×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۱ آذر - ۱۴۰۲  
true
true
حرکت بی‏‌نظیر آقای ضرغامی

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» به نقل از هم میهن نوشت: بازدید وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از سرویس‌های بهداشتی مسجدی در تاجیکستان و تمجید ایشان از پاکیزگی و در دسترس‌بودن آنها، مایه شوخی در فضای‌مجازی شده است. اتفاقاً شجاعت آقای وزیر در سرکشی به توالت‌های مسجد و صحبت‌کردن درباره آن‌ها را باید ستود. با کمی جست‌وجو می‌توانید نمونه‌های دیگری از بازدید ایشان را از دستشویی‌ها پیدا کنید و ببینید. در یک سایت تاریخی، وزیر با تاسف سر تکان می‌دهد و از اینکه وضعیتی چنین اسفبار می‌بیند؛ شرم‌باد و خجالت دارد می‌گوید.

در فرهنگ ما سخن‌گفتن از توالت چنان قبیح و نارواست که خود من هم برای نامیدن این محل در این یادداشت، دچار مشکل شده‌ام. ما واژه روشنی در فارسی برای نامیدن این محل نداریم. در روزگار ما عاقبت این بخش ضروری و حیاتی ساختمان و تاسیسات بشری را با ترکیب غریب «سرویس بهداشتی» شناسانده‌اند.

در همین موضوع خانم حانیه‌سادات میرمحمّد، کتاب «توالت در ایران» را با رویکردی جامعه‌شناسانه و تاریخی نوشته‌اند و فصلی را هم به موضوع نامیدن آن در ایران اختصاص داده‌اند. در این کتاب خواندنی، به شرمندگی عمیق ما از صحبت‌کردن درباره پدیده‌ای که در گذشته «مستراح» و «خلاء» نامیده می‌شد و امروز خواندنش به این واژگان، بی‌ادبی و گستاخی محسوب می‌شود، پرداخته شده است.

برگردیم به بازدید وزیر محترم از دستشویی‌ها و توالت‌ها. عرض کردم که شجاعت حضرت‌شان از بیان نکاتی در این موضوع، بازدید شخصی‌شان از توالت‌ها و مقایسه نمونه تاجیکی و پاکیزگی آن با وضعیت اسفبار نمونه‌های ایرانی‌اش، حقیقتاً جای تقدیر دارد. این از دفعات معدودی است که وزیر محترم به‌درستی به حوزه کاری وزارتخانه‌ای که مسئول و متصدی گردشگری در ایران است، توجه نشان می‌دهد.

اگر سری به اتاق‌های مجازی گردشگری بزنید، جا‌هایی که گردشگران تجربه‌های خود را از سفر به کشور‌های مختلف به اشتراک می‌گذارند، مشاهده خواهید فرمود که یکی از بزرگترین معضلات گردشگران، همین مشکل فقدان توالت پاکیزه و مناسب در ایران است. این مشکل را بعضی حتی مهم‌تر از عدم امکان به کاربردن کارت‌های اعتباری دیده‌اند و هشدار داده‌اند که به‌رغم همه خوشی‌های سفر به ایران، تنها همین یک معضل می‌تواند تمام آن تجربه‌های بی‌نظیر را نابود کند.

گردشگران هیچ، خود ما مردم نیاز به توالت پاکیزه و مرتب و با شکل و شمایلی متناسب نداریم؟ حقیقتاً وضعیت سرویس‌های عمومی، شایسته جایگاه انسانی است؟ وضعیت نگهداری و ترمیم‌های اماکن و بافت‌های تاریخی را که می‌دانیم در چه شرایط وحشتناکی است، اما اگر این وزارتخانه به وظایف خود در این حوزه عمل کند، کاری شایسته و مهم برای مردم انجام داده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true