×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بدهی شهرداری برایمان مهم نیست، برای خدمت آمده‌ایم/ در کارهای ستادی از بانوان استفاده می‌کنیم

به گزارش «چشم شهر»، حسن موحدیان در اولین نشست خبری منتخبین دوره ششم شورای اسلامی مشهد الرضا علیه السلام در مورد مرام و نوع نگاه ما به مسائل و نقشه حرکت ما در شورا ششم اظهار کرد: ما امانت دار رای مردم هستم، این رای به معنای تغییر و تحول در نظام مدیریت شهری است، شاخص‌های ما در حرکت به سمت جلو استفاده از افراد جهادی، پاکدست و مردمی است.

 

وی افزود: کاری می‌کنیم که در پایان چهار سال مردم ما را به عنوان شورای شهر بشناسند نه شورای شهرداری، به همین منظور در تلاشیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

 

موحدیان با اعلام اینکه شورا ششم محل تعامل و همراهی با سایر سازمان‌هاست، نه محل تقابل برای هدر رفت بیت المال، گفت: خود را موظف به هماهنگی با دولت می‌دانیم تا بتوانیم از ظرفیت دولت به نحو مطلوب استفاده کنیم.

 

انتخاب موحدیان به عنوان رئیس سنی و حسامی به عنوان دبیر

سخنگوی دوره ششم شورای اسلامی مشهد الرضا علیه السلام در مورد نقشه راه اذعان کرد: در نقشه راه تا ۱۴ مرداد بنده به عنوان رئیس سنی و سخنگو انتخاب شدم، همچنین دبیری جلسه به عهده حسین حسامی نهاده شده است؛ تشکیل دبیرخانه برای متمرکز سازی جلسات و هماهنگی‌ها صورت پذیرفته است.

 

سخنگوی دوره ششم شورای اسلامی مشهد الرضا علیه السلام گفت: درصدد تشکیل کارگروه‌هایی هستیم که متناسب با کمیسیون‌های شورای شهر فعالیت دارند؛ باید از ظرفیت افرادی که در مسیر انتخابات آمدند ولی برگزیده نشدند در کارگروه‌های تخصصی استفاده کنیم.

 

وی در مورد انتخاب شهردار مشهد بیان کرد: کار گروه تدوین شاخص‌های شهردار مشهد شروع به کار کرده است، ما باید به عنوان خادم در شهر مشهد درک درستی از فرهنگ رضوی داشته باشیم؛ به زودی شاخص‌ها به اتمام می‌رسد و فرایند انتخاب شهردار آغاز می‌شود.

 

سخنگوی دوره ششم شورای اسلامی مشهد الرضا علیه السلام بیان کرد: کار گروه دیگری با هدف تعیین شعار شورای ششم در حال تشکیل است که همزمان با آغاز به کار شورای ششم از آن رونمایی می‌شود.

 

موحدیان تاکید کرد: در آینده درصدد تشکیل تیم رسانه‌ای برای برقراری ارتباط با اهالی رسانه که تابلوی تمام‌ نمای مشکلات شهر‌اند هستیم، تا بدین واسطه در توسعه و پیشرفت شهر تبادل نظرات را داشته باشیم.

 

حسین حسامی، عضو شورای اسلامی مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: رسانه را عضو ۱۶ شورای اسلامی شهر مشهد به شمار می‌آوریم، ما در مجموعه متخبین شورای ششم یک سری فرضیات را قائل هستیم و بر این اساس وارد کار می‌شویم.

 

وی افزود: مشهد الرضا علیه السلام به عنوان کانون نور و محور شکل گیری مشهد بوده و اعتقاد داریم این شهر ام القرا جهان اسلام و پایتخت معنوی ایران است.

 

دبیر هماهنگی متخبین مردم در ششمین دوره شورای اسلامی مشهد الرضا علیه السلام تاکید کرد: لزوم تدوین نظام مدیریت شهری بر اساس موئلفه‌های شهری و اسلامی است که در مشهد به عنوان موضوع اساسی و زیر ساختی بدان پرداخته می‌شود.

 

حسامی با اعلام اینکه توجه به رشد و پیشرفت اقتصادی در همه ابعاد، موئلفه‌های ایجاد درآمد‌های پایدار و جمعی و استفاده از ظرفیت اقتصاد و زیارت را در دستور کار داریم، گفت: توجه به مناطق کم برخوردار و حاشیه، ایجاد شیب خدمات به سمت پهنه‌های حاشیه شهر و تعریف خدمات زیر ساختی در حاشیه شهر از جمله سیاست‌های شورای ششم‌ است.

