به صورت حقیقی تراکنشها انجام میداند و برگشت اشتباه را برگشت می زند همه قوانین و دیدگاه ها بر اساس سیستم بانکی بنا شده است.
نایب رئیس سابق هیئت بلاکچین ایران تصریح کرد: از کمیته اجرایی رویداد بلاک دی تشکر میکنم چرا که ما نیاز داریم یکمی نگرش مان را عوض کنیم خود را با اتفاقات و فناوری نو به روز رسانی کنیم و بلاک دی فرصت مناسبی برای بروز ماندن است.
راشدی بیان کرد: هر تکنولوژی جدیدی نیاز به قوانین جدید دارد اما متاسفانه همیشه قانون عقب تر از تکنولوژی تغییر یا نوشته می شود این مخصوص ایران نیست حتی کشورهای پیشرفته با این موضوع مواجهه هستند اما آنها کمی از ما جلو تر هستندو باید دانست قانونگذار هیچ وقت سرعت قانون گذاریش به لبه تکنولوژی نمی رسد.
راشدی بیان کرد: بلاکچین وقتی من بیایم از نرم افزار بیت کوین اجرا کنم روی سیستم جزی از آن سیستم بلاک چین هستم و غیر متمر کز بودند رمز ارزهای یک حس نا امنی برای دولتها به وجود می آورد.
وی بیان کرد: یک نوع رمز ارز ها عمومی آزاد که تحت کنترل هیچ دولتی نیست اما یه نوع رمز ارز داریم با عنوان سی بی دی سی به معنا ارزهای دیجیتال صادر شده بانکهای مرکزی، که کشور ما هم به سمت تولید رمز ارزها دیجیتال مخصوص خود ش را منتشر بکنند. و ظاهر به نتیجه رسیده و بلاکچین مخصوص خودش را دارد و منتشر شده است.
راشدی گفت: اما نکته اش این است که تفاوت عمده این رمز ارز بانک مرکزی با بیتکوین دارد این است که اینجا یک واحد مرکز به اسم بانک مرکزی کنترل می کند اما در رمز ارزها جهانی مثل بیتکوین اتریوم واحد مرکز وجود ندارند که کنترل کنند. وی در رابطه با nft عنوان کرد: در آینده با NFTدیگر نیاز به سند ملکی یا سندی که ثابت می کند شما خانه یا ماشین یا هر چیز قیمتی مال شما ندارید در آینده داراهای و مالکیت معنوی از طریق ثابت می شود که مال شما است و فقط به اسم شما ثبت می شود جایگزین سند ملک برای اثبات آن دارای است در کیف پول دارد انگار مالک آن دارای است کافی است این از یک حساب به حساب دیگر منتقل شود.خوب و بد بلاکچین و فناوری‌های روز دنیا از زبان مدرس ، مشاور در حوزه بلاکچین
میرسهیل نیکزاد، عضو هیئت موسس انجمن فناوران زنجیره بلوک نیز در حاشیه سومین دورهمی تخصصی بلاکچین که در سالن کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که آیا فن آوری بلاکچین مضر است یا مفید اظهارداشت: این موضوع مهمی است من فکر میکنم آن چه این فن آوری‌ها بعدا با کشور ما می کنند می تواند خیلی مفید باشد و می تواند خیلی مضرر هم باشد از آن جهت که یک عده می توانند از این طریق کلاهبرداری کنند همان طور که قبلا کلاهبرداری میکردند این بار با تکنولوژِی این کار را می کنند.
نیکزاد ادامه‌داد:اما بحث مفید بلاکچین در چند جهت می تواند به ما کمک کنند، از حوزه رمز ارزها می توانیم به عنوان پرداخت برای شهروند و شرکتها استفاده کنیم چه داخل و چه خارج کشور این ها سرویس های خوب بلاکچین هستند که شهروندان ایرانی از آن بهره مند نیستند.
وی بیان کرد: نکته دیگر فارغ از پول و فن آوری، بلاک چین در ثبت امن اطلاعات کمک می کنند در واقع بلاکچین ابزار ریاضی به شما می دهد که شما نتوانید آن را هک کنید و کسی آن را انکار کند و این موضوع مانع هر دزدی که با جابه جایی دیتا است خواهد شد.
این مدرس حوزه بلاکچین اضافه کرد: چون هر چیزی شما به عنوان دیتا ثبت می‌کنید دیگر نمی تواند آن را انکار کنید چرا که همه آن را دیده اند به علاوه این اطلاعات را نمی شود پاک یا حذف کرد چون در رایانه هزار نفر در سراسر جهان ثبت شده است.
نیکزاد با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ هزار کپی از دیتاها بیتکوین در دنیا وجود داردحتی بعضی ها نمی دانید در کدام کشور هستند بیان کرد:نکته مهم تر این موضوع این است که باعث شده هیچ کس نتواند این اطلاعات حذف یا کم زیادش بکند چون مستقل از هم طراحی شدند هر سیستم نقطه ضعف های خودش دارد در واقع این فن آوری بدون سرو ندارند و شبکه بدون سرور است.
وی افزود: بلاک چین در مباحث مالی برای افرادی که توان تراکنش در داخل کشور را ندارند می توان از این فن آوری استفاده کنند این مدرس عنوان کرد: یکی از راه های دیگر استفاده بلاکچین برای کارهای غیر پولی در بحث حمل و نقل زنجیره ای است در بحث حمل و نقل و زنجیره تامین مهم ترین کاربردهای فن آوری بلاک چین است.وی ادامه داد: ثبت محتوا و زنجیر تامین دو کابرد مهم بلاک چین است شما با ثبت محتوا غیر قابل انکار محتواها کنترل و تامین پیگیری زنجیر تامین کل اقتصاد کشور را مورد تاثیر می زند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true