×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ChatGPT جایگزین روانپزشک می‌شود؟

به گزارش «چشم شهر»، از زمان راه اندازی آن در پایان نوامبر سال گذشته، ChatGPT بسیاری از تحلیل‌های اینترنت را به خود اختصاص داده است. چت ربات هوش مصنوعی که توسط OpenAI توسعه یافته است، کاربرد‌های به ظاهر نامحدودی دارد – زمانی که نوبت به تولید اطلاعات می‌رسد – و قطعاً به نوشتن مقاله و نامه‌های پوششی محدود نمی‌شود. در حال حاضر، مردم نیز شروع به استفاده از آن به عنوان یک درمانگر کرده اند.

ChatGPT چطوری کار میکند؟

ChatGPT اطلاعات را به صورت مکالمه ارائه می‌دهد، بنابراین اگر از آن سؤالی در رابطه با احساس ناامیدی و ترس از آینده خود بپرسید، می‌تواند به سرعت نکاتی را به شما ارائه دهد. ممکن است یک شخص واقعی نباشد، اما اطلاعات دقیق مورد نیاز شما را بدون نیاز به جستجو در صفحات اطلاعات آنلاین ارائه می‌دهد، و همچنین شما را منتظر قرار ملاقات با یک درمانگر انسانی (یا آنلاین) نمی‌کند.

چایتالی سینها، رئیس توسعه و تحقیقات بالینی در Wysa توضیح می‌دهد: «ChatGPT و مکالمات پیرامونش می‌توانند فرصت‌های بیشتری را ارائه کنند. به جای ترس از چت‌بات‌ها، اکنون این انتظار وجود دارد که بتوان از آن‌ها برای تأثیر مثبت استفاده کرد. مردم بیشتر از گذشته از هوش مصنوعی انتظار دارند. ”

مزایای هوش مصنوعی در زمینه درمانی

حتی اگر فعلاً بخواهیم ChatGPT را تخفیف دهیم، هنوز پیشرفت‌های زیادی در مورد سلامت روان و هوش مصنوعی در حال انجام است. پلتفرم‌ها و برنامه‌هایی مانند Wysa به تغییر طرز فکر ما در مورد سلامت روان کمک می‌کنند –

درمانگران انسان دقیقاً همین هستند – انسان. آن‌ها می‌توانند مغرضانه باشند، حتی اگر ناخودآگاه باشد. یک درمانگر می‌تواند نژادپرست و توانا باشد – استفاده از یک درمانگر هوش مصنوعی خطر صحبت کردن با یک درمانگر را که ممکن است واقعاً برای او کار نکند، از بین می‌برد.

افراد ممکن است نگران قضاوت درمانگرشان یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه باشند، یا شاید کاملاً آمادگی صحبت با یک فرد واقعی در مورد موضوعات حساس را نداشته باشند – به ویژه اگر در گذشته تجربیات منفی با درمان داشته باشند.

نه تنها این، بلکه گاهی اوقات درمانگران ممکن است بیمار شوند یا اتفاقاتی در زندگی خودشان رخ دهد که به این معنی است که باید قرار ملاقات را لغو یا به تعویق بیندازند. آن‌ها ممکن است فرسوده شوند یا در بهترین حالت برای یک قرار ملاقات نباشند. اما یک درمانگر هوش مصنوعی این کار را نمی‌کند.

اغلب لیست‌های انتظار طولانی برای درمان وجود دارد. یک انسان درمانگر می‌تواند در هر زمان تنها با یک فرد یا گروه صحبت کند؛ و آن‌ها به خواب، استراحت ناهار و زمان دوری از محل کار نیز نیاز دارند. آیا درمان با هوش مصنوعی می‌تواند لیست‌های انتظار را کاهش دهد یا به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر برای افرادی تبدیل شود؟

اغلب مردم هفته‌ای یک بار قرار ملاقات خواهند داشت، در حالی که ممکن است در زمان دیگری هم نیاز به حمایت داشته باشند. هوش مصنوعی به‌عنوان «پر کردن شکاف نیاز‌های مردم» توصیف میشود، به نحوی که انسان‌ها نمی‌توانند.

بعید است که افراد هر شب با خطوط کمکی پشتیبانی بحران تماس بگیرند، اما می‌توانند از برنامه‌هایی مانند Wysa پشتیبانی دریافت کنند و متخصصان بهداشت می‌توانند Wysa را برای استفاده در بین جلسات ارائه دهند، بنابراین افراد بدون پشتیبانی باقی نمی‌مانند.»