 

برگزاری ۳۷ جلسه تخصصی منتخبین شوراس اسلامی مشهد

وی اعلام کرد: مشارکت اولویت دار مردم و واسپاری امور به مردم در سه حوزه سیاست گذاری اجرا و نظارت است؛ از بدو شروع جلسات شورای ششم در اوایل تیر ماه سال جاری ۳۷ جلسه در طی زمان ۱۲۰ ساعت به صورت تخصصی با سرفصل‌های مختلف برگزار شده است.

 

موحدیان در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: در رابطه با انتخاب شهردار شاخص‌ها در حال اتمام بوده و در این هفته بررسی‌ها به تمام می‌رسد؛ افرادی که در شورای ششم فعالیت دارند، دارای ارتباطاتی بوده و می‌توانند افراد ذی صلاح را شناسایی و در فرایند انتخاب شهردار به ما یاری رسانند.

 

برای انتخاب شهردار عجله نداریم

وی افزود: در انتخاب شهردار عجله نداریم و معتقدیم تغییر تحول بایستی با ارامش دنبال شود تا تداخلی در اجرای امور توسط شهردار فعلی و آینده صورت نپذیرد.

 

موحدیان پیرامون پروژه‌های در دست اقدام در سطح شهر گفت: قرار نیست کارها و پروژه‌های نیمه تمام را رها کنیم، چرا که قائل به ضرر و زیان مردم در این حوزه نیستیم.

 

مهدی ناصحی، عضو دیگر شورای اسلامی مشهد نیز در پاسخ به سوالی اظهار کرد: دلیل وجودی مشهد وجود بارگاه منور حضرت رضا علیه السلام است، مهم ترین وظیفه مدیریت شهری در حوزه فرهنگ این است که جایگاه محوری حضرت رضا علیه السلام را به عنوان نقطه کانونی مشهد قرار داده و با ثبات مدیریت فرهنگی مسائل را پیش ببریم، هدف ما حرکت متدام را در مسیر ارتقا فرهنگ است.

 

اولویت شورای ششم تسهیل گری در حوزه مدیریت شهری

ناصحی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم این است که با ثبات مدیریت فرهنگی که مورد انتقاد ما نسبت به شورای پنج است، حرکتی متدام در حوزه فرهنگ شهروندی و حسن همجواری مردم مشهد و زائران ایجاد کنیم تا مردم به تکالیف خود در حوزه میزبانی از زائران عمل کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان تسهیل گر در حوزه مدیریت فرهنگی عمل می‌کنیم، خاطر نشان کرد: تعداد بسیاری از اعضای شورای ششم سابقه کار در مدیریت شهری دارند و امیدواریم تمام توان خود را به کار گیریم تا خدمات شایانی ارائه شود.

 

موحدیان نیز در بخش دیگری از این نشست خبری ادامه داد: شورای منتخب یک شورا با نگرش‌های فرهنگی و شهرسازی است، بحث فرهنگ اولویت ماست، مردم اگر می‌خواستند به پل و زیر گذر رای بدهند به ما رای نمی‌دادند.

 

وی افزود: مشهد در حوزه فرهنگی و مذهبی در سطح ملی و فراملی اثر گذار است، با وجود اینکه کار فرهنگی دیر اثر گذار است و نیاز به مداومت دارد، در کار فرهنگی چند اولویت را تعیین کرده و به پیشبرد آن همت گماریم.

 

انتخاب شهردار غیر بومی توهین به مردم است

سخنگوی دوره ششم شورای اسلامی مشهد الرضا علیه السلام با اعلام اینکه سیاست شورای ششم بر اساس شفافیت است، اعلام کرد: در رابطه با انتخاب شهردار بومی برنامه‌هایی گذاشته شده که بومی بودن اولویت اساسی است این توهین به مردم مشهد است شهردار غیر بومی انتخاب کنیم، به طور حتم شهردار بومی، متخصص، متعهد و جهادی انتخاب می‌کنیم، در همین راستا با نخبگان شهر ارتباط و تعامل داریم.

 

ناصحی نیز در پاسخ به سوالی اظهار کرد: شان شورای شهر اجرا نیست، بلکه خط مش گذاری و سیاست گذاری است، ما در اجرا دخالت نمی‌کنیم چرا که اهداف افق ۱۴۰۴ است و شهردار ما باید برای تحقق این افق برنامه اجرایی و عملیاتی ارائه کند، تفاوت ما با سایر شورای شهر در این است که شهردار سیاست‌‌ها و خط مشی‌های ما را دریافت و مبنی بر آن ساز و کار می‌چیند.

