×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تمام هزینه‌های تقاطع چهارسطحی آزادگان در این دوره پرداخت شد/ تفاهم اولیه برای الحاق ۶۰۰ هکتار از اراضی به شرق شهر

به گزارش پایگاه خبری «چشم شهر» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ایمان فرهمندی در نشست صمیمی با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، با بیان اینکه شورای ششم، براساس اهداف و برنامه‌های تبیین‌شده مختلف، شعار «مشهدالرضا(ع)، جهانشهر برکت و کرامت» را انتخاب کرد، گفت: مدیریت شهری در این دوره، مشهد را یک جهانشهر می‌داند که فراتر از بُعد محلی و ملی نقش‌آفرینی دارد و الگویی برای دیگر شهرهاست.

وی با تاکید بر اینکه مشهد مقدس را جدا از حرم مطهر امام‌رضا(ع) نمی‌دانیم، اظهارکرد: برهمین اساس، مشهدالرضا(ع) و حرم مطهر را یکپارچه تعریف کردیم و دو جنبه اساسی «برکت» و «کرامت» را مدنظر قرار دادیم.

فرهمندی گفت: کلیدواژه برکت، توسعه اقتصادی در سایه بارگاه منور رضوی را دنبال می‌کند و کلیدواژه کرامت، در حوزه توسعه انسانی درنظر گرفته شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه به عملکرد و اقدامات مدیریت شهری طی دو سال اخیر پرداخت و افزود: از مهمترین دستاوردهای مدیریت شهری در این دوره، پروژه‌های زودبازده است؛ پروژه‌هایی که برای پهنه‌های حاشیه شهر، یعنی یک سوم جمعیت ساکن در مشهد درنظر گرفته شده.

فرهمندی تصریح کرد: با تعریف پروژه‌های زودبازده سعی کرده‌ایم که حاشیه شهر را به مناطق دیگر شهر نزدیک کنیم و راه حل تحقق این مهم را توسعه عمرانی، از مسیر توسعه انسانی دنبال نمودیم.

وی گفت: به واسطه همین پروژه‌های زودبازده، امروز ۷۰ درصد معابر خاکی حاشیه شهر آسفالت شده و تا پایان دوره این عدد به صد درصد خواهد رسید؛ علاوه بر این، ده‌ها مجموعه و فضاهای فرهنگی و ورزشی و اشتغال‌زایی برای ساکنان این پهنه‌ها ایجاد شده است.

فرهمندی با بیان اینکه پیش از شورای ششم، شوراهای اجتماعی محلات، شوراهایی کم‌اثر و بدون اختیارات بودند، افزود: ما در این دوره شوراهای اجتماعی محلات را به رسمیت شناختیم و با پروژه‌های زودبازده به آنها هویت دادیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اظهارکرد: تاکنون دو مرحله از پروژه‌های زودبازده را اجرایی کردیم که در مرحله نخست، عمده تقاضاها مربوط به پیاده‌روسازی و آسفالت و نیازهای اولیه و عمرانی محلات بود و در مرحله دوم، سهم پروژه‌هایی از جنس توسعه انسانی افزایش یافت و به سمت ایجاد زمین‌های ورزشی، مراکز رویش، خانه عالم و … رفت.

فرهمندی گفت: پروژه‌های زودبازده، توجه شهرداری را به سمت پروژه‌هایی معطوف کرد که در نظام اولویت‌بندی مدیریت شهری قرار نمی‌گرفتند؛ اعتبار را در اختیار مردم قرار دادیم تا با خواست و مطالبه آنها هزینه شود.

وی با بیان اینکه در کنار این پروژه‌های خُرد، پروژه‌های عمرانی کلان را هم در دستورکار داریم، افزود: درحال حاضر، ۳ پروژه عمرانی فعال داریم و طی ماه‌های آتی عملیات اجرایی قریب به ۸ پروژه عمرانی دیگر در سطح شهر آغاز می‌شود.

فرهمندی در تشریح پروژه‌های عمرانی با بیان اینکه تقاطع چهارسطحی آزادگان، در آستانه افتتاح است، گفت: یک و نیم سطح این پروژه، پیش از دوره ششم به بهره‌‎برداری رسیده بود و در این دوره با وجود اینکه این پروژه جزو اولویت‌های عمرانی ما نبود، پروژه را تکمیل کردیم و تمامی هزینه‌های آن هم در این دوره پرداخت شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس دوربرگردان شهید میرزایی، تعریض پل دهرود، چپ‌گرد میثاق به پیامبر اعظم(ص)، چپگرد مهدیه به پیامبر اعظم(ص)، سطح سوم تقاطع شهید فهمیده، سطح سوم تقاطع خیام، تقاطع غیرهمسطح انقلاب اسلامی و … را از دیگر پروژه‌هایی دانست که عملیات اجرایی آنها آغاز شده و یا در شُرف آغاز است.

