×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
از بحر تا نهر

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر»، مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به مناسبت روز غزه در یادداشتی نوشت: مسئله‌ی غزه مسئله‌ی یک تکه سرزمین نیست؛ مسئله‌ی بشریت و انسانیت است.
انقلاب اسلامی که بر پایه ارزش‌های مکتب اسلام شکل گرفته بود، استکبار و سلطه‌جویی را محکوم نموده و حمایت خود را از مستضعفان جهان در اقصی نقاط عالم اعلام داشت و در واقع با طرح استکبارستیزی جهانی، نظام جدیدی را به عالم عرضه داشت که در آن، تضاد واقعی میان مستکبرین از یک‌سو و مستضعفین جهان از سوی دیگر می‌باشد و جامعه جهانی روی صلح و آشتی نخواهد دید، مگر زمانی که استکبار و مستکبرین از صفحه روزگار محو گردند و مستضعفین نیز بر همه جهان حاکم گردند.
حضرت امام خمینی(ره) از آغاز نهضت اسلامی و به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در بیانات و نوشته‌های خود به حمایت از محرومان و مستضعفان تاکید می‌کردند. ایشان در این رابطه می‌فرمایند: “ملت آزاده ایران اکنون از ملت‌های مستضعف جهان در مقابل آن‌هایی که منطقشان توپ و تانک و شعارشان سرنیزه است. کاملاً پشتیبانی می‌کند. ما از تمام نهضت‌های آزادی‌بخش در سرتاسر جهان که در راه خدا و حق و حقیقت و آزادی مبارزه می‌کنند پشتیبانی می‌کنیم”.
پشتیبانی از حقوق مسلم مردم ستم‌دیده و آواره فلسطین و حمایت همه جانبه از آنان برای بیرون راندن متجاوزان صهیونیستی از سراسر سرزمین فلسطین و حاکمیت بر سرنوشت خویش، از روشن‏ترین مصادیق مسئولیت دینی و ملی است که از سوی قانون اساسی به عنوان محور اصلی وفاق ملی و مدیریت کشور و جامعه، بر عهده نظام جمهوری اسلامی و ملت مسلمان ایران می‌‏‍‌‌باشد.

ضرورت ایستادن در کنار مردم فسطین و مبارزه با اشغال‌گران سرزمین فلسطین و قدس شریف، موضوعی نیست که در نگاه ناظران منصف و آگاه به مسائل ایران و منطقه، قابل انکار یا تردید باشد. آنچه در ماه‌های اخیر در سطح جهان و حتی در کشورهای غربی و نامسلمان در حمایت از مردم رنج‌دیده فلسطین و محکوم ساختن تجاوزها و خونریزی‌‏های رژیم متجاوز اسرائیل اتفاق افتاد، حجت دیگری است بر ما و مسئولان نظام اسلامی که حتی با صرف‏نظر از مسئولیت‌های دینی و علایق ایمانی و منافع ملی، با در نظر گرفتن وجدان انسانی، دفاع از عدالت و صلح و حمایت از مظلومان فلسطین و رانده‏شدگان از سرزمین خویش و زنان و کودکانی که خانه بر سرشان خراب می‌‏شود، بر همه ما واجب است.

مرزهای پذیرفته‏ شده بین‏‌المللی، واقعیتی است که جهان دیروز و امروز آن را به رسمیت شناخته است. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز این امر را پذیرفته است و بدین سان “ملت ایران” به عنوان یک ملت مستقل و برخوردار از یک نظام سیاسی مستقل در درون مرزهای رسمی و شناخته شده خود در کنار دیگر کشورها و ملت ها زندگی می‏‌کند و از همه حقوقی که یک ملت و یک “کشور مستقل” دارد، برخوردار است و با همه وجود بر تمامیت ارضی خود پای می‌‏فشارد.
امروز مهم ترین و فوری‏ترین مسأله جهان اسلام، موضوع فلسطین و قدس شریف و دفع تجاوز غاصبان صهیونیستی از جان و مال و سرزمین مردم مسلمان آن دیار است. تردیدی نیست که مردم مسلمان فلسطین، چه آنان که در مناطق اشغالی ۱۹۴۸ می‏‌باشند، چه آنان که در دیگر مناطق فلسطین به سر می‌‏برند و چه میلیون‌ها آواره‏ای که به دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی رانده شده‏‌اند و اکثریت قاطع مردم اصلی فلسطین را تشکیل می‌‏دهند، باید بر تمام سرزمین اسلامی فلسطین حاکمیت یابند. هیچ کس، چه فلسطینی و چه غیر فلسطینی، نمی‏تواند اصل حاکمیت مسلمانان و تعلق آن سرزمین به امت اسلامی را مورد تردید قرار دهد و شعار صهیونیستی “زمین در مقابل صلح” معنا و مفهوم ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای نیز به عنوان رهبر جهان اسلام، در ادوار مختلف تاریخی و به تناوب در مورد مسئله فلسطین تاکید های فراوانی داشته اند:
مسئله‌ى فلسطین، مسئله‌ى اوّل دنیاى اسلام است.( ۱۳۹۳)ترفند معامله‌ی قرن که به ‌وسیله‌ی آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینه‌سازی می شود، جنایتی در حقّ جامعه‌ی بشری و نه ‌فقط ملّت فلسطین است.( ۱۳۹۸)
روز قدس یکی از آن جلوه‌ های حقیقی اتحاد و انسجام دنیای اسلام است. (۱۳۸۷)
هدف مبارزه برای آزادی فلسطین، آزادی همه‌ی سرزمین فلسطین -از بحر تا نهر- و بازگشت همه‌ی فلسطینیان به کشور خویش است.( ۱۳۹۹)
یکی از راهبردهای اصلی و تغییرناپذیر انقلاب اسلامی ایران، پشتیبانی از مقاومت در همه جای دنیا عنوان می‌شود و شاید یکی از صریح ترین مواضع را در این رابطه حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه ۱۴ بهمن ماه سال ۹۰ اعلام کردند:

“ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است”.
این واضح است که امروز جمهوری اسلامی ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکرده و اگر می‌بینیم موشک‌های حزب‌الله تبدیل به مهم‌ترین نگرانی رژیم صهیونیستی شده، از همین بابت است.
در خلال جنگ پیشین غزه بود که برای اولین‌بار مقاومت اسلامی، یکی از مهمترین سلاح‌های خود را رو کرد تا سرنوشت جنگ تغییر کند.
مقاومت برگ جدیدی را در نبرد با اشغالگران رو کرده بود. این بار نه پایگاه‌های نظامی در نزدیکی غزه بلکه فرودگاه «بن‌گوریون»، «پارلمان اسرائیل» و مراکز مهم دیگر در پایتخت این رژیم زیر آتش موشک‌ها بودند.؛ دیگر تل‌آویو هم ناامن شده بود. اتفاقی که حتی در جنگ ۳۳ روزه نیز رخ نداد.
به طور کلی آنچه که بر همگان روشن و واضح است، این است که انقلاب اسلامی ایران تاثیرهای گسترده‌ای را در ورای مرزهای خود داشته است؛ بدان خاطر که انقلاب اسلامی در ایران به دلیل جذابیت شعارها، اهداف، روش‌ها، محتوا، نتایج و سابقه مشترک دینی و تاریخی و شرایط محیط منطقه و بین المللی، پدیده ای تاثیر گذار در جهان اسلام بود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true