 

وی ادامه داد: هم رسانی جریانات اجتماعی فعال در مشهد برای پوشش نقاط و مشکلات شهری مد نظر است، ظرفیت‌های بزرگی در این شهر وجود دارد که بدون توجه به یکدیگر خدمات موازی ارائه می‌دهند؛ یکی از اتفاقات مثبتی که در آینده توسط شورای ششم رخ می‌دهد این است که هم افزایی بین نهاد‌ها ایجاد می‌شود.

 

خدمتمان ملی بودجه‌مان محلی

موسی الرضا حاجی بگلو، عضو شورای اسلامی مشهد نیز در پاسخ به سوالی گفت: ما در مشهد خدماتمان ملی ولی بودجه محلی است، دولت آتی و مجلس باید کمک کند که این شهر بودجه مستقل و خارج از بودجه شهرداری دریافت کنیم.

وی ادامه داد: این روزها شاهد آن هستیم که هبه زمین برای دانشگاه علوم پزشکی در حال تشکیل است، تا کی باید بار دولت را به دوش بکشیم؟ این اتفاقات خام فروشی است شهرداری باید در این گونه طرح ها مشارکت داشته باشد.

 

موحدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دارایی‌های خود را شفاف سازی نمایید، گفت: بنده بازنشسته هستم و ۱۲ میلیون تومان حقوق دارم، در شهرک طالقانی سکونت داشته و ماشین پژو دارم که متعلق به سال ۸۷ است، همچنین در انتخابات ۱۱۲ میلیون تومان هزینه کردم.

 

وی تصریح کرد: معنویت اطراف حرم با توجه به پاساژ‌هایی که ساخته شده، در حال از دست رفتن است، ما باید منویات رهبری در این باره را مورد توجه قرار دهیم، اجازه نمی‌دهیم ساختمان‌های بلند بدون‌ معماری اسلامی اطراف حرم ساخته شود.

مخالف شهردار شدن عضو شورای شهر هستم

موحدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته‌های مبنی بر انتخاب عضوی از شورای شهر به عنوان شهردار مطرح شده است، گفت: بنده با این اتفاق موافق نیستم که کسی رای اعتماد مردم را بگیرد، به آن‌ها بی اعتماد کرده و شهردار شود ولی در نهایت بر اساس رای شورا باید تصمیم گیری شود.

 

سخنگوی دوره ششم شورای اسلامی مشهد الرضا علیه السلام ادامه داد: شهردار فعلی مشهد به محض اتمام دورای شورای ششم، دوره ماموریتش به پایان می‌رسد، اگر شورای اسلامی شهر تصمصم بگیرد کلایی بماند تا زمانی که شهردار جدید انتخاب شود در خدمتشان هستیم در غیر این صورت یکی از معاونین شهردار کار را به عهده می‌گیرد.

 

حسامی در پاسخ به سوالی اظهار کرد: در حوزه توسعه شهری قائل به توسعه و پیشرفت هستیم، متاسفانه شهر به سمت غرب و شمال غرب رشد می‌کند و این باعث اشکالاتی در حوزه جمعیتی در شهر مشهد می‌شود؛ در حوزه پروژه‌های عمرانی قائل به این هستیم که این پروژه‌ها بر اساس نیاز شهوندان باید تدوین شود؛ در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۰۰ پروژه عمرانی در مقیاس شهری،منطقه‌ای و محلی تعریف شده است.

 

وی ادامه داد: بیش از نیمی از جمعیت مشهد را بانوان تشکیل می‌دهند، برای نقش بانوان در حوزه مدیریت شهری، فرهنگی و اجتماعی چنانچه بخواهیم میان آقایان و بانوان تفاوت قائل شویم، مسیر را اشتباه رفتیم، چرا که در حوزه مدیریت شهری حضور موثر بانوان در حوزه خط و مشی گذاری و نظارتی به درستی استفاده نکردیم.

 

حسامی تاکید کرد: یکی از تصمیمات شورای ششم  باید ورود جدی به سند چشم انداز مشهد ۱۴۲۴ داشته باشیم و کمیسون موقتی تحت عنوان سند چشم انداز ۲۰ ساله مشهد در دستور کار داریم که در این حوزه یکی از مهم ترین مباحث حضور موثر بانوان است.

