×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چرا شورای شهر مشهد میزان بدهی‌های مانده برای شورای بعدی را اعلام نمی‌کند؟

به گزارش «چشم شهر»، حمیدرضا ترقی روز گذشته در نشستی خبری به مناسبت روز شوراها اظهار داشت: ملت ما خود را برای یک آزمون دیگر در فرایند انقلاب اسلامی آماده می‌کند و امیدواریم با نشاط و شادابی و انگیزه و امید به آینده در جهت تحول و دگرگونی که با دست خود مردم شکل خواهد گرفت انتخابات پرشوری را پیش رو داشته باشیم.

 

نائب رئیس و سخنگوی شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب خراسان رضوی بیان کرد: در این انتخابات دو حکمرانی در ساختار سیاسی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد؛ یکی حکمرانی کشور و دیگری حکمرانی محلی با انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر و روستا.

 

ترقی افزود: انتخابات فرصت گرانبهایی برای بهره‌گیری از رای مردم در جهت انتخاب و استفاده از انسان‌های صالح و کارآمد و خدمتگزار است؛ باید ریل‌گذاری مناسبی برای این مهم صورت گیرد تا رفاه و آسایش و امنیت برای مردم محقق شود.

 

وی تصریح کرد: اصل شورا در اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به وسیله مشورت بسیاری از اشکالات برطرف می‌شود؛ در قانون اساسی نیز ۹ اصل به موضوع و نقش و جایگاه شوراها در اداره امور زندگی مردم پرداخته شده است.

 

نائب رئیس و سخنگوی شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب خراسان رضوی ادامه داد: شوراها می‌توانند در حل مشکلات مردم نقش موثری داشته باشند و روند زندگی را تسهیل و هزینه زندگی شهری را کاهش دهند و اگر کارایی نداشته باشد می‌تواند مشکل‌ساز باشد و هزینه زندگی شهری را افزایش دهد.

 

ترقی تاکید کرد: در چشم انداز ترسیم شده برای مشهد خدمات زیارت دارای اهمیت بالایی است و در افق پیش‌بینی شده برای این کلانشهر بیانگر این است که باید هویتی فعال و سرزنده و ایمن برای مشهد و زائران و مجاورانش ترسیم شود. گام‌های زیادی در طول این سال‌ها برای رسیدن به این چشم‌انداز برداشته شده که طبیعتا شورای ششم باید این گام‌ها را تکمیل و نواقص را برطرف کند.

 

وی ادامه داد: نشاط و شادابی و رفاه و سرزندگی برای مردم مشهد مهم است؛ این مهم در داخل و مرکز شهر و هم در حاشیه شهر باید به عنوان یک اولویت دنبال شود. باید مرکز و حاشیه شهر به صورت فراگیر در مشهد مورد توجه باشد. اگر به معنویت توجه می‌کنیم مفهومش این است که نعمتی را که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده قدردانش هستیم.

 

ترقی گفت: تلاش می‌کنیم زمینه شکل‌گیری یک شورای متعهدتر و خوشفکرتر و خلاق‌تر را در مشهدمقدس فراهم کنیم؛ سازوکاری که شورای ائتلاف برای خود طراحی کرده این است که هسته اولیه ما منبعث از دو شورای وحدت و ائتلاف در تهران است که رسمیت قانونی برای فعالیت دارند.

 

وی تصریح کرد: برای اینکه حرکت ما جامع و فراگیر باشد تلاش کرده‌ایم با چهار ضلعی که در شورای ائتلاف در نظر گرفته‌ایم تشکل‌های سیاسی استان و مشهد را دخیل در تصمیم‌گیری کنیم. معتمدان محلی و مساجد و حاشیه شهر مشهد نیز در این امر دخیل خواهند شد. چهارمین جلسه شورای مرکزی ائتلاف را فردا برگزار خواهیم کرد و از هفته گذشته بالغ بر ۱۸۰ نفر از نامزدهایی که ثبت‌نام در فرمانداری کرده‌اند در فرآیند شورای ائتلاف قرار گرفته‌ و در کمیته‌های تطبیق شاخص‌های پایه و اولیه مورد بررسی قرار گرفته و تا هفته آینده کسانی که نمرات لازم را در شاخص پایه کسب کرده باشند به مرحله بعد یعنی تطبیق تخصصی راه پیدا می‌کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر دولت و شورایی که روی کار می‌آید یکسری پروژه‌ها را آغاز می‌کند که اتمامش به دوره خودش نمی‌رسد بیان کرد: خیلی از پروژه‌هایی که در دولت قبلی کلنگ‌زنی شده بود بعد از چند سال در دولت فعلی افتتاح شده و به نام خودش تمام شده است.

 

ترقی افزود: فقط نباید جنبه مثبت را نگاه کرد؛ برای مثال چرا شورای شهر فعلی میزان بدهی‌ها برای شورای بعدی مشهد را اعلام نمی‌کند؟ خیلی ساده است پروژه‌ای غیر اولویت‌دار را آغاز کرد که میلیاردها تومان باید برایش هزینه کرد و حتی شورای بعد نیز شاید نتواند تمامش کند. این کلنگ‌زنی‌ها نباید به حساب عملکرد گذاشته شود.

