×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
روشی جدید در یافتن میکروب‌های ایجاد کننده سرطان

به گزارش «چشم شهر»، محققان دریافتند، برخی از عفونت‌ها با سرطان‌هایی از جمله سرطان معده و سرطان دهانه رحم در ارتباط هستند و نتایج تحقیق کنونی نیز نشان می‌دهد که چگونه اطلاعات ژنومی جمع آوری شده از تومورها، می‌تواند سایر باکتری‌ها و ویروس‌های مرتبط با سرطان را نشان ‌دهد.

 

محققان امیدوارند که این تحقیق به شناسایی میکروب‌های ایجاد کننده سرطان کمک کند و حتی منجر به تولید واکسن‌های سرطانی بیشتری مانند واکسن HPV (واکسن‌ ویروس پاپیلومای انسانی در درمان سرطان دهانه رحم) شود.

 

دکتر دن برور، محقق برجسته دانشکده پزشکی نورویچ UEA، گفت: ما از قبل از ارتباط بین عفونت‌ها و سرطان آگاه هستیم. به عنوان مثال، می‌دانیم وجود هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش می‌تواند منجر به زخم معده شود و با سرطان معده نیز مرتبط است. همچنین می‌دانیم، برخی از انواع ویروس HPV می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شوند.

 

این گروه تحقیقاتی، قبل از اجرای آزمایشات بر روی داده‌های توالی سرطان واقعی، شبیه سازی‌های رایانه‌ای انجام دادند.

 

پژوهشگر تحصیلات تکمیلی، ابراهیم غیاوی از دانشکده پزشکی نورویچ UEA ، اظهار کرد: در حال حاضر ابزارهای علمی زیادی برای طبقه بندی ارگانیسم‌ها از داده‌های توالی ژنوم وجود دارد و ما در این تحقیق، اسکریپت‌های رایانه ای را جمع آوری کردیم و با استفاده از شبیه سازی‌های رایانه‌ای رویکردهای خود را بر روی برخی از داده های توالی سرطان آزمایش کردیم.

 

برای شبیه سازی‌ها، ژنوم‌های” تقلیدی “تولید کردیم که حاوی توالی‌های انسانی بودند و تعداد آنها را با تعداد بسیار کمی از توالی‌های بیماری‌زا مشخص کردیم. این همان چیزی است که انتظار داریم در توالی های سرطان مشاهده شود.

 

به دلیل این که می‌دانستیم چه عوامل بیماری‌زایی و چه تعداد از آنها در هر ژنوم شبیه سازی شده وجود دارد، عملکرد هر رویداد را به خوبی ارزیابی کردیم وسپس روش خود را بر روی برخی از اطلاعات توالی واقعی سرطان آزمایش کردیم و آنچه انتظار داشتیم، مشاهده کردیم.

 

ما علاوه بر یافتن پاتوژن‌هایی که با سرطان در ارتباط هستند، پاتوژن‌های دیگری نیز کشف کردیم و با ارزیابی آنها ممکن است عوامل بیماری‌زا دیگری که در پیشرفت سرطان نقش داشته باشند، را شناسایی کنیم.

 

دکتر بریور در ادامه افزود: در حال حاضر واکسن HPV وجود دارد و حدود ۷۰ درصد از موارد سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند. امیدواریم با شناسایی باکتری‌ها و ویروس‌های مرتبط با سایر سرطان‌ها نیز بتوانیم در آینده واکسن‌های جدید بیشتری تولید کنیم.

 

نتایج این تحقیق در Genome Biology منتشر شده است./ایسنا

انتهای پیام

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true