true

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، مجید نژادحسین در گفتگویی با بیان اینکه ساماندهی و باز مهندسی خطوط اتوبوسرانی مشهد یکی از اولویتهای غیر قابل انکار و اصلی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهر است، اظهارکرد: با توجه به تصویب مطالعات حملونقل همگانی شهر مشهد در یکصد و نودمین جلسه شورای عالی ترافیک کشور در دی ماه سال گذشته، برنامهریزیهای هدفمندی در جهت اجرای این سند انجام شده است.
وی گفت: بر همین اساس اجرای مسیر ۴ بیآرتی، حدفاصل میدان فردوسی، بلوار توس، بلوار شاهنامه تا آرامگاه فردوسی به طول ۲۳ کیلومتر جزو اولویتهای عملیاتی و اجرائی برای سال ۱۴۰۳ است.
نژادحسین افزود: سیستم بیآرتی بر اساس تعاریف موجود، یک روش حملونقل سریع، انعطافپذیر و با عملکرد بالاست که همه اجزای آن از قبیل ایستگاهها، ناوگان، برنامهریزی و سیستمهای حملونقل هوشمند به صورت یکپارچه و همسان ترکیب و طراحی شده است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه این سامانه هم انعطافپذیری سیستم حملونقل اتوبوسی و هم سرعت و اطمینان مترو را داراست، تصریح کرد: به این ترتیب، با وجود ایجاد راههای مختلف برای تسریع حرکت اتوبوسهای این سامانه مانند تونل، زیرگذر، روگذر و مسیر ویژه یا چراغهای راهنمایی هوشمند این اتوبوسها با خطر تصادف بسیار کم روبرو هستند و همچنین به علت آنکه میتوانند از راههای عادی نیز استفاده کنند دارای انعطافپذیری بالایی هستند.
نژادحسین گفت: اجرای طرح بیآرتی در بلوار «توس»، گام بسیار مهمی در راستای تسهیل تردد در مسیر میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی محسوب میشود و با همکاری بخشهای مختلف معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری در کوتاهترین زمان ممکن احداث و به بهره برداری خواهد رسید تا شهروندان عزیز ساکن این مناطق به سهولت به سایر ناوگان حمل و نقل شهری دسترسی یایند.
وی افزود: علاوه بر اجرای خط چهار بیآرتی، با توجه به درخواستهای متعدد زائرین و مجاورین و ضرورت تسهیل امر زیارت، خط یک اتوبوسهای تندرو به طول ۸ کیلومتر که پیرامون هسته مرکزی شهر واقع شده و از خیابانهای شهید آیتالله رئیسی، بلوار ابوطالب، بلوار کلاهدوز، احمدآباد، بهار و فدائیان اسلام عبور میکند نیز به عنوان یکی از مسیرهای پرتردد شهری، در حال برنامهریزی مراحل اجرا است.
نژادحسین اظهارکرد: از مهمترین دلایل اجرای بیآرتی در بلوار توس، میتوان به کم شدن زمان انتظار مسافران در ایستگاهها، دریافت بلیت قبل از ورود به ایستگاه و حذف رابطه مستقیم بین راننده و مسافران، ایمنی و امنیت مسافران به دلیل طراحی خاص ایستگاهها، اطلاعرسانی دقیق به مسافران در ایستگاه و اتوبوس و سهولت استفاده معلولین جسمی- حرکتی اشاره داشت.
وی با بیان اینکه سیستم اتوبوس تندرو دارای زمان بندی مناسبی است که باعث استفاده بهتر از ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی می شود، گفت: از سوی دیگر، تخصیص هوشمندانه اتوبوسها به مسیرها نیز در این سیستم کاهش ازدحام مسافران در ایستگاهها و افزایش بهرهوری اتوبوسها را به دنبال دارد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: البته هزینه کمتر آمادهسازی خطوط بیآرتی نسبت به خطوط حملونقل ریلی، وجود یک مرکز کنترل واحد که باعث افزایش بهرهوری سیستم میشود و امکان بهرهبرداری از ساختارها و امکانات موجود از ویژگیهای دیگر اتوبوسهای تندرو است.
false
true
true
true