×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
جزئیات توافق ایران و عربستان/ ایران یک قدرت مقتدر منطقه‌ای و اهل تعامل است

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» به نقل از تسنیم، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور طی سخنانی درباره جزئیات توافق بین ایران و عربستان گفت: سفر آیت‌الله رئیسی در بهمن‌ماه امسال انجام شد و در آن سفر ایران برخی توافقات اقتصادی مهم انجام داد که آثارش را کم‌کم نشان خواهد داد.

وی افزود: هم‌چنین مذاکراتی درباره مسائل راهبردی بین‌المللی و منطقه‌ای انجام شد؛ در گفت‌وگوی رئیس‌جمهور چین با آیت‌الله رئیسی درباره عربستان و درخواستی که از طرف عربستان برای ازسرگیری روابط مطرح شد. البته این موضوع سابقه طولانی دارد و مذاکرات در عراق یا برخی کشورها دلالت بر گفت‌وگوی بین دو کشور بوده و چین درخواست میانجیگری داشت و درخواست طرف سعودی را به ما ارائه کرد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: آیت‌الله رئیسی به رئیس جمهور چین گفتند با توجه به اینکه بارها طرف مقابل این مسأله را مطرح کرده و شما پیگیر هستید، موافقت می‌کنیم. بعد از سفر به چین، جلساتی داشتیم و این مأموریت به آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی داده شد تا مذاکرات را آغاز کنند و یک هفته بی‌سر و صدا و در حوزه‌های مختلف مشغول هستند و امروز به نتیجه رسیدند.

جمشیدی بیان کرد: تمرکز اصلی توافق روی مسائل دوجانبه است و موضوعات در فرآیندهای کافی بحث شده و موجب می‌شود تعامل و همکاری در منطقه و جهان اسلام تقویت شود. سیاست خارجی دولت مبتنی بر همسایگی است و آیت‌الله رئیسی از ابتدای دولت در مراسم تحلیف هم این سیاست را بیان و آن را عملا پیگیری کردند و حاصل عملکرد یکسال و نیم گذشته در حوزه‌های مختلف و همکاری با کشور‌های آسیا و اوراسیا خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: قبل از این در آسیای مرکزی اعتمادسازی سیاسی هم داشتیم، چراکه در دوره گذشته شاهد این بودیم که روابط با بسیاری از همسایگان با چالش روبرو شده بود.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: ایده اصلی دولت این است که امنیت منطقه به صورت درون‌زا تأمین شود و آقای رئیس‌جمهور بر آن تاکید دارند و کشورهای منطقه می‌توانند مسائل را مدیریت کنند؛ چین هم اینجا نقش میانجی را دارد و در سفر رئیس‌ جمهور چین به عربستان که قبل از سفر آیت‌الله رئیسی به پکن بود، آنجا این ایده مطرح شده بود.

جمشیدی خاطر نشان کرد: البته این خبر خوبی برای دشمنان ملت ایران نیست و بر اساس توهمات و محاسبات غلط تصور می‌کردند سیاست تقابل با ایران به نتیجه می‌رسد. علت این محاسبه این بود که داده‌ها و تحلیل‌های خود را از معاندین و منافقین دریافت می‌کردند و باعث می‌شد راه غلطی بروند.

وی تصریح کرد: ایران بارها گفته این مسیری نیست که موفق باشد. این اتفاق نشان می‌دهد آنها باید متوجه مسیر غلط خود شوند. جمهوری اسلامی ایران یک قدرت مقتدر منطقه‌ای و اهل تعامل است و آن کسانی که دنبال تعامل با ایران نباشند خودشان را از فواید همکاری محروم می‌کنند؛ به‌خصوص کشورهای اروپایی که متأسفانه متأثر از افکار تند برخی کشورها مسیر بیراهه را دنبال کردند و امیدواریم آنها هم مسیر درست را پیدا کنند.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true