×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مهم‌ترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خرید محصولات آن‌هاست

به گزارش «چشم شهر»، مجید دبیریان، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌ها شورای اسلامی شهر مشهد ناطق پیش از دستور سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی مشهد بود؛ متن نطق به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حسبنا الله ونعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر

باسلام

هدیه به روح مطهر شهدا بویژه شهیدان حادثه تروریستی اخیر حرم مطهر امام رضا(ع) صلواتی عنایت فرمایید.

حلول پانزدهمین قرن هجری شمسی و سال نو را حضور مردم شریف و همشهریان عزیز و همکاران بزرگوارم تبریک عرض میکنم. و در اولین بهار قرن جدید ، انقلاب همه ی قلبها و وتحول حال همگان را با تحقق ظهور  حضرت ربیع الانام که  ” انهم یرونه بعیدا ونراه قریبا ”  به بهترین احوال برای عالم و ابنای بشر خصوصا شیعیان امیرالمومنین(ع) مسالت دارم.

سال ۱۴۰۱که درروزهای آغازین آن قرار داریم ، علی رغم شرایط پیچیده ی بین المللی ورسوب مشکلات سالهای طولانی تحریم اقتصادی با امید به فضل الهی ، سال فرصت های کم نظیر برای مردم کشورمان خواهد بود .

ضروری میدانم ضمن سپاس و عرض خداقوت به همکاران ارجمندم که درطول قریب به هشت ماه گذشته ، با تلاش مجدانه ورویکرد کارشناسانه به شناخت مشکلات ودستیابی به راه حل های قابل قبول وقابل تحقق درحوزه ماموریت های شهرداری و دیگر مسیولیت های مترتب دست یازیدند و خوش درخشیدند. خداقوت و دست مریزاد عرض نمایم.

در روزهای اخیر ودر آنات آسمانی ماه مبارک رمضان دست شیطانی دشمنان اعتقاد و امنیت و آبادانی و وحدت کشور از آستین عنصر کژ راه وبی ارزشی بیرون آمد وشهیدان محمداصلانی و محمدصادق دارایی را با زبان روزه ولب تشنه ودرکنار مضجع حضرت ثامن الحجج (ع) به عروج کشانید، خوشا چنین شهادتی و خوشا به معبود پیوستنی آنچنان که نصیب ایشان شد.

آنچه مسلم است این حرکت تروریستی یک اتفاق کور وبدون عقبه نبوده بلکه حتما برنامه ریزان وراهبرانی دارد که قطعا میبایست مورد مداقه مسئولین قرارگیرد. ودرجای خود نشانه موفقیت وروبه جلو بودن فعالیت های فرهنگی و خدمت رسانی های خالصانه ای که در حاشیه شهر مشهد مقدس انجام میگیرد دارد. باتوجه به شعار و رویکرد شورای ششم در توجه به نقاط محروم ، خصوصا حاشیه شهر،  بدیهی است که مجدانه اهداف مزبوررا پیش برده و به توجه بیش از پیش در خدمت رسانی به مناطق محروم ادامه خواهیم داد.

به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد مقدس نامگذاری امسال به “تولید ، دانش بنیان ، اشتغال آفرین ” توسط ولی امرمان امام خامنه ای را فرصتی بسیار ارزشمند دانسته و آن را مغتنم میشمارم وبسی سبب خرسندی و افتخار گردید که آنچه از روز اول قبول مسیولیت عضویت در شورای اسلامی ششم ، وجهه همت ورویکرد بارز و اولویت پیگیریها و برنامه ریزی ها در کمیسیون اقتصادی بوده است. در بیان مبارک حضرت آقا به عنوان شعار سال مطرح شد.و مسیولیت مارا در پیگیری این ماموریت مهم صدچندان نموده است.

چنانکه می دانیم نامگذاری سالها فقط برای همان سال نیست بلکه اسم رمز و نقشه راه شروع یک حرکت و عزم عمومی برای کلیه دستگاهها و توجه دادن به افکار عمومی برای اولویت های کشور است .که ما به عنوان شورای اسلامی شهر دومین کلان شهر کشور از جمله مخاطبان مهم کلام و نقشه راه مطروحه درشعار سال برای سال جاری وبعداز آن هستیم.

بدیهی است تحقق این شعار نیاز به حساسیت برنامه محورانه و کاربردی ی همه ی دستگاهها دارد .

بیان مبارک مقام معظم رهبری در هفتم اردی بهشت ۱۳۸۹ آنجا که میفرمایند :

“باید تولید درکشور بخصوص تولید دانش بنیان متکی بر دانش و مهارتهای علمی و تجربی پیش برود”.

