×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
یادداشت/ برگزاری انتخابات با محوریت چهارگانه

دکتر امیر فریدنیا؛ مدیرکل دفتر امورسیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی: در خصوص برگزاری انتخابات با محوریت چهارگانه «مشارکت»، «امنیت»، «سلامت» و «رقابت» یکی از اساسی ترین اولویت های دولت ، برنامه ریزی به منظور ساماندهی نظام سیاسی می باشد .

اولویت بندی دقیق برنامه ها این امکان را به دولت می دهد که به سوی اهداف پیش بینی شده با سرعت حرکت کرده و تمام امکانات خود را در جهت تحقق برنامه ها با دقت تمام بسیج نماید.از سوی دیگر به صورت عینی و عملی پاسخ افکار عمومی را داده و جامعه را به سوی پیشرفت رهنمون سازد . پر واضح است که سال ۱۴۰۲ ، یکی از مهم ترین تحولات سیاسی اجتماعی کشور را درخود خواهد دید و آن برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، می باشد .
برگزاری همزمان دو انتخابات در پایان سال جاری، یک تحول بسیار تأثیر گذار بر روند تحولات و مسائل سیاسی کشور به‌ویژه خنثی کننده جنگ ترکیبی دشمن و اغتشاشات پاییز گذشته محسوب می‌شود.

این رخداد ها از آن جهت اهمیت دارد که در نتیجه ی برخی از تحولات و حرکات سیاسی کشور تاثیر داشته و حتی سمت و سوی این تحولات در سال های پیش رو را نیز تعیین می کند . تا آنجا که حتی در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نیز می تواند تاثیر گذار باشد .

ویژگی انتخابات پیش رو ، تفاوت شرایط سیاسی اجتماعی کشور با ادوار قبل می باشد . با این نگاه که از سال ۹۶ تا کنون کشور شاهد بروز تحرکات زیاد ضد انقلاب ، اجانب و بد خواهان بوده و انواع خشونت ها و اغتشاشات داخلی را از سوی ایشان تجربه نموده است . لذا ورود به صحنه برگزاری انتخابات ظرافت خاصی را می طلبد .
مانند همیشه در این شرایط خاص ، رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات اخیر خود در تاریخ ۱۵ / ۰۱ / ۱۴۰۲ رهنمود های های راهگشای خود را ارائه نمودند.
ایشان نسبت به ورود زود هنگام فعالان سیاسی و رسانه ها به عرصه انتخابات هشدار دادند تا مانعی بر کار آمدی قوای اجرایی و تقنینی نگردد .
معظم‌له در خصوص انتخابات فرموده اند: ” مسئله‌ دیگر انتخابات آخر سال است. این انتخابات خیلی مهم است. انتخابات می‌تواند مظهر قوّت ملّی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسئولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد. هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم”

این فرمایشات به روشنی تکلیف مسئولین را در مورد انتخابات روشن می نماید . تأکید مقام معظم رهبری بر راهبرد های «مشارکت»، «امنیت»، «سلامت» و «رقابت»، و توجه مسئولین به تحقق این اصول چهارگانه ، موفقیت در این عرصه بسیار مهم را در پی خواهد داشت .
تحولات و حرکات سیاسی در گذشته ، تلاش در ایجاد نا امنی و اغتشاش و سعی در دو قطبی سازی جامعه ، از برنامه های طرح ریزی شده از سوی دشمنان بود که با وجود ایجاد خساراتی ، با درایت کنترل شد . اگر چه هنوز تلاش در ایجاد نا آرامی در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی ادامه دارد. این تلاش ها همگی به منظور تحت الاشعاع قرار دادن انتخابات و حضور کم یا عدم حضور مردم در پای صندوق های رای می باشد تا با کم رنگ نشان دادن استقبال مردم از انتخابات به اهداف شوم خود دست یابند.

تحلیل فرمایشات مقام معظم رهبری چنین نشان می دهد که :

۱ – نگرش مقام معظم رهبری از زاویه امنیتی به انتخابات : ” انتخابات می‌تواند مظهر قوت ملی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسئولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد. هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد؛ لذا تأکید فرمودند که اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزار‌های مهم قوت کشور همین انتخابات است. ”

۲ – مخالفت با انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور به صورت زودهنگام .معظم له دستیابی به «انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالا» را به عنوان یک هدف مطرح فرمودند.

۳ – قرار گرفتن اولویت کاری مسئولان انتخابات بر برنامه ریزی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات و ارائه راهبرد ها و اقدامات مقتضی به منظور خنثی سازی تلاش دشمنان در کاهش مشارکت مردم .

۴ – ارائه تصویری کارآمد، هماهنگ و فعال از مسئولان نظام ، که ضمن نشان دادن اقتدار، برای تأمین منافع ملی و عزت کشور لازم به نظر می رسد .لذا با در نظر گرفتن شرایط کنونی و شناسایی اهداف دشمن ، توجه به ارشادات مقام معظم رهبری و عملی نمودن راهنمایی های ایشان همجون گذشته راهگشای نظام مقدس جمهوری اسلامی و خنثی کننده اقدامات و نیات دشمنان نظام خواهد بود .

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true