 

وی خاطرنشان کرد: کارهای خوب شورای پنجم مشهد را ستایش می‌کنیم اما کارهای نکرده را نیز باید گفت و برآیند قضیه را مورد بررسی قرار دهیم.

 

سخنگوی شورای وحدت و ائتلاف خراسان رضوی اظهار داشت: در بررسی صلاحیت‌ها، میزان نظارت هیئت نظارت مجلس که منتخب مجلس است قابل مقایسه با شورای نگهبان نیست زیرا شورای نگهبان اطلاعات وسیع‌تری دارد و شورای نظارت مجلس تشکیلات مستمری برای این مسئله ندارد و سازوکار متفاوتی را دنبال می‌کند.

 

ترقی تصریح کرد: اینکه یک جریانی دغدغه و نگرانی داشته باشد که تعداد نامزدهایش کم است این گونه نیست؛ به اندازه کافی و چندین برابر نیاز افراد مورد نظرشان تائید صلاحیت شده‌اند و خصوصا اینکه سعی کرده‌اند افراد سفید را بدهند که پرونده‌ای ندارند و تعداد نفراتشان به اندازه کافی است.

 

وی گفت: در رابطه با تفکیک کار شهردار از شورای شهر به عنوان یک اصل کلی عرض می‌کنم که شورا نقش قانونگذاری برای مجری خود یعنی شهرداری دارد مانند مجلس که برای دولت قانونگذاری می‌کند. وظیفه شورا قانونگذاری محلی است. واقعا آنچه را که مجلس تصویب می‌کند با آنچه دولت اجرا می‌کند یکی است؟ در شورای شهر هم همین است؛ شورا تصویب می‌کند اما در عمل چیز دیگری از آب درمی‌آید؛ عملکرد شهردار را نباید به حساب شورا گذاشت و متقابل و عکس این مسئله نیز صادق است.

 

ترقی ادامه داد: اعتقاد ما این است که آن گروهی که می‌خواهد در عرصه شورای شهر مشهد کنش سیاسی داشته باشد بگوید می‌خواهیم کنش سیاسی کنیم؛ نگویند می‌خواهیم کار فرهنگی کنیم و بعد کنش سیاسی داشته باشند. اگر قرار است کار سیاسی کنند چرا مجوز فعالیت سیاسی نمی‌گیرند؟ با تابلوی غیرسیاسی، کار سیاسی کردن صداقت داشتن با مردم نیست. شورای ائتلاف اگر کار سیاسی می‌کند دارای مجوز است و پاسخگو نیز خواهد بود.

 

وی بیان کرد: از همه عزیزان دعوت کردیم و بعضا به صورت مکتوب نیز فراخوان داده‌ایم تا نظرات خود را اعلام کنند. برخی تحلیل‌های غلط از شورای ائتلاف ارائه می‌کنند؛ بنای ما بر این بوده که شعاع پوشش شورای ائتلاف را گسترش داده و وسیع کنیم. باید کارمان را اصلاح کنیم و ادعا نداریم کار ما کامل است زیرا تا رسیدن به شورای ائتلاف کامل و بدون نقص هنوز فاصله داریم. برخی دوستان همفکر ما بجای اینکه رقیب خودشان را جناح مقابل ما بدانند رقیب خود را شورای وحدت و ائتلاف انتخاب کرده‌اند.

 

ترقی تصریح کرد: شورای وحدت و ائتلاف خراسان رضوی به کار عمیق در حاشیه شهر مشهد اعتقاد دارد؛ مسئله حاشیه شهر مشهد باید جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی شورای شهر آینده قرار گیرد و تا جائی که امکان دارد زیرساخت‌های شورای شهر در واقع در حد استاندارد قابل قبول ایجاد و اصلاح شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اولا تلاش ما این است که نیروهایی که از حاشیه شهر برخاسته‌اند و دارای تخصص و اطلاعات و توانمندی هستند در شورا مورد استفاده قرار گیرند و داشتن نماینده در شورای شهر مشهد از حاشیه شهر در پیگیری جدی نسبت به مسائل اهمیت بالایی دارد. شاخص شناخت مشکلات حاشیه شهر مشهد و داشتن برنامه برای حاشیه شهر مشهد جزو ملاک‌هایی است که برای کاندیداهای خود در نظر گرفته‌ایم.

 

ترقی اظهار داشت: بحث ورود اتوبوسی به شورای شهر نیز مدنظر منتقدان است؛ ما هم اعتقاد داریم باید جلوی این گونه رفتارها گرفته شود؛ شهرداری خودش در همین مدت که بررسی کرده‌ایم نیروی متعهد و متخصص بسیار فراوان دارد و این گونه نیست که حتما نیازمند تزریق نیرو از بیرون باشد. علت اینکه بسیج کرده‌اند عده‌ای را که در همین چند ماه آخر نیروهای شرکتی را رسمی کنند چیست؟ چرا در این چند سال اینها را رسمی نکرده‌اید؟ چه حساب و کتابی است؟ متاسفانه دادن مسئولیت به اقوام و فامیل هم باب است اما خلاف اخلاق اسلامی است.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true