×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
کنترل هوشمند تقاطع ها با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر»، به نقل از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک ، “علی سمیعی” در این خصوص اظهار کرد: تقاطع‌ها مهم‌ترین گلوگاه‌های ترافیکی در سطح معابر شهری هستند و حل معضلات و گره‌های ترافیکی آنها با رویکردی منسجم، یکپارچه و هوشمند، گامی حیاتی و اساسی در ساماندهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر است. در کلان شهرهای دنیا با توجه به حجم بالای وسائل نقلیه و وجود تقاطعات پرترافیک متعدد، دیگر استفاده از روش‌های سنتی جهت اعمال زمانبندی به تقاطعات جوابگو نمی‌باشد، چرا که اختصاص زمان‌های ثابت به محورهای مختلف بدون در نظر گرفتن تغییرات حجم و رفتار ترافیکی رانندگان موجب بالا رفتن تاخیر، افزایش مصرف سوخت و نیز بالا رفتن میزان آلاینده‌های منتشر شده در هوا شده و در بحث کلان نیز باعث به هدر رفتن منابع مادی فراوان و هزاران ساعت از وقت و عمر شهروندان می شود.

وی اضافه کرد: امروزه در کنترل هوشمند تقاطع ها از روش های مختلفی استفاده می شود که برای اولین بار در کشور از الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در شهر مشهد استفاده شده است.در این روش سیستم بصورت زمان حقیقی سعی در ارائه بهترین زمانبندی در راستای کاهش تاخیرات موجود در تقاطع را خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: مشهود ترین ارزش سامانه های کنترل هوشمند تقاطع ها؛ بهبود عملکرد کنترل بلادرنگ چراغ ها بدون نیاز به مداخلات انسانی،بهبود فازبندی تقاطع ها و کاهش خطاهای انسانی مرتبط است. که با توسعه این سامانه گام بسیار موثری در راستای بومی سازی و استفاده از توان و دانش داخلی و حفظ منافع ملی برداشته خواهد شد.

سمیعی ادامه داد: : این سامانه حدود یک ماه است که در یکی از تقاطع های مشهد راه اندازی شده و مراحل تست عملکردی را پشت سر می گذارد و طرح توسعه آن نیز در حال بررسی است. امیدواریم در آینده نزدیک با استفاده از این سامانه شاهد تحول در مدیریت هوشمند و بهبود شرایط ترافیکی در تمام تقاطع های سطح شهر باشیم.

وی خاطر نشان کرد: این پروژه از سال ۱۳۹۹ شروع شده است و با اعتباری بالغ بر ۴میلیارد و پانصد میلیون ریال به انجام رسیده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true