×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
«مسجدنشان»، روایتی متفاوت از مساجد محلات

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» متن زیر حاصل گفت‌وگو با حمیدرضا معشوقی، نویسنده و کارگردان مستند مسجد نشان و مدیر رسانه و فضای مجازی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان است:

هدف از ساخت مجموعه مستند مسجدنشان چه بوده است؟

سال های متمادی بسیاری است که نخبگان جامعه از اهمیت و اثرگذاری مساجد در اجتماع مردم سخن می‌گویند که سخن بیهوده و گزافی هم نیست. با اندک نگاهی به تاریخ جهان اسلام می‌توان به نقش پر رنگ مساجد در دوره‌های مختلف پی برد.

اگر در منظومه فکری امامین انقلاب نسبت به مسجد و ظرفیت های آن سیر کنیم به وضوح متوجه جایگاه والای مساجد در نگاه کلان این دو مجتهد و دین شناس بزرگ عصر حاضر می‌شویم که بارها سخن از رسیدن به نقطه مطلوب یعنی مسجد تراز انقلاب اسلامی به میان کشیده اند، اما آن حلقه مفقودی که در این میان وجود داشت نمایان نبودن عینی مسجد تراز انقلاب اسلامی است که این مسجد چه ظاهر و چه باطنی دارد که بخواهیم به سمت آن حرکت نماییم.

تمام هدف ما از ساخت مجموعه مستند مسجدنشان همین یک جمله است: نشان دادن ظاهر و باطن حقیقی مسجد تراز انقلاب اسلامی.

مسجدنشان در چه قالبی از چه تاریخی و در کجا پخش می‌شود؟

تصمیم مجموع افرادِ دست اندرکار مسجدنشان که شامل واحد پژوهش و تحقیق، واحد پشتیبانی و واحد رسانه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان می شود از اواخر سال ۱۴۰۰ بر این شد که به صورت مستند های مشاهده ای، حقیقت امر و فعالیت های روزمره مسجد تراز انقلاب اسلامی را به قاب تصویر بکشیم، به گونه ای که ببیننده خودش را شخص سومی در نظر بگیرد که درحال مشاهده فعالیت های یک مسجد، از بیرون است.

در طول ضبط مسجدنشان تمام تلاشمان این است که هر آنچه در عالم واقع رقم می‌خورد را برداشت نماییم، البته در بعضی پلان‌ها به اجبار به بازسازی فعالیت و تصویرسازی می‌پردازیم.

پس در درجه اول قالب مسجد نشان در هردو فصل آن (بیست و چهار قسمت) به صورت مستند بوده و در درجه بعدی باید متذکر شوم که در ایام هفته جهانی مسجد هم برنامه گفت‌وگو محور مسجدنشان را در سه قسمت ضبط و تولید کردیم که با صاحب نظران و فعالین مسجدی به گفت‌وگو پرداختیم.

فصل اول مسجد نشان به صورت کامل از شبکه استانی خراسان رضوی و گزیده آن از شبکه سراسری سیما (افق) پخش شد و فصل دوم مسجدنشان از تاریخ ۲۶اردیبهشت۱۴۰۲ از شبکه سراسری سیما (افق) سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ پخش می‌شود که از تمامی اهالی فرهنگ و هنر و بچه‌های مسجدی دعوت می‌کنم به تماشای این مستند بنشینند.

مسجد تراز انقلاب اسلامی از نظر شما چه مسجدی است؟

بنده به عنوان یک طلبه در انتخاب سوژه های مسجدی، کوچه به کوچه محله به محله و شهربه شهر مشتاق یافتن چنین مسجدهایی هستم اما مسجد تراز انقلاب اسلامی همان است که ولی امر جهان مسلمین برای‌مان تبیین نموده‌اند:

مسجدی که برخوردار از محیطی زنده، پرنشاط و لبریز از امید ، مامن ومایه خیر و برکت در محله ، پایگاه فعالیت های اجتماعی در محله که خیلی مهم است ،هسته مقاومت فرهنگی امنیتی و نظامی ، کانون موعظه و پرورش اخلاق اسلامی و برخوردار از آرایه های معنوی ظاهری و باطنی باشد. ما در مجموعه مستند مسجد نشان به نشان دادن مساجدی می پردازیم که از این شاخصه ها برخوردار باشند و صادقانه باید اعتراف کنیم که در طول تاریخ انقلاب اسلامی نتوانستیم به درستی تصویر درستی را از این مساجد شاخص و طراز به جامعه نشان بدهیم.

پشتیبانی تولید مسجد نشان با چه کسی بوده است؟

مرکز رسیدگی به امورمساجد استان های خراسان در نوع نگاه به رسانه، نگاه خودش را از یک فضای گزارشی و خبری یکنواختِ اداری به سمت فرهنگ سازی و الگوسازی تغییر داده و با همین مبنای فرهنگ سازی و الگو سازی تهیه کنندگی کامل مجموعه مستند مسجدنشان را بر عهده داشته است.

وضعیت مساجد فعلی را چگونه ترسیم می‌کنید؟

اگر تعارفات را کنار بگذاریم، در حال حاضر در نقطه ایدئال مسجدی قرار نداریم و مساجدمان با مسجد مد نظر رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و مسجد امیرالمومنین علی علیه السلام و مسجدی که امامین انقلاب برایمان تعریف نموه‌اند فاصله دارد، اما مسجد پویا، مسجد با نشاط پر از جوان و نوجوان، مسجد اثرگذار در محله و شهر و در یک کلام مسجد تراز انقلاب اسلامی هم کم نداریم که متأسفانه در رسانه‌هایمان به آنها نپرداخته‌ایم.

باید نقاط امید بخش و مساجد فعال را به عنوان الگو به مردم و مسجدی ها معرفی نماییم و هرجا به دنبال نقاط روشن حرکت کردیم و موفقیت هایمان را سر دست گرفتیم آن موفقیت و روشنی ها دوچندان شده و هرجا عینک ناامیدی و سیاهی به چشم زدیم و فقط به بیان کم کاری ها پرداخیتم وضعیت هر روز بدتر از روز قبل شد! درخواست ما این است که به مساجد محله خود بروید و از نزدیک در روند کارها در میانه میدان قرار بگیرید و به راحتی شانه از فعالیت خالی نکنید مطمن باشید شرایط خیلی تغییر خواهد کرد و در انتها از تمامی عزیزان خواستارم تماشا و تبلیغ مجموعه مستند مسجدنشان را از دست ندهند؛ ما این مسیر را تازه شروع کرده ایم و در قالب های مختلف هم ان شاالله بنا به فعالیت داریم.

 

خبرنگار: سپهر اخباری

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true