×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شصت‌ودومین روز «طوفان الاقصی»| اظهارات جدید وزیر جنجالی رژیم صهیونیستی/ اعتراض رژیم اسرائیل به نامه گوترش/ یورش صهیونیست‌ها به طولکرم

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» در شصت و دومین روز از عملیات طوفان الاقصی قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی سواحل خان یونس و رفح در جنوب نوار غزه را به شکل گسترده گلوله باران کردند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین در تداوم حملات به غزه  یک باب منزل مسکونی را در غرب اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه بمباران کردند که ۴ نفر به شهادت رسیدند.

جنگنده‌های صهیونیستی همچنین شهر خان یونس در جنوب نوار غزه را به شدت بمباران کردند.

مخاطبان محترم مهمترین تحولات شصت و دومین روز عملیات طوفان الاقصی را در ادامه دنبال کنید:

****************************************************

۲۰:۱۸- هلاکت پسر رئیس اسبق ستاد کل ارتش صهیونیستی در غزه

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پسر گادی آیزنکوت رئیس اسبق ستاد کل ارتش این رژیم و عضو کابینه جنگ در نبردهای نوار غزه کشته شده است.

۱۹:۳۸- تحریم‌های آمریکا علیه ۱۳ شخص و نهاد مرتبط با یمن

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز اعلام کرد که ۱۳ شخص و نهاد مرتبط با ارتش یمن را به علت فعالیت‌هایشان در دریای سرخ در چند وقت اخیر، تحریم کرده است.

۱۸:۲۵- بلژیک: اوضاع نوار غزه فاجعه بار است

وزیر خارجه بلژیک: اوضاع انسانی در نوار غزه فاجعه بار است و بلژیک تلاشهای خود را برای ارائه کمک به مردم این منطقه به کار گرفته است.

۱۸:۰۵- شکار دو نظامی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در غزه

گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس: تک تیراندازان مقاومت، دو نظامی صهیونیست را در محله الشجاعیه شهر غزه شکار کردند.

۱۷:۲۲- شلیک راکت ضد تانک از جنوب لبنان و زخمی شدن یک نظامی صهیونیست

رسانه های عبری از زخمی شدن یک نظامی صهیونیست در پی شلیک راکت ضد تانک از جنوب لبنان به یک منطقه صهیونیست نشین در مرز لبنان و فلسطین اشغالی خبر دادند. این نظامی به شدت زخمی شده است.

رسانه های عبری همچنین گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل به فرماندهی شمالی ارتش رژیم در شهر اشغالی صفد رفته تا اوضاع شمال فلسطین اشغالی را ارزیابی کند.

۱۷:۰۱- افزایش آمار شهدای غزه به ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر

وزارت بهداشت فلسطین: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵۰ نفر در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیدند و آمار کل شهدا از ابتدای جنگ اشغالگران، به ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده است.

آمار مجروحان تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه هم به بیش از ۴۶ هزار نفر رسیده است.

۱۵:۵۲- اسرائیلی‌ها ۷۰۰ فلسطینی را در غزه دستگیر کرده‌اند 

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند نظامیان این رژیم از زمان آغاز جنگ در نوار غزه ۷۰۰ شهروند فلسطینی را از این باریکه دستگیر کرده‌اند.

۱۵:۰۰- محاصره مدرسه‌ای توسط رژیم اسرائیل در شمال غزه

اشغالگران رژیم صهیونیستی مدرسه‌ای را در «بیت لاهیا» واقع در شمال نوار غزه که هزاران آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند محاصره کرده است.

۱۴:۲۲- بمباران هولناک منزلی در رفح و شهادت ۲۰ عضو یک خانواده

وزارت بهداشت فسطین از شهادت ۲۰ عضو یک خانواده در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اردوگاه «الشابوره» در «رفح» واقع در جنوب نوار غزه خبر داد.

۱۴:۱۴- حزب‌الله: یک چشممان به جنوب لبنان و چشم دیگرمان به غزه است

یکی از مسئولان حزب‌الله با اشاره به اینکه محور مقاومت هرگز غزه و مردم فلسطین را تنها نمی‌گذارد تاکید کرد رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان دچار یک وضعیت فرسایشی شده و حتی بعد از ۱۰۰ روز هم نمی‌تواند به هیچ یک از اهداف خود در جنگ غزه برسد.

