×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
«عربستان» در حد مذاکرات ایران و ۱+۵ نیست/ آمریکا آماده لغو تحریم‌ها/ گشایش اقتصادی تا ۲ ماه آینده

حسن هانی زاده در گفت‌و‌گو با «چشم شهر»، پیرامون اظهارات عربستان مبنی بر حضور این کشور در جریان مذاکرات ایران و ۱+۵، اظهار کرد: اظهارات غیر منطقی و سخیف برخی مقامات عربستان در خصوص برجام، مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد عربستان در همه زمینه‌های سیاسی و نظامی در منطقه با شکست هایی مواجه شده است.

 

وی با بیان اینکه عربستان به لحاظ سیاسی و فرهنگی در جایگاهی نیست که بخواهد در مورد فعالیت هسته‌ای ایران اظهار نظر کند، گفت: عربستان سعودی نباید خود را شریک مذاکرات ایران و۱+۵ کند.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: این کشور در طول ۶ سال گذشته تمام ابزارها و امکانات نظامی خود را برای شکست انصار الله به کار گرفت و در نهایت با هزینه ۳۵۰ میلیارد دلاری علیه یمن، با شکست مواجه شد؛ این در حالی است که عربستان سعودی با قبول شکست خود، آماده مذاکره با انصار الله یمن است.

 

هانی زاده ادامه داد: عربستان در طول سال‌های گذشته از هیچ گونه تلاشی برای به سرانجام نرسیدن برجام دریغ نکرد؛ اظهار نظرها غیر منطقی و خالی از مضمون سیاسی عربستان، به هیچ عنوان ارزشی به عنوان قانونی و سیاسی ندارد؛ اعلام چنین سخنانی گواه بر این است که این کشور به شدت از انزوای سیاسی رنج می‌برد.

 

وی با بیان اینکه تیم جو بایدن نظر منفی نسبت به سیاست‌های بن سلمان دارد، اعلام کرد: عربستان سالانه ده‌ها میلیارد دلار سلاح کشتار جمعی از آمریکا و غرب خریداری می‌کند.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ایران تعامل سازنده‌ای با جهان غرب داشته و از طریق آژانس بین المللی هسته‌ای، همکاری تنگاتنگی با جامعه جهانی دارد؛ این در عین حالی است که عربستان خارج از این جریان بوده و در سطحی نیست با بازیگران قدرتمندی همچون ایران، روسیه، چین، کشورهای اروپایی و امریکا شریک شود.

 

هانی زاده افزود: نشست اخیری که میان ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان صورت گرفت گواه از این مسئله بود که کشورهای اروپایی برای برقراری مذاکرات جدید و برپایی نشست در وین آمادگی داشته و این مهم زمینه ساز گشایش‌هایی در پرونده هسته‌ای ایران است.

 

وی تصریح کرد: تیم جو بایدن به این نتیجه رسیده است که هرچه فشار و تحریم بر ایران اعمال شود، کشورهای غربی نمی‌توانند به اهداف خود برسند.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد نشست وین گفت: امیدواریم اتفاق‌های خوبی در نشست سه شنبه وین رخ دهد، چرا که آمریکا آمادگی دارد بخش زیادی از تحریم های اعمال شده علیه ایران را در چهارچوب توافق برجام لغو کند و نوعی همکاری تنگاتنگی میان ایران و کشورهای۱+۵ فراهم شود.

 

هانی زاده در پایان اعلام کرد: به نظر بنده طی دو ماه آینده و تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران، اتفاق‌های خوبی در عرصه اقتصادی رخ دهد چرا که لغو صدها تحریم ترامپ علیه ایران از سال ۲۰۱۸ در دستور کار بایدن قرار گرفته است.

گفت‌وگو از: مریم غزل‌باش

انتهای پیام/

 

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true