در کارهای ستادی از بانوان استفاده می‌کنیم

موحدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان شهردار شدن بانوان در شورای ششم وجود دارد، گفت: به عقیده بنده زن و مرد مکمل یکدیگر اند، ما با اینکه کاری به زنان محول کنیم تا در کنار آن به زندگی و فرزندان خود هم رسیدگی کند منافاتی نداریم، در کارهای ستادی از زنان استفاده می‌کنیم اما اجازه بدهید کارهایی که باعث ایجاد مشکل در زندگی آن‌ها می‌شود و منافات با تربیت فرزندان دارد، انجام نشود.

 

وی در مورد اولویت اجرای پروژه‌ها بیان کرد: در سطح محلات و شورای اجتماعی محله تصمیم گیری می‌کند که اولویت اجرای ‌پروژه کدام است، اگر پروژه در سطح منطقه شهرداری باشد کارشناسان خبره را دخالت داده و از آن‌ها اظهار نظر می‌کنیم و در سطح کلی مشهد قطعا با نظر اعضای شورای شهر، شهردار، کارشناسان، نخبگان، دانشگاهیان و ذی نفعان در اجرای پروژه هم استفاده می‌کنیم.

 

ناصحی اظهار کرد: به سرمایه انسانی شهرداری کم لطفی شده است و نظام ورود اتوبوسی اتفاق افتاده و باید جلویش را بگیریم؛ شورای فعلی نگاه درستی به سرمایه انسانی در شهرداری دارد و اعتقاد داریم کارآمدترین و متخصص ترین افراد را در حوزه مدیریت شهری داریم که به درستی توجه به آن‌ها نشده است.

 

وی در خصوص ورود و ماندگاری زائران در مشهد بیان کرد: بحث زائر چند وجهی است که باید توجه به زیر ساخت‌ها، ماندگاری زائران و اقتصاد زیارت توسعه پیدا کند. نگاه ما به این قضیه ایجاد رویدادهای تمدن ساز و ماندگار با اولویت اجرا توسط بخش های غیر شهرداری است، رویدادهای تمدنی می‌تواند بخشی از ظرفیت اقتصاد معنویت را برای زائران مهیا کند.

 

ناصحی با بیان اینکه یکی از رویکرد‌های اصلی ارتقا برندینگ مشهد است، گفت: با ظرفیت هایی که در اختیار داریم با حدود چهار میلیون زائر غیر ایرانی می‌توانیم چرخ اقتصاد مشهد را روان تر بگردانیم.

 

حاجی بیگلو با بیان اینکه ۳۰ میلیون زائر در مشهد مقدس حضور پیدا می‌کنند، ادامه داد: پنج درصد بهای بلیط هواپیما را باید به شهرداری بدهند اما طبق بررسی ما یک ریال از  حدود این ۴۰۰ میلیارد تومان به شهرداری داده نمی‌شود! این خودش یک درآمد پایدار است، زیر ساخت‌های اقتصادی را باید به سمت حاشیه شهر سوق داده شود؛ شرکت‌های اقتصادی بزرگ کشور را باید به کمک دولت و مجلس به مشهد آورده و بسته پیشنهادی اقتصادی به آن‌ها بدهیم.

 

موحدیان ادامه داد تصریح کرد: در نظر داریم پارکینگ‌هایی در نزدیکی حرم حضرت رضا علیه السلام با اعلام نظر کارشناسان ایجاد نماییم تا زائران پس از پارک خودرو در مکان مناسبت، با وسایل نقلیه برقی به حرم منتقل شوند؛ ما باید اقداماتی در حوزه رفاهی انجام دهیم که میزان ماندگاری زائران در مشهد افزایش یابد.

 

بدهی شهرداری برایمان مهم نیست، برای خدمت آمده‌ایم

موحدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان بدهی شهرداری چقدر است، اذعان کرد: برای ما مهم نیست شهرداری چقدر بدهی داشته باشد آمده‌ایم مشکلات را حل کنیم، ما در قبال مشکلات به هیچ وجه دست به تخریب نمی‌زنیم اگر هر مشکلی باشد باید توانایی و شایستگی خود را بالا ببریم تا رفع شود.

 

وی در مورد سکونت‌های حاشیه شهری گفت: بستر سازی شرایط محیطی در جهت حفظ کرامت و عزت نفس آن‌ها و پیشگیری از گسترش اسکان غیر رسمی جزو مسائلی است که باید مورد نظر واقع شده و فکری برای اسکان افراد کم‌ درآمد کنیم.

 

گفتنی‌ست؛ در پایان این نشست از سه بانوی فعال در عرصه‌ی عفاف و حجاب تقدیر به عمل آمده و غبار روبی مزار شهدای میدان نمایشگاه صورت گرفت.

گزارش: مریم غزل‌باش

انتهای پیام/

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true