۱۴:۰۲- جهاد اسلامی: صهیونیست‌ها گزینه‌ای جز عقب‌نشینی یا مرگ در جنگ غزه ندارند

یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به اینکه مقاومت در مرحله دوم جنگ غزه قاطعانه تر از قبل عمل می‌کند گفت، نیروهای دشمن صهیونیستی هیچ دستاوردی کسب نکرده و گزینه‌ای جز عقب‌نشینی یا مرگ ندارند.

۱۳:۳۸- مقاومت فلسطین از هدف قرار دادن اتاق‌های فرماندهی ارتش اسرائیل در غزه خبر داد

گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اتاق‌های فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی را در محور جنوبی شهر غزه با سامانه موشکی کوتاه برد ۱۱۴ میلی متری «رجوم» هدف قرار دادند.

۱۳:۰۱- گرادان‌های قدس: ۳ خودروی نظامی را هدف قرار دادیم

گردان های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین از درگیری شدید با نظامیان رژیم صهیونیستی در محور «الشجاعیه» واقع در غزه خبر داد.

گردان‌های قدس اعلام کرد که در این درگیری ۳ خودروی نظامی رژیم اسرائیل هدف راکت «تاندوم» قرار گرفت.

۱۲:۵۲- افشاگری رسانه عبری از بحران نیروی زمینی ارتش اسرائیل در جنگ غزه

یک رسانه عبری با اشاره به شرایط وخیم نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و انتقاد از وضعیت نامساعد بخش لجستیکی این ارتش اعلام کرد که نظامیان با کمبود شدید امکانات مواجه هستند و حتی لباس مناسب ندارند.

۱۲:۳۹- بازداشت‌های گسترده در کرانه باختری

باشگاه اسرای فلسطینی اعلام کرد: اشغالگران رژیم صهیونیستی ۳۰ فلسطینی را در کرانه باختری بازداشت کردند که در بین آن‌ها اسیران آزاد شده نیز وجود دارد.

۱۲:۰۴- عفو بین‌الملل: اسرائیل از سلاح‌های آمریکا برای کشتن غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند

عفو بین‌الملل گزارش داده که اسرائیل در حملات هوایی که منجر به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در غزه شده از سلاح‌های ساخت آمریکا استفاده کرده است.

۱۱:۵۹- واکنش مقاومت فلسطین به ادعای صهیونیست‌ها درباره غرق کردن تونل‌های غزه

منابع مقاومت فلسطین با اشاره به اینکه ایده غرق کردن تونل‌های غزه با آب دریا که توسط صهیونیست‌ها مطرح شده بسیار مضحک و غیرواقعی است تاکید کردند، تلاش برای اجرای چنین عملیاتی یک شکست و رسوایی دیگر به کارنامه شکست‌های اسرائیل اضافه می‌کند.

۱۱:۳۳- پولیتیکو: آمریکا خواستار درگیری نظامی با نیروهای مسلح یمن نیست

وبگاه پولیتیکو به نقل از دو مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داده مقام‌های دولت جو بایدن بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که حمله به نیروهای مسلح یمن (انصار الله) در شرایط فعلی گام اشتباهی است.

۱۱:۲۰- حزب الله مرکز نظامی «رامیم» را هدف قرار داد

مقاومت اسلامی لبنان حزب الله صبح امروز با انتشار بیانیه‌ای از حمله نظامی به پادگان رامیم با سلاح مناسب خبر داد.

در بیانیه مقاومت اسلامی لبنان آمده است، در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در نوار  غزه و حمایت از مقاومت شجاع و شرافتمند آن، رزمندگان مقاومت اسلامی صبح امروز پنجشنبه پادگان رامیم را با سلاح‌های مناسب هدف قرار دادند که در نتیجه تلفات قطعی به دشمن وارد شده و شماری زخمی شدند.

۱۱:۰۲- پیش‌نویس جدید پارلمان عراق برای اخراج اشغالگران آمریکایی

یک مسئول کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق با تاکید بر اینکه صرف محکوم کردن تجاوزات و اشغالگری آمریکا در عراق فایده‌ای ندارد، از تهیه پیش‌نویس جدیدی برای اخراج نیروهای واشنگتن از این کشور خبر داد.