فرهمندی افزود: جاده گاز یا بزرگراه شمالی شهر از دیگر کلان‌پروژه‌هایی هستند که با هدف توسعه و شبکه معابر اصلی شمال و شرق شهر، در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفته‌اند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اظهارکرد: نوع دیگری از پروژه‌ها نیز، پروژه‌هایی هستند که رو به آینده اجرا می‌شوند و برای پاسخ به نیازهای آتی شهروندان هستند؛ در این راستا از جمله که بخش عمده‌ای از ظرفیت اعتباری مدیریت شهری را به سمت پروژه قطارشهری بردیم تا اتفاقات ارزشمندی را برای خطوط ۳ و ۴ رقم بزنیم.

فرهمندی با بیان اینکه ابتدای سال آینده، بهره‌برداری از فاز یک خط ۳ قطارشهری را خواهیم داشت، گفت: انتقال پادگان ارتش دیگر پروژه‌ کلانی بود که برای اولین بار در کشور، در این دوره از مدیریت شهری مشهد محقق شد.

وی پیگیری جدی برای توسعه به شرق، آغاز عملیات اجرایی احداث ۴ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر با مشارکت دولت و تفاهم اولیه برای الحاق ۶۰۰ هکتار اراضی به شرق شهر را دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده در این دوره از مدیریت شهری دانست؛ این موضوع با هدف بازگرداندن محوریت حرم مطهر به شهر انجام خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: به این اقدامات، ورود بیش از ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس و ون، بازسازی ۱۴۰ دستگاه اتوبوس و برنامه‌ریزی برای بازسازی ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر را هم اضافه کنید.

فرهمندی به نتیجه رسیدن و تصویب طرح‌های تفصیلی و مطالعه و تهیه طرح جامع بلندمرتبه‌سازی در حوزه شهرسازی و همچنین کسب رتبه نخست در بازیافت زباله‌های قابل بازیافت در کشور را از دستاوردهای دیگر دوره ششم مدیریت شهری دانست.

فرهمندی در ادامه این نشست، پاسخگوی سوالات و نقطه نظرات دانشجویان حاضر در جلسه بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پاسخ به گلایه یکی از دانشجویان از ترافیک خسته‌کننده خیابان‌های فرعی احمدآباد، افزود: با ساخت پارکینگ و یکطرفه کردن خیابان و اقداماتی از این قبیل، این معضل حل شدنی نیست؛ ترافیک خیابان‌های احمدآباد و پرستار، بخاطر نقص قانونی، مبنی بر ایجاد مطب پزشکان در کاربری‌ مسکونی است.

فرهمندی با بیان اینکه ایجاد شهرک سلامت با همین هدف، یعنی انتقال مطلب‌ها در دستورکار قرار گرفته، تصریح کرد: تعاملاتی هم با بیمارستان‌های قائم(عج) و امام‌رضا(ع) داشته‌ایم؛ به دنبال جابجایی یکی از این بیمارستان‌ها هستیم که اگر محقق شود، حجم زیادی از این ترافیک کاسته می‌شود.

کیفیت خدمات‌رسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی دیگر از محورهای مطرح شده در این جلسه بود که فرهمندی گفت: در سال ۱۳۹۶، در سطح شهر حدود ۲۱۰۰ دستگاه ناوگان فعال داشتیم که این عدد امروز به ۱۷۰۰ دستگاه رسیده؛ در شرایطی که تعداد مسافر کاهش پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر، حدود ۳۰ درصد از ناوگان نیز مشمول فرسودگی شده، افزود: متاسفانه در سال‌های قبل، دولت تعهدات خود برای تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را انجام نداد؛ البته اخیرا، نهایی‌سازی قراداد خریدناوگان جدید درحال اجراست و امیدواریم آخر سال یا اوایل سال آینده، شاهد ورود اتوبوس‌های جدید باشیم.

فرهمندی تصریح کرد: براساس سیاهه انتشار، سهم زیادی از آلودگی هوا مربوط به خودروهای شخصی است؛ برهمین اساس، به دنبال تغییر مُد حمل‌ونقلی شهر هستیم.

وی گفت: با همین نگاه، ۲ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را در دو مرحله به مردم تحویل شده تا شاهد کاهش استفاده از خودروهای شخصی باشیم.

یکی از دانشجویان از تمهیدات ویژه مدیریت شهری برای معلولان پرسید و فرهمندی این گونه پاسخ داد: براساس قانون حمایت از معلولان و جانبازان، وظایفی برای شهرداری در حوزه حمل‌ونقل، شهرسازی و غیره پیش‌بینی شده که این ضوابط درحال اجرا هستند و این خدمات را ارائه می‌دهیم؛ از جمله آنها، ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی رایگان است که در حال حاضر برای این عزیزان ارائه می‌شود.

فرهمندی گفت: همچنین پرداخت هزینه سرویس مدارس استثنایی و مراکز کارآموزی ویژه معلولان توسط شهرداری انجام می‌شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true