معایب برای درمان با هوش مصنوعی

مسائل امنیتی و حریم خصوصی احتمالی مسئله بزرگی هستند. وقتی اطلاعاتی را با یک درمانگر هوش مصنوعی به اشتراک می‌گذارید، کجا می‌رود؟ به عنوان مثال، آیا ممکن است خطرات هک وجود داشته باشد؟ در واقع، اخلاق هوش مصنوعی در مراقبت از سلامت روان چیزی است که قبلاً مورد بحث قرار گرفته است، و محققان در حال بررسی تعادل بین مراقبت شخصی‌تر و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، خودمختاری و تعصب هستند.

همچنین، ارتباط انسانی در درمان بسیار مهم است. حتی اگر این یک رابطه پزشک و بیمار است، تعامل چهره به چهره بخش بزرگی از تاثیرگذاری درمان است.

ارگو سورو، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل DrHouse می‌گوید: «درمان‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به تفسیر نشانه‌های غیرکلامی که برای یک رابطه درمانی موفق ضروری هستند، نیستند. آن‌ها همچنین قادر نیستند همان سطحی از حمایت عاطفی و درک را که یک انسان می‌تواند ارائه دهند.

توسعه درمانگران هوش مصنوعی مطمئناً هیجان انگیز است. اما ما هنوز کاملاً به آنجا نرسیده ایم. حتی بهترین درمانگر هوش مصنوعی هم استاندارد یک درمانگر انسانی خوب، واجد شرایط و توانمند را نخواهد داشت.

هوش مصنوعی در مراقبت از سلامت روان

ترکیبی از درمان انسان و هوش مصنوعی احتمالاً بهترین گزینه برای آینده است. پشتیبانی سریع زمانی که به شدت نیاز دارید، اما مراقبت انسانی به عنوان راه حل اصلی و مداوم شما برای مراقبت است. بالاخره هر کس متفاوت است. برای برخی از افراد، یک درمانگر انسانی ممکن است تنها گزینه باشد. دیگران ممکن است نسبت به درمان هوش مصنوعی تمایل بیشتری داشته باشند.

اما هوش مصنوعی همچنان می‌تواند در مراقبت از سلامت روان استفاده شود، حتی اگر خود درمانگر‌ها هوش مصنوعی نباشند. یک مطالعه از سال ۲۰۱۹ شامل AI بود که هزاران اظهارات درمانگران را در جلسات درمان شناختی رفتاری آنلاین (CBT) به مدت نود هزار ساعت طبقه‌بندی کرد و این مطالعه از این ایده پشتیبانی می‌کند که CBT با بهبود علائم بیمار مرتبط است.

مطالعاتی مانند این نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند از مراقبت‌های بهداشت روانی به روش‌های دیگر پشتیبانی کند، به‌ویژه با ادامه پیشرفت‌ها.

آینده سلامت روان و هوش مصنوعی

سین‌ها می‌گوید: «هنوز روز‌های اولیه هوش مصنوعی مرتبط با سلامت روان است، اگرچه به وضوح تغییراتی در حال رخ دادن است. “اما آنچه ما می‌بینیم اشتها برای یک راه حل دیجیتال است. Wysa ممکن است هوش مصنوعی باشد، اما تیم پشت آن انسان هستند و تخصص و تجربه بی‌نظیری را به همراه دارند تا اطمینان حاصل شود که Wysa همدلی و شفقت را ارائه می‌کند.

آنچه ما می‌خواهیم این است که به مردم ابزاری را ارائه دهیم که برای آن‌ها کار می‌کند، طبق شرایط آنها.

در آینده، این احتمال وجود دارد که ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند با استفاده از انواع داده‌ها مانند عادات سبک زندگی، تاریخچه پزشکی و موارد دیگر، درمان‌های شخصی‌سازی‌شده و مناسب‌تری را برای افرادی که از مشکلات مختلف سلامت روان رنج می‌برند، ارائه دهند.»

به طور کلی، ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند در کمک به سلامت روان مفید باشند، اما در حال حاضر، آن‌ها نباید به عنوان جایگزینی برای اشکال سنتی درمان استفاده شوند.

منبع: سلامت‌نیوز

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true