۱۰:۵۰- مشاور بشار اسد: هدف صهیونیست‌ها سیطره بر کل منطقه است/ همه باید با تمام قدرت کنار فلسطین بایستیم

مشاور ویژه رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه صهیونیست‌ها به دنبال سیطره برکل منطقه هستند گفت، فلسطین یک مسئله جهانی بوده و همه باید با تمام توان از فلسطینی‌ها حمایت کنیم و هرکسی که در منطقه از فلسطین و سوریه حمایت کند درواقع از خودش دفاع کرده است.

۱۰:۰۴- مقاومت فلسطین ۲ تانک دیگر ارتش اسرائیل را هدف قرار داد

گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش مقاومت فلسطین اعلام کرد که در منطقه «بیت لاهیا» و «جبالیا» دو دستگاه تانک ارتش اسرائیل را با راکت «تاندوم» و «آر پی جی» هدف قرار داده است.

۰۹:۵۴- شکایت جدید لبنان از رژیم صهیونیستی به شورای امنیت

وزیر خارجه دولت موقت لبنان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ یک از قطعنامه‌های بین‌المللی پایبند نبوده و همواره درحال نقض حاکمیت لبنان است اعلام کرد بیروت شکایت جدیدی ضد اسرائیل به شورای امنیت ارائه داده است.

۰۹:۳۴- شهادت خبرنگاری دیگر در حملات رژیم اسرائیل به غزه

خبرگزاری فلسطینی «شهاب» از شهادت یک خبرنگار دیگر به نام «سعید الشوربجی» به همراه خانواده‌ خود در ادامه حملات شب گذشته رژیم صهیونیستی به «خان یونس» واقع در غزه خبر داد.

۰۹:۲۱- اعتراف رژیم صهیونیستی به هلاکت ۲ نظامی دیگر خود در غزه

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به هلاکت دو نظامی دیگر این رژیم در جنگ غزه اذعان کرد.

۰۵:۲۶- مراکز نظامی رژیم صهیونیستی زیر آتش حزب‌الله … ۱۱ عملیات طی ۲۴ ساعت

مقاومت اسلامی لبنان طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ عملیات نظامی علیه مواضع و استقرار نیروهای اشغالگر اسرائیلی در بخش‌های شرقی و غربی در مرز لبنان و فلسطین انجام داد.

۰۵:۰۷- شورای امنیت روز جمعه برای بررسی جنگ غزه تشکیل جلسه می‌دهد

وب سایت آمریکایی «اکسیوس» از نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه برای بررسی جنگ غزه خبر داد.

بر اساس این گزارش، این نشست پس از آن صورت می گیرد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در اقدامی نادر از این شورا خواست از نفوذ خود برای جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی در نوار غزه استفاده کند.

۰۴:۵۶- سازمان ملل: تلاش‌های بشردوستانه در غزه غیرممکن شده است

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل با اشاره به وخامت اوضاع انسانی در غزه گفت: وضعیت غزه وحشتناک است و تلاش‌های بشردوستانه به دلیل گسترش جنگ تقریبا غیرممکن شده است.

۰۴:۴۵- گفت‌وگوی وزیر خارجه عربستان با گوترش درباره آتش بس در غزه 

وزیر امور خارجه عربستان  با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل درباره ضرورت آتش بس در غزه گفت‌وگو کرد

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان حمایت این کشور را از اقدام گوترش برای فعال کردن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد اعلام کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه نامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع غزه ارسال کرد.

گوترش از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با اعمال فشار از ایجاد بحران انسانی جلوگیری کرده و خواستار ایجاد آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه شد.

۰۴:۳۰- مقام بهداشت فلسطین: ارائه خدمات بهداشتی به ۸۰۰هزار  ساکن شمال غزه امکانپذیر نیست

مدیرکل بهداشت  فلسطین در غزه گفت: بیش از ۸۰۰ هزار نفر هنوز در شمال غزه هستند و ارائه خدمات بهداشتی به آنها امکانپذیر نیست.

این مقام  بهداشت فلسطین همچنین اعلام کرد: ۷۰۰۰ مجروح را احصاء کردیم که جراحات آنها وخیم است و نیاز به جراحی فوری دارند.

