×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شدنی است؛ اگر بخواهند

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در نشست تخصصی بررسی ابعاد رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی که در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه پس از رایگان شدن بهای خدمات اتوبوسرانی، پیگیر رایگان شدن بهای خدمات قطارشهری هم خواهیم بود، اظهارکرد: هر آنچه استدلال آماری تاکنون برای رایگان شدن بهای اتوبوس صورت گرفته، به استناد داده‌های شهرداری بوده است.

وی گفت: طی ۲ روز گذشته، شاهد ارائه خدمات رایگان در ناوگان اتوبوسرانی و مترو بودیم؛ یکی از بهانه‌های شهرداری برای رایگان نشدن خدمات اتوبوسرانی، ازدحام جمعیت است. آیا ازدحام جمعیت در روزهای تاسوعا و عاشورا مانع از خدمات‌رسانی شد؟

حاجی‌بگلو با بیان اینکه براساس گزارشات شهرداری، ۳۱ روز خدمات‌رسانی رایگان حمل‌ونقل عمومی داشته‌ایم، افزود: این گزارش در شرایطی بود که ما تاکید داشتیم خدمات رایگان اتوبوس و مترو در مشهد، درحال حاضر ۴۵ روز در ماه است؛ خوشحالیم که شهرداری امروز به این اشتباه محاسباتی پی برده است.

نایب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: در سال ۹۲، سهم شهروندان از بهای تمام شده خدمات اتوبوسرانی، ۷۴ درصد بوده ولی این عدد امروز به ۵ تا ۷ درصد رسیده است؛ شرایط حاکم بر کشور به نحوی است که طی چندسال آینده این عدد تقریبا به «صفر» نزدیک خواهد شد.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه اگر «من‌کارت» بلااستفاده شود، جایگزین آن هم برای بعد از رایگان شدن پیش‌بینی شده است، گفت: درحال حاضر، شهرداری سالانه ۲۲۰ میلیارد تومان از محل تراکنش‌های من‌کارت درآمد دارد؛ این در شرایطی است که براساس گزارشات دریافتی، در سال ۱۳۹۴، ماهانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فرار «من‌کارت» داشته‌ایم.

وی با اشاره به رد شدن مصوبه رایگان شدن بهای خدمات اتوبوسرانی از سوی فرمانداری، افزود: فرمانداری در جایگاه حقوقی نیست که به جزئیات طرح‌های مصوب ورود کند و صرفا باید مغایرت و یا تطبیق مصوبه با قانون را بررسی نماید.

حاجی‌بگلو بیان اینکه عدم دریافت ۱۲۰۰ تومان کنونی، برای شهرداری به صرفه‌تر از گرفتن آن است، اظهارکرد: تاکنون ۶ میلیون «من‌کارت» صادر شده که بخش زیادی از آن بلاستفاده است؛ به ارزش روز، بهای هر من کارت، ۸۰ هزار تومان است.

نایب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، برآورد کرده که برای کاهش آلودگی هوای ۹ کلانشهر کشور، ۴۱ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است؛ سهم مشهد از این عدد، چه اندازه است؟

حاجی‌بگلو افزود: رایگان شدن خدمات اتوبوسرانی، قابل تحقق است؛ فقط باید انگیزه لازم را داشته و به دنبال تغییر باشیم همانگونه که بهای خدمات تعدادی از خطوط اتوبوسرانی را به ۱۲۰ تومان رساندیم و مشکلی پیش نیامد.

وی با بیان اینکه برخی افراد مدعی هستند که حاضرند در قبال بهبود خدمات، بهای بیشتری هم بپردازند، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که ما نماینده شهروندانی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و بضاعت مالی آنها محدود بوده نیز هستیم و باید دغدغه آنها را داشته باشیم.

حاجی‌بگلو گفت: تا چه زمانی شهرداری باید نهادی هزینه‌ای باشد؟ چرا مدل‌های اقتصادی درآمدزایی برای شهر تعریف نمی‌کنیم؟ در این مسیر باید از ظرفیت‌های دانشگاهی نیز کمک بگیریم.

خبرنگار: مریم غزل باش

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true