×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نجات از مهلکه افسردگی با قدرت یادآوری

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» به نقل از فرارو، مطالعات نشان داده است که برنامه‌هایی که به افراد کمک می‌کنند خاطرات مثبت را در طی چند هفته به خاطر بیاورند، علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهند. همچنین به بیماران آلزایمر کمک کرده تا عملکرد شناختی خود را بهبود بخشند؛ بنابراین خاطره‌گویی بیشتر اوقات به سلامتی روان ما کمک شایانی می‌کند.

وقتی شروع به یادآوری خاطرات مثبت می‌کنیم، افکار دیگری را که در سر داریم حذف می‌کنیم. کشف چیز‌های خوب گذشته به ما امید و خوش بینی به آینده می‌دهد. به هر حال، اگر اتفاقات خوبی برای ما بیفتد، احتمالاً دوباره اتفاق خواهند افتاد. آن‌ها همچنین به ما کمک می‌کنند تا احساسات مثبت مختلف مرتبط با گذشته را دوباره تجربه کنیم. این می‌تواند شادی، عشق، اشتیاق، آرامش، عزم و … باشد؛ و همه این‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که ما در اینجا و اکنون هستیم، سفری به گذشته که فقط به تلاش ذهنی مثبت نیاز دارد.

در گزارشی در سایکولوژی تودی آمده، یادآوری مثبت فراتر از ایجاد حس خرسندی برای ما در لحظه است. تفکرات مثبتی که تجربه می‌کنیم، منابع روانی و فیزیولوژیکی را ایجاد می‌کنند که در آینده به حال خوب و مثبت نگری ما کمک می‌کند. برای مثال، در مطالعه‌ای از افراد خواسته شد سه ماه بعد تجربیات مثبت را به خاطر بیاورند، آن‌ها کاهش مراجعه به پزشک را در مقایسه با گروه کنترل گزارش کردند.

به یاد داشته باشید که آن خاطرات مثبت می‌تواند به ما در برنامه ریزی برای آینده نیز کمک کند. حال شما می‌توانید با چند فعالیت خاطرات مثبت را بهینه و به‌جا به یاد بیاورید.

۱- فهرستی از چندین خاطره مثبت از گذشته را یادداشت کنید و یکی را برای یادآوری انتخاب کنید. از طرف دیگر، هنگامی که خود را در مکانی می‌بینید که باعث ایجاد یک خاطره مثبت می‌شود، به راحتی از آن عبور نکنید. توقف کنید، چند نفس عمیق بکشید و با از حافظه خود کمک بگیرید. در چشمان ذهن شما، تصاویر و به دنبال آن احساسات ظاهر می‌شوند. شما با غوطه ور شدن در آن احساسات برای لحظه‌ی هم که شده احساس بهتری خواهید داشت.

۲- یک داستان مثبت از زندگی خود بگویید. در ذهن خود کاوش کنید که چه چیزی برای شما خوب بوده و چه احساسی در شما ایجاد کرده است. می‌توانید این کار را با به اشتراک گذاشتن داستان خود با یک دوست یا نوشتن آن با جزئیات انجام دهید. خیلی از نویسندگان مشهور جهان با همین ترفند توانستند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true