۰۴:۱۷- حملات توپخانه ای به اردوگاه جبالیا و رفح در غزه

منابع خبری از حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه خبر دادند.

همچنین حملات توپخانه‌ای رژیم اسرائیل به شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه ادامه دارد.

۰۳:۲۳-  یورش نظامیان اسرائیلی به اردوگاهی در رام الله و بیت لحم 

نظامیان صهیونیست به اردوگاه «الجلزون» در شمال رام الله یورش بردند.  اردوگاه «عایده» در بیت لحم هم از سوی نیروهای اشغالگر مورد حمله قرار گرفت.

۰۳:۰۲- بمباران منزلی مسکونی در اردوگاه «النصیرات» 

منابع محلی فلسطینی گزارش دادند که جنگنده‌های صهیونیستی یک باب منزل در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه را بمباران کردند.

۰۲:۴۶- لایحه کمک نظامی به اوکراین و رژیم صهیونیستی در سنای آمریکا رای نیاورد

رأی گیری در سنای آمریکا در مورد بسته کمکهای مالی و نظامی که از سوی جو بایدن رئیس جمهور این کشور برای حمایت از اوکراین و اسرائیل  درخواست شده بود، شکست خورد.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنا در این باره گفت: جمهوری خواهان مانع از ارائه کمک به اوکراین و اسرائیل می‌شوند.

سناتور برنی سندرز هم گفت: من به بسته کمکی به اسرائیل رای منفی دادم تا بدون قید و شرط به تداوم  جنگ غیرانسانی علیه فلسطینیان پولی پرداخت نکنیم.

سناتور آمریکایی الیزابت وارن در این باره گفت: ما باید به آتش بس در غزه بازگردیم و برای مدت طولانی آن را تمدید و گروگان ها را آزاد کنیم.

وارن افزود: نتانیاهو با کشتن هزاران غیرنظامی در غزه و گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه باعث فاجعه انسانی می‌شود.

۰۲:۲۳- بلینکن: مصمم به حمایت از اسرائیل هستیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت: مصمم هستیم به اسرائیل کمک و از آن حمایت کنیم تا وقایع هفتم اکتبر تکرار نشود.

بلینکن که کشورش به دلیل نسل کُشی و جنایت صهیونیست‌ها در غزه با فشار افکار عمومی مواجه است در عین حال گفت: ما باید هر کاری که می توانیم برای کمک به غیرنظامیان بیگناه غزه که به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، انجام دهیم.

۰۱:۴۴- اعتراض رژیم صهیونیستی به نامه گوترش

«الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به نامه دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت برای اقدام فوری در جهت برقراری  آتش بس در غزه اعتراض کرد.

کوهن  دبیرکلی گوترش در سازمان ملل  را «خطری برای صلح جهانی» دانست.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درخواست گوترش برای فعال‌سازی ماده ۹۹ سازمان ملل را “حمایت از حماس”  قلمداد کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل  هشدار داد: «اوضاع در غزه، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند و جامعه بین‌الملل باید از نفوذ خود برای پایان دادن به این بحران استفاده کند».

۰۱:۴۰- وزیر دادگستری جنوب آفریقا: دیوان کیفری بین‌المللی باید به جنایات اسرائیل رسیدگی کند

اقدامات فاجعه‌بار اسرائیل در غزه با تعریف جنایت جنگی مطابقت دارد.

جنایات اسرائیل باید بدون هرگونه استثنائی توسط دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

ما در مورد عملکرد دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص فلسطین نگرانی‌هایی داریم.

۰۱:۳۴- یورش گسترده نظامیان صهیونیست به «طولکرم» در کرانه باختری

منابع محلی فلسطینی از یورش نظامیان اشغالگر اسرائیلی همراه با خودروهای زرهی و بولدوزر به شهر طولکرم واقع در کرانه باختری رود اردن خبر دادند.

خبرنگار الجزیره از درگیری رزمندگان مقاومت فلسطین با نظامیان اشغالگر در این شهر خبر داد.

یک دستگاه بولدوزر رژیم صهیونیستی نیز هدف بمب دست ساز مقاومت فلسطین قرار گرفت و منفجر شد.

 

 

نظامیان صهیونیست بعد از یورش به شهر طولکرم، بیمارستان شهید «ثابت ثابت» در این شهر را به محاصره خود در آوردند. نظامیان صهیونیست همچنین اردوگاه نور شمس را محاصره کردند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های محلی فلسطینی، خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی در ورودی بیمارستان مستقر شده‌اند.

