×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ویژگی پیک چهارم کرونا قدرت کشندگی کمتر است/ احتمال افزایش موارد فوتی در صورت همه گیر شدن ویروس هندی

به گزارش «چشم شهر» به نقل از تسنیم، بابک عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران،با اشاره به آغاز موج چهارم کرونا در کشور از نیمه فروردین ۱۴۰۰، گفت: افزایش شیب صعودی ویروس در جامعه نشان از انتقال سریع آن است.

 

وی با بیان اینکه پایتخت همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، افزود: هر چه تعداد مبتلایان سرپایی بیشتر باشد به همان میزان تعداد بستری شدگان و فوتی‌ها هم افزایش می‌یابد.

 

عشرتی به قدرت کشندگی ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: حدود ۵ درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی فوت می‌کنند.

 

وی، علت نوسان شمار مبتلایان را گزارش‌های متفاوت اعلام کرد و افزود: قدرت کشندگی این ویروس نسبت به پیک‌های سوم و دوم کمتر شده است که دلایل مختلفی دارد.

 

این متخصص اپیدمیولوژی، با بیان اینکه سرایت بیماری‌های همه گیر به مرور زمان کاهش می‌یابد، گفت: رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن یا هر درمان قطعی می‌تواند سیر قطع شیوع بیماری‌های همه گیر را کاهش دهد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: رعایت بیش از ۸۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی، قدرت شیوع کرونا را کاهش می‌دهد.

 

عشرتی گفت: جهش در ویروس‌ها و تغییر در ماهیت آن ممکن است به نفع جامعه و منجر به از بین رفتن آن شود، اما تغییر خاص در تولید واکسن این ویروس‌ها ضرورتی ندارد.

 

اوج مرگ‌های کرونایی در پیک چهارم را تجربه می‌کنیم

در همین حال، نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در  تهران از شمار مبتلایان به کرونا و وضعیت پایتخت گفت و افزود:۱۰ فروردین آغاز پیک چهارم است و هنوز پس از یک ماه ادامه دارد.

 

وی از آمادگی ۶۰درصد از تخت‌های بیمارستانی گفت و اضافه کرد: در پیک چهارم شاخص کشندگی پایین‌تر است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران این روزها را اوج مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در پیک چهارم اعلام کرد و افزود: انتظار داریم با کاهش آمار بیماران سرپایی از تعداد بیماران بستری و فوتی کاسته شود.

 

این در حالی است که کارشناسان معتقدند درصورتی که پای ویروس هندی به کشورمان باز شود با درنظر گرفتن میزان کشندگی و سرایت‌پذیری یا حتی تاثیر پایین داروهای فعلی به ویروس جهش یافته سرزمین هفتاد و دوملت تجربه‌ یک بحران جدی از همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور دور از انتظار نیست که می‌تواند با ارقام قابل توجه موارد فوتی همراه باشد.

 

از همین روی، وزیر بهداشت هفته ای که گذشت  در جلسه‌ای گفت: کاهشی شدن برخی آمارها در روزهای آینده نشانه بهبودی اوضاع نیست و براساس رفتار ویروس کووید ۱۹ دو هفته آینده احتمال افزایشی شدن تعداد موارد فوتی دور از انتظار نیست به این دلیل که رسیدن احتمالی بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه دوره‌ای دوهفته‌ای دارد و براساس نرخ مرگ و میر این گروه از بیماران شاهد افزایش آمار متوفیان در دوره‌های دوهفته‌ای هستیم.

به این ترتیب اظهارات وزیر بهداشت حکایت از حرکت سینوسی همه‌گیری در کشور داشته و اگر ویروس جهش یافته هندی سوار بر یکی از این موج‌ها بشود مدیریت و کنترل آن بدون تردید کاری دشوار و البته پر هزینه است.

 

توصیه های وزارت بهداشت به شب زنده داران شب قدر

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مراسم شب‌های قدر در دوران شیوع کرونا، توصیه هایی را در قالب پیام های بهداشتی اعلام کرد.

 

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، توصیه کرده است: با توجه به شرایط نامناسب همه گیری کروناویروس، امسال در شب های قدر تا حد امکان مراسم احیا برگزار نشود و از طریق فضای مجازی و رادیو و تلویزیون مراسم احیا را در منزل خود برپا کنید و در صورت حضور در مراسم احیا، شیوه نامه های بهداشتی را به طور کامل رعایت و در مراسم هایی با تجمع زیاد افراد و در فضای بسته شرکت نکنید.

در ادامه این پیام با یادآوری اینکه در مراسمی که در فضای باز، با جمعیت محدود و به مدت کوتاه برگزار می شود، حاضر شوید، تاکید شده است: در زمان حضور در مراسم احیا، به هیج وجه ماسک را برندارید و فاصله خود با دیگران را حفظ کنید و تا حدامکان از خوردن و آشامیدن در حین حضور در مراسم احیا بپرهیزید.

براساس این توصیه ها از توزیع نذری و خیرات در داخل مراسم خودداری و نذورات را به صورت بیرون بر در اختیار شرکت کنندگان مراسم قرار دهید؛ نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی داغ نباید در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی یا ظروف یکبار مصرف نازک و رنگ روشن باشد.

روند صعودی مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی در همدان ادامه دارد

میزان مرگ و‌میر بیماران کرونایی در استان همدان بسیار بالاست به طوریکه در طول هفته گذشته روزانه بین ۱۸ تا ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا فوت شدند.

 

آمار روزانه بیماران در بخش بستری نیز تاکنون روند کاهشی نداشته و همچنان تعداد زیادی از بیماران در گروه سنی جوان بخاطر تنگی نفس و علائم شدید کرونا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند‌.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true