×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
خراسان جنوبی بیشترین مصرف کننده نمک در کشور/ هشدار به افرادی که فشار خون بالا دارند

به گزارش «چشم شهر»، محمد دهقانی فیروزآبادی عصر یکشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان خراسان جنوبی افزود: حذف نمک موجود در نان و نمک سر سفره مردم سبب می شود که ۳۰ درصد نمک کمتری به بدن انسان برسد.
وی با تاکید بر اینکه مصرف زیاد نمک در استان جای تامل و نگرانی دارد گفت: حدود ۳۰ درصد فشار خون بالا به علت زیاد بودن مصرف نمک روزانه مردم است که باید با آگاهی بخشی مصرف نمک در استان کاهش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» از ۲۸ اردیبهشت جاری در استان آغاز شد و این طرح با شعار بدانیم و اقدام کنیم تا ۱۵ تیر همزمان با سراسر کشور اجرا می شود.
وی با اشاره به روند فزاینده مرگ منتسب به فشار خون بالا در ایران، اضافه کرد: ۹۷ هزار نفر سال ۲۰۱۷ در اثر بیمارهای مرتبط به فشار خون بالا در کشور جان خود را از دست داده اند.
دهقانی گفت: بیماری فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران است و علت فشار خون را می توان با مداخله کاهش داد.
وی اظهار داشت: براساس پیمایش ملی در سال ۲۰۱۶ افراد مبتلا به فشار خون در کشور حدود ۱۶میلیون نفر تخمین زده شدند که از این تعداد ۶۰ درصد از بیماری خود اطلاع دارند و مابقی اطلاع نداشتند، از ۶۰ درصد افرادی که از بیماری خود اطلاع داشتند هم تنها ۵۰ درصد برای درمان خود اقدام کردند که فشار خون ۱۹ درصد کنترل شده است.
وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی بیماری فشار خون نسبت به سایر استان های کشور شیوع کمتری دارد گفت: اما در زمینه پیگیری درمان این بیماری جزو استان های قرمز کشور هستیم و مردم نسبت به مردم سایر استان های کشور کمتر برای دریافت دارو و درمان اقدام می کنند.
دهقانی شیوع فشار خون بالا در جمعیت بالای ۳۰ سال استان را براساس گزارش سامانه سیب در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰٫۷ درصد اعلام کرد که این رقم در کشور ۲۱٫۶ درصد است.
وی افزایش شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در کشور و افزایش آگاهی جامعه به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشار خون بالا را از اهداف کلی بسیج ملی کنترل فشار خون ذکر کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اندازه گیری فشار خون افراد ۳۰سال و بالاتر به تعداد تقریبی ۲۰ میلیون نفر انجام می شود که از این تعداد اندازه گیری فشار خون بیش از ۱۹۰ هزار نفر در خراسان جنوبی انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین به طور تقریبی ۲ میلیون نفر مبتلا به فشار خون بالا در کشور شناسایی خواهند شد که از این تعداد ۹۵ هزار نفر در استان شناسایی می شوند و بیش از ۴۷ هزار نفر تحت درمان قرار خواهند گرفت.
دهقانی گفت: همه افراد ۳۰ سال و بالاتر و بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه های سنی در بسیج ملی کنترل فشار خون غربالگری می شوند.
وی عنوان کرد: مراجعه حضوری به واحدهای شبکه بهداشت و درمان استان، مراجعه حضوری به سایر واحدهای ارائه کننده خدمات بهداشتی درمانی یا پایگاه های موقت غربالگری فشار خون بالا و غربالگری غیرحضوری به روش خوداظهاری و ثبت در وب سایت به آدرس salamat.gov.ir از جمله روش های شرکت در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون است.
وی گفت: ۳۸۱ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال در استان خراسان جنوبی داریم که غربالگری بیش از ۱۹۰ هزار نفر در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون انجام می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: تاکنون بیش از ۸۰ درصد جمعیت استان پرونده سلامت تشکیل داده اند و ۲۰ درصد جمعیت باقی مانده تاکنون هرگز به مراکز درمانی و خانه های بهداشت ما برای تشکیل پرونده مراجعه نکرده اند.
وی اظهار داشت: رسانه ها نقش موثری در اجرای موفق این طرح دارند که باید از این ظرفیت برای آموزش و فرهنگ سازی استفاده شود./ایرنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true