۰۱:۰۸- موافقت رژیم صهیونیستی با ارسال محدود سوخت به غزه تحت فشارهای بین المللی

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پس از کارشکنی‌های فراوان و تحت فشارهای بین المللی به دلایل وضعیت فاجعه بار انسانی نوار غزه با ارسال مقدار محدودی سوخت به غزه موافقت کرد.

البته روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت »گزارش داد که اسموطریچ وزیر مالی و بن غفیر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.

۰۱:۰۷- زخمی و نابینا شدن بیش از ۱۰۰ نظامی صهیونیست در جنگ غزه 

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرد: بیش از ۱۰۰ نظامی اسرائیلی در جریان درگیری شمال غزه و انفجارهای ناشی از آن از ناحیه چشم مجروح شدند و برخی از آنها بینایی خود را کاملا از دست داده‌اند.

در گزارشی که روزنامه عبری هاآرتص پیش از این منتشر کرده آمده است که بعد از عملیات ۷ اکتبر یک سوم اسرائیلی‌ها دچار اختلال «اضطراب بعد از شوک» شده‌اند.

۰۰:۵۵- اظهارات جدید وزیر جنجالی رژیم صهیونیستی: اسرای فلسطینی را اعدام کنید!

«آمیخای إلیاهو» وزیر به اصطلاح فرهنگ رژیم صهیونیستی که اظهاراتش در خصوص استفاده از بمب اتمی در غزه جنجال آفرین شده بود ، ضمن مخالفت با مباله اسرا خواستار «اعدام میدانی» اسرای فلسطینی شد.

اظهارات این وزیر جنجالی صهیونیستی برای اعدام اسرای فلسطینی چند روز پس از آن مطرح می شود که وی خواستار نسل کشی غزه با استفاده از بمب اتمی شده بود.

۰۰:۴۰- رژیم صهیونیستی با بازگشایی گذرگاه «کرم ابوسالم» مخالفت کرد

پولیتیکو به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که شخصیت‌های ارشد دولت بایدن از اسرائیل خواستند گذرگاه «کرم ابو سالم» را برای کمک باز کند.

به گفته این منبع ، این درخواست آمریکا هفته‌ها و پشت درهای بسته مطرح شده است.

این مقام آمریکایی اعلام کرد که اسرائیل با توجیه دلایل نظامی و سیاسی با این درخواست مخالفت کرده است.

این مقام آمریکایی در عین حال گفت که رد درخواست‌های واشنگتن برای گشایش گذرگاه کرم ابو سالم توسط اسرائیل باعث اختلاف نظر در مورد مدیریت جنگ شده است.

۰۰:۳۱- مقام پنتاگون: ۷۷ بار در عراق و سوریه هدف قرار گرفتیم

یکی از مقامات پنتاگون اذعان کرد: نیروهای آمریکایی و ائتلاف از ۱۷ اکتبر گذشته تاکنون حداقل هدف ۷۷ مورد حمله در عراق و سوریه قرار گرفته‌اند.

۰۰:۲۲- کاخ سفید از روابط دفاعی ایران و مسکو ابراز نگرانی کرد

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: ما روابط دفاعی در حال گسترش و نگران کننده میان ایران و روسیه را پیگیری می‌کنیم.

۰۰:۲۰- حمله هوایی رژیم صهیونیستی به «عیتاالشعب» در جنوب لبنان

جنگنده‌های صهیونیستی اطراف شهرک «عیتا الشعب» در جنوب لبنان را بمباران کردند.

خبرنگار المیادین در جنوب لبنان گزارش داد که یک فروند پهپاد اسرائیلی دو موشک به اطراف شهرک «عیترون » در جنوب لبنان شلیک کرده است.

۰۰:۰۷- حمله به پایگاه آمریکا در میدان نفتی «کونیکو» در سوریه

منابع خبری از حمله به پایگاه آمریکایی در میدان نفتی «کونیکو» در شرق دیرالزور سوری خبر دادند.

منابع میدانی گزارش دادند که این حمله منجر به انفجارهای شدیدی در این پایگاه شده است.

این خبر بروز رسانی می‌شود… 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true