×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
هنرهای نمایشی یکی از اصلی‌ترین ابزارهای روشنگری در جامعه

به گزارش «چشم شهر» مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به مناسبت روز هنرهای نمایشی در یادداشتی نوشت:

هنر یکی از بهترین ابزارهایی است که به وسیله آن می‌توان مفاهیم مختلف را به بهترین شکل به مخاطبان و جامعه انتقال داد. در بین شاخه های مختلف هنر، نمی‌توان قدرت و نفوذ هنرهای نمایشی در انتقال ارزش ها و مفاهیم را انکار کرد و این موضوع میزان اهمیت و حساسیت توجه ویژه به هنرهای نمایشی را اثبات می‌کند.

مقام معظم رهبری نیز در ادوار مختلف در سخنان خود به اهمیت ویژه رسالت هنر نمایش و نقش هنرمندان پرداخته اند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

«ظریف‌ترین و لمس‌نکردنی‌ترین احساسات و عواطف بشری را هنر تئاتر و بازیگری خوب در نمایش می‌تواند ارائه دهد».

«رسالت هنرهای نمایشی در انتقال مسائل، روشنگر و بیدار کننده جامعه است. به دو دلیل و دو جهت، از این هنر باید حداکثر استفاده بشود: یکی از این جهت که امروز حرف گفتنی برای مردم زیاد است، هزاران زبان لازم است تا انسان بتواند این هزاران پیام را، این هزاران حقیقت ناگفته را، این هزاران زیبایی ناشناخته را برای مردم بیان کند».

«باید به هنر نمایش در جامعه پرداخت و تئاتر باید مردمی شود. جهت دیگر آن است که به هر حال هنر یک خصوصیت بشری ست، یک خصوصیت انسانی ست. نمی توان یک جامعه را تکامل داد اما هنر او را ندیده گرفت، مثل جسمی که بخشی از اعضای او رشد کند و برخی نه. هنر جزو اصلی مجموعه وجود بشری ست. وقتی که در یک جامعه بشر بخواهد از لحاظ مادی، معنوی، فکری و ذهنی کمال پیدا کند، باید هنر در او رشد پیدا کند. اعتقاد ما این است؛ یعنی این از اصول جهان بینی ماست که هنرها باید همه رشد کنند، از جمله هنر نمایش که از بسیاری از انواع دیگر هنر زبان رساتر و بلیغ تری دارد. البته امتیازاتی هم شعر یا قصه یا برخی هنرهای دیگر دارد که نمایش ندارد. اما یقیناً خصوصیاتی هم نمایش دارد که بقیه شعبه های هنر فاقد ان است. لذا بنده قویاً طرفدار این فکر هستم که به هنر نمایش بپردازیم. در گذشته هم ظاهراً این هنر خیلی در جامعه ی ما بین توده ها و قشرهای مردم جا نیفتاده بود و امروز که روز حضور همه جانبه مردم در صحنه های زندگی ست این هنر باید مردمی شود».

«فیلم‌ و سینما وسیله‌ای بلیغ‌ و تبیین‌کننده‌ای رسا برای ارائه‌ برترین‌ حقایق‌ عالم، یعنی حقیقت‌ دین‌ به‌ شمار میرود و برای این‌ منظور دست‌اندرکاران‌ امور سینمایی باید بر تواناییهای خود بیفزایند».

هنرمندان دنیا تاکنون این روز را به‌ عنوان روز جهانی تئاتر بزرگ داشته‌اند و ثبت روز ملی هنرهای نمایشی به‌عنوان اتفاقی منحصربه‌فرد در تقویم رسمی کشورمان بار دیگر نگاه جدی ایرانیان به هنرهای نمایشی را یادآور می‌شود.

هنرهای نمایشی در کشور ما رویش‌ها و ابعاد مختلفی داشته که یکی از اصلی‌ترین ابعاد متبلور شده آن، آغشته شدن هنرهای نمایشی به حماسه است. حماسه و حمله خوانی در ایران سابقه ای دیرینه دارد و با فرهنگ و تمدن مردم ایران عجین شده است.

حماسه در سال‌های اخیر، نقش مهم و به‌سزایی در شکوفا شدن هنرهای نمایشی جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی و بین المللی داشته است و این مهم خود نشان دهنده این است که هنر و حماسه از دیرباز با مردم این سرزمین عجین شده است.

موضوع هنرهای نمایشی یکی از قالب‌های هنری بسیار جذاب است که می‌تواند برون داد موثری برای انتقال مفهوم علی‌الخصوص مفاهیم فرهنگی باشد. بزرگترین خصوصیت عرصه هنرهای نمایشی، اجرای زنده و بی واسطه آن و تاثیرمستقیم آن بر روی مخاطبان است، بنابراین اثر تئاتر در رشد فرهنگی جامعه غیرقابل قیاس با دیگر هنرها است.

اجرای تئاتر ایثار یکی از فرصت‌های خوب برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت است. زبان هنر و رسانه در فرهنگ سازی مفاهیم مختلف اثر گذاری بالایی دارد و نباید از ظرفیت هنرهای نمایشی و فعالیت‌های فرهنگی در نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت غافل شد.

هنر در پرداختن مسائل اعتقادی و ارزشی نگاه هوشمندانه‌ای دارد و دریچه ورود همه فرهنگ‌ها و مفاهیم در جامعه است و باید این مهم در بخش‌های مذهبی و اعتقادی نیز به کار گرفته شود. همچنین هنرهای نمایشی ابزاری قوی برای انتقال مفاهیم به کودکان و نوجوانان است.

با توجه به اهمیت تربیت نسل آینده و لزوم انتقال سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارزش‌های خانواده به نسل بعد و علاقه کودکان و نوجوانان به هنر، خصوصا هنرهای نمایشی، لازم و ضروری است که به این حوزه توجه ویژه شود.

انتقال مفهوم از طریق هنرهای نمایشی بالاترین میزان تاثیرگذاری بر مخاطب را دارد و ترویج و توسعه هنرهای نمایشی نیاز به سخت‌افزار و زیرساخت‌های نمایشی دارد از جمله ساخت سالن‌های جدید با تکنولوژی روز که یکی از دغدغه های جدی مدیران عرصه فرهنگ و هنر است.

دستگاه ها و نهادهای زیادی در سطح کشور متولی حوزه فرهنگی هستند و هر کدام نقشی در توسعه سالن‌های تخصصی سینما و تئاتر بر عهده دارند؛ مجموعه مدیریت شهری در مشهد مقدس هم در این سال‌ها تلاش داشته تا در کنار سینماداران و هنرمندان باشد و از آنها حمایت کند و برای سال جدید هم برنامه های ویژه ای در این زمینه در دستور کار دارد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true