×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مشهدالرضا(ع)؛ شهری بر مبنای اخلاق و توسل

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، حجت‌الاسلام حسن منصوریان در مراسم اختتامیه رویداد «شهربانو»، از سلسله رویدادهای هم‌آفرینی فیلمنامه مبتنی بر هویت «روایت شهر»، اظهارکرد: مشهد در بین کلانشهرها، شهر جوانی محسوب می‌شود و نسبت به شهرهای اطراف و با توجه به سابقه قدیمی شهرهای نیشابور، سبزوار و کاشمر، قدمت کمتری دارد.

وی گفت: با این وجود، امروز از مشهد مقدس به عنوان دومین کلانشهر ایران اسلامی یاد می‌شود چراکه این شهر، فلسفه وجودی دارد و دارای منطق پیدایش است.

حجت‎الاسلام منصوریان افزود: منطق پیدایش شهرها، مختلف است زیرا برخی از شهرها به خاطر صنعتی بودن ‌گسترش یافتند و برخی به خاطر موقعیت کشاورزی و آب و هوا ایجاد شدند و برخی به دلایل استراتژیک نظامی تشکیل شده‌اند؛ تنها شهری که براساس یک منطق اخلاقی و الهی ایجاد و گسترش یافته، شهر مشهد بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: نقطه پیدایش مشهد مقدس، وجود مبارک و قدسی امام‌رضا(ع) بوده؛ در همین راستا همه به آن پناه آورده‌اند، مجاور شده‌اند و این افزایش جمعیت، مجاورت را گسترش و سپس به سرعت شهر ایجاد شد.

حجت‌الاسلام منصوریان با بیان اینکه منطق پیدایش شهر امام‌رضا(ع)، اخلاق و استفاده از منبع فیض بوده، گفت: علت و فلسفه پیدایش باید در بقاء، حاکم باشد و اگر علت بقاء فراموش شد و خرده روایت‌های دیگری به این شهر افزوده شود، دچار دو قطبی خواهیم شد؛ یک قطب، مشهد قدیم با سبک زندگی خاص معنوی و قسمتی از شهر با سبک زندگی از خرده روایت‌هایی که به خورد این شهر داده‌اند، تبدیل می‌شود.

وی افزود: سبک زندگی برخاسته از خُرده روایت‌های این شهر، رفتارهای متناقض و دوگانگی در شهر ایجاد می‌کند؛ ما برای وحدت رویه سبک زندگی، رفتار، هویت اصلی و فلسفه وجودی و برای تشریح بقاء شهر مجبوریم آن حالِ ابتدایی را به نسل‌های امروز تسری دهیم.

حجت‌الاسلام منصوریان اظهارکرد: آن هم با تمام افتخاراتی که مردم در آن زمان و تمام مجموعه‌ها و افراد آفریدند ما باید روایت ها را به آثار فاخر هنری تبدیل کنیم و به نسل امروز منتقل کنیم وگرنه دچار مشهد قدیم و جدید خواهیم شد.

وی ضمن تشکر و قدردانی از مجموعه شهرآرا و همکارانی که روایت شهر را با رویدادهای مختلف برگزار کردند، تاکید کرد: در مشهد، قیام یکشنبه خونین داریم کسی آن را نشنیده، ١٠ دی سال ۱۳۵۷ اتفاق بزرگی در این شهر رقم خورد و بسیاری از همشهریان شهید شدند؛ این اتفاق هیچگاه روایت نشد و به نامگذاری یک میدان بسنده شد که آن هم به موارد دیگری شُهره است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: داستان زنان نوغان را چه کسانی می‌دانند و در مورد قیام گوهرشاد چقدر صحبت شده است؟ هزاران روایت از این جنس داریم که تاکنون حق مطلب نسبت به آنها ادا نشده است.

حجت‌الاسلام منصوریان با بیان اینکه مشهدالرضا(ع)، شهری بر مبنای اخلاق و توسط است، افزود: بخاطر برخی کم‌کاری‌ها در روایتگری داستان‌هایی از این دست، امروز مشهد تمایزی با تهران و اصفهان ندارد؛ باید از این روایت‌ها صیانت کنیم و از هویت مشهدالرضا(ع) به عنوان یک ناموس دفاع کنیم.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true