ویا آنجا که دربیانیه گام دوم انقلاب به مولدشدن ودانش بنیان شدن اقتصاد کشور به عنوان یکی از راه حلهای مهم حل مشکلات اقتصادی تاکیددارند و نیز با توجه به شعارسال مسیولیت همه ی مارا به عنوان مدعیان رویکرد انقلابی وولایی صد چندان نموده است .

شاخصه اصلی برای مقاوم ساختن کشور در مقابل تلاطمات داخلی و خارجی، به‌ویژه تحریم‌های ظالمانه، تقویت اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری زاییده از درون، یا به عبارت دیگر، همان اقتصاد دانش‌بنیان است که در آن، دانش و فناوری، حرف اول را می‌زند و ارزش افزوده اصلی در محصولات تولیدی، نه به واسطه خطوط تولید و ماشین‌آلات، بلکه به واسطه فناوری و دانش نخبگانیِ ایجاد شده در آن صنعت است.

به فضل الهی در سال‌های اخیر و با حمایت‌های رهبر فرزانه انقلاب، اقدامات بسیار خوبی برای توسعه اکوسیستم نوآوری و دانش‌بنیان در کشور انجام شده و روز به روز، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان،

شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری افزوده می‌شود، لکن کماکان یکی از چالش‌های اصلی در این اکوسیستم، تجاری‌‌سازی محصولات دانش‌بنیان از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

در حال حاضر بسیاری از نخبگان، فناوران و کسب و کارهای دانش‌بنیان نوپا، به‌واسطه نداشتن حمایت سرمایه‌گذاران خطرپذیر معتبر و قابل اعتماد، از تجاری‌سازی محصولات خود بازمانده‌اند و بعضا دچار سرخوردگی شده، یا اقدام به مهاجرت می‌کنند.

مدیریت شهری بر اساس سیاست‌های کلان ابلاغی و برنامه راهبردی تدوین شده، مبنی بر توجه جدی به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی  و حمایت از مجموعه‌های علمی و دانش پایه،  با تکیه بر وجه عالم آل اللهی امام رضا (ع) و در لبیک به دغدغه سالیان اخیر مقام معظم رهبری، اقدام به راه اندازی  مجموعه هایی در حوزه حمایت از اکوسیستم نوآوری کرده است.

با توجه به نامگذاری هوشمندانه سال ۱۴۰۱ به عنوان مطلع قرن جدید، توسط مقام معظم رهبری به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» شورای اسلامی شهر مشهد مقدس حمایت کامل و همه جانبه خود را از این شعار اعلام داشته و قطعا با انگیزه‌ای مضاعف، فعالیت‌های خود در حوزه تولید دانش‌بنیان، به‌ویژه در بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر را بیش از پیش توسعه خواهد بخشید.

مسلما برکات مادی و معنوی حاصل از حضور پررنگ شورای شهر و شهرداری مشهد در این عرصه، نصیب تمامی دست اندرکاران خدوم این ابرسازمان پویا شده و موجبات شادی قلب مقدس حضرت رضا (ع) را نیز فراهم خواهد آورد.

در سیاستگذاری‌های حمایتی، بدون تردید توسعه بازار صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآمدتر از حمایت‌های مستقیم است. همانطور که رییس‌جمهور محترم نیز در دیدار با فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کردند، مهم‌ترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید محصولات آنهاست.

نکاتی را که به زعم اینجانب برای کمک باین امر لازم است که توسط متولیان امر بویژه مدیریت محترم شهری مشهد مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد ، یادآور میشوم:

۱ / برنامه ریزی و کمک به پرورش استعدادها و نخبگان جوان علمی درزمینه تکنولوژی های نوین .

۲ /  آسان سازی و کم کردن تشریفات و مراحل اداری اخذ مجوز ها و حمایت های قانونی .

۳ / توجه به کرامت نیروهای انسانی فعال در حوزه های دانش بنیان .

۴ / الزام به حمایت مستقیم مادی و معنوی سازمان ها و دستگاههای اجرایی به تعامل و ارتباط کاری با شرکت های دانش بنیان

۵ / پرهیز ار شعار زدگی و تدوین برنامه عملیاتی برای خارج شدن از حمایت های شعاری صرف

۶ /  حمایت های مالی از طریق تسهیلات ارزان قیمت و با دوره ی باز پرداخت دارای تعلیق .

۷ / کمک به فراهم نمودن بازار فروش محصولات شرکتهای دانش بنیان.

۸ / فراهم نمودن زمینه های فراملی شدن شرکتهای موفق در این حوزه

نهایتا از شهردار  محترم درخواست دارم نسبت به صدور دستور لازم جهت تدوین هرچه سریعتر برنامه جامع مدیریت شهری جهت تحقق اهداف شعار سال اقدام لازم را صورت دهند.

 

 